הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חוקרים ב-CalTech: רעידות האדמה בקיץ הפעילו שבר גיאולוגי רדום
השבר הענק מגיע עד לפאתים הצפוניים של לוס אנג'לס, ורעידה חזקה עלולה לפגוע בתשתיות קריטיות כגון מים, חשמל וכבישים; "זה מאוד מפתיע כי לא ראינו פעילות כלשהי בגארלוק מאז ומעולם. והנה פתאום, השבר השתנה לחלוטין", אמר אחד ממחברי המחקר

בפעם הראשונה בהיסטוריה, תזוזות נרשמו בשבר גיאולוגי בקליפורניה אשר ממנו מסוגלות להגיע רעידות אדמה בעוצמה של 8.0 בסולם ריכטר, וזאת כתוצאה משתי רעידות האדמה החזקות שאירעו בדרום קליפורניה במהלך הקיץ, כך על פי מחקר שפורסם היום (חמישי).

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תושבי רידג'קרסט בוחנים את הנזק בעקבות שתי רעידות האדמה החזקות שאירעו בתחילת יולי 2019 (צילום: AP)

 

מדובר בשבר גארלוק (Garlock) שאורכו כ-160 מייל (כ-250 ק"מ) שמתחיל בקצה הצפוני של מדבר מוהאבי (בסמוך לעיירה בייקר) ועד לפאתים הצפוניים של מחוז לוס אנג'לס (אזור העיר לנקסטר). רעידת אדמה מעולם לא הגיעה משבר זה ואפילו לא התרחשו תזוזות קטנות ששכיחות בשברים אחרים.

אך החוקרים מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה (CalTech) בפסדינה טוענים במחקר שפורסם היום בכתב העת המוביל "Science" שכעת ניתן להבחין בתזוזות בולטות באזור השבר, אפילו בעזרת צילומי לווין.

"זה מאוד מפתיע, כי לא ראינו פעילות כלשהי בגארלוק מאז ומעולם. והנה פתאום, השבר השתנה לחלוטין ואנחנו לא יודעים לומר בוודאות מה המשמעות של זה", אמר זאק רוס, מרצה לגאופיזיקה ב-CalTech ואחד ממחברי המחקר.

 

אמת המים של קליפורניה. קיים חשש לפגיעה בתשתיות קריטיות כגון זו (צילום: Shutterstock)

 

עוד מצאו מחברי המחקר כי הפעילות בשבר מתרחשת במספר מוקדים שונים, דבר שלדבריהם מגביר באופן משמעותי את הסיכוי לרעידת אדמה עוצמתית. כזכור, במהלך הקיץ התרחשו שני רעשים עוצמתיים באזור דרום קליפורניה: ב-4 ביולי, במהלך חגיגות יום העצמאות האמריקאי, הורגשה רעידת אדמה בעוצמה 6.4 בסולם ריכטר.

בדיעבד התברר כי מדובר ברעש מקדים, שכן למחרת הורגשה רעידה עוצמתית אף יותר - 7.1 בסולם ריכטר. מה שכן ברור מהמחקר שפורסם היום הוא שהמיתוס לפיו רעידות מסוג זה מפחיתות את הסיכוי לרעש עוצמתי עוד יותר, הוא שגוי ביסודו. "ברוב הפעמים, הרעידות העוקבות תהיינה חלשות יותר. אך במקרים מסוימים הן עלולות להיות חזקות עוד יותר", נכתב במחקר.

שאלת השאלות שעולה מהמחקר אם האם העובדה שהשבר הפך לפעיל בהכרח אומרת שרעידת אדמה עוצמתית תכה בדרום קליפורניה, אך מחברי המחקר מסתייגים ומדגישים שלא ניתן לספק תחזית מדויקת לרעשים.

 

רעידה עוצמתית בשבר גארלוק תורגש היטב ברחבי ואלי לוס אנג'לס (צילום: Shutterstock)

 

אם רעידת אדמה חזקה אכן תגיע משבר גארלוק, היא תורגש ברחבי ואלי לוס אנג'לס, סנטה קלריטה, פלמדייל, ונטורה, אוקסנרד, לנקסטר, בייקרספילד ועוד. בנוסף, תיתכן פגיעה קשה במספר תשתיות קריטיות, למשל מים (אמת מים באורך של כ-450 מייל/700 ק"מ שעוברת מצפון קליפורניה ועד לוס אנג'לס), בסיסים של צבא ארה"ב (4 בסיסים באזור השבר) וכביש מהיר מס' 5 שחוצה את קליפורניה מצפון לדרום.

אם לא די בכך, החשש הגדול ביותר הוא שרעש בשבר גארלוק עלול לעורר את שבר סן אנדראס, שאורכו כ-225 מייל/350 ק"מ שנע מפאלם ספרינגס בדרום ועד לאזור שמצפון לסן פרנסיסקו.

רק השבוע נרשמו שתי רעידות אדמה יחסית חלשות בצפון קליפורניה. הראשונה, בעוצמה 4.5 בסולם ריכטר, היכתה בערב יום חמישי האחרון. שעות ספורות לאחר מכן היכה רעש שני, הפעם בעוצמה 4.7 בסולם ריכטר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE