הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הדמוקרטים הודיעו על פתיחת הליך הדחה, הנשיא טראמפ הבטיח לפרסם את תמליל השיחה עם נשיא אוקראינה
הרוחות הפוליטיות נמשכו גם כאשר הנשיא נמצא בניו יורק במסגרת העצרת הכללית של האו"ם. יו"ר בית הנבחרים פלוסי הודיעה אחה"צ באופן רשמי על פתיחה בהליך כנגד טראמפ. עוד קודם לכן אמר הנשיא טראמפ: "בניגוד לג'ו ביידן ובנו, לא התקיים 'קוויד פרו קוו' במהלך השיחה שלי עם נשיא אוקראינה"

גוברים הקולות בקרב חברי הקונגרס הדמוקרטים הקוראים לפתוח בהליך הדחה כנגד הנשיא טראמפ, וזאת בעקבות פרשת ההשתקה של חושף שחיתות שהתלונן על "הפרה בוטה" מצדו של הנשיא במהלך שיחת טלפון עם מנהיג זר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא טראמפ בעצרת הכללי של האו"ם בניו יורק; ויו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, מחוץ לקונגרס בוושינגטון (צילום: AP)

 

כזכור, כבר ביום חמישי האחרון דיווחנו על הפרשה שמסעירה את העולם הפוליטי, אך בזמנו לא היה ברור באיזה מנהיג מדובר ומה בדיוק נאמר בשיחה. מאז פיצוץ הפרשה נודע כי מדובר בשיחת טלפון שקיים עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי. הנשיא טראמפ הודה בקיום השיחה, אך מכחיש כי ביקש מזלנסקי לחקור את ג'ו ביידן, לשעבר סגן נשיא ארה"ב ומי שעשוי להתמודד מול הנשיא טראמפ בבחירות בשנה הבאה. יתרה מכך, דווח כי הנשיא טראמפ עצר את הסיוע הביטחוני למדינה, דבר שרבים רואים בתור הפעלת לחץ על הממשל בקייב כדי לענות בחיוב לבקשתו של טראמפ.

בכירי המפלגה הדמוקרטית בקונגרס נפגשים מאחורי דלתיים סגורות, ובשעה 5:00 אחה"צ (שעון חוף מזרחי; 2:00 בצהריים שעון חוף מערבי) צפויה יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, למסור הודעה לתקשורת. 

בשעה 5:00 בדיוק הופיעה היו"ר פלוסי והודיעה באופן רשמי על פתיחת ההליך.

הנשיא טראמפ אומנם הודה בכך שהורה לעצור את העברת 400 מיליון דולר כסיוע כלכלי לאוקראינה ימים ספורים לפני השיחה עם זלנסקי, אך בו בזמן הסביר כי פעל באופן הזה כדי "למגר את השחיתות ולהפציר במדינות אירופה לסייע גם הן": "אני הייתי עוצר את העברת הכסף שוב, ואני אמשיך לעשות זאת עד שאירופה ומדינות אחרות יתרמו גם הן לאוקראינה", אמר הנשיא טראמפ בשיחה עם עיתונאים במהלך העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. הנשיא אף הזכיר מדינות כגון גרמניה וצרפת, שלדעתו אינן מעבירות מספיק כספי סיוע.

ראוי לציין כי הסיוע הכספי הועבר בסופו של דבר לאוקראינה ימים בודדים לאחר שיחת הטלפון בין שני המנהיגים, שהתקיימה בחודש יולי האחרון.

 

הציוץ שבו הנשיא טראמפ הודיע כי יפרסם את תמליל השיחה עם נשיא אוקראינה (צילום: AP / טוויטר)

 

בחודשים האחרונים, יו"ר בית הנבחרים פלוסי מתמודדת עם בעיה פוליטית לא פשוטה. מחד, גורמים פרוגרסיביים בתוך מפלגתה מפעלים עליה לחץ כבד להתחיל בהליך הדחת הנשיא. מאידך, פלוסי חוששת שפתיחה בהליך כזה כשנה לפני בחירות 2020 עלולה לפגוע במועמדי המפלגה הדמוקרטית, החל ממי שבסופו של דבר יתמודד מול הנשיא עצמו וכלה בחברי קונגרס רבים. כזכור, רק בחודש נובמבר האחרון הפכה המפלגה הדמוקרטית לרוב בבית הנבחרים, ובשבוע הראשון של ינואר הפכה פלוסי (שוב) ליושבת ראש.

אלא שפרשה זו שינתה במעט את הלך הרוח בבירה, ובשבוע האחרון נוספו כ-20 דמוקרטים למאות נוספים שכבר קוראים לפתוח בהליך ההדחה. 

כאמור, הפרשה פורסמה רק לאחר שתלונתו של עובד בממשל - שאמור לזכות להגנה משפטית כמו כל חושף שחיתות - לא העוברה לקונגרס כפי שנדרש בחוק. לפי התלונה, הנשיא טראמפ ביקש ממקבילו באוקראינה לפתוח בחקירה כנגד ביידן וכנגד בנו, האנטר, ששימש כחבר בדירקטוריון של חברת גז במדינה. חשוב לציין כי העובדה שהאנטר ביידן כיהן בתפקיד זה בזמן שאביו היה סגן הנשיא (והממשל ניהל שיחות עם אוקראינה) היא מעט בעייתית, אך בדיקה שנעשתה כבר דאז לא העלתה ולו חשד אחד לשחיתות או כל עבירה אחרת.

השאלה שנשאלת כעת, לפחות ע"י הדמוקרטים בבית הנבחרים, היא האם הנשיא הפעיל לחץ על מנהיג זר כדי לסייע לעצמו להיבחר מחדש. מוקדם יותר היום, הנשיא טראמפ הבטיח כי מחר (רביעי) הוא יפרסם את תמליל השיחה עם זלנסקי: "אחרי הפרסום, אתם תראו שהשיחה הייתה ידידותית ויאה. לא הפעלתי לחץ, ובניגוד לג'ו ביידן ובנו, לא התקיים 'קוויד פרו קוו'. מדובר בהמשך ישיר של ציד המכשפות הגדול וההרסני בכל הזמנים!", צייץ הנשיא.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE