הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לראשונה מאז הפתיחה בהליך ההדחה נגד הנשיא, מליאת בית הנבחרים תקיים הצבעה בנידון
בעקבות התלונות הרבות מצד בכירי מפלגתו של הנשיא טראמפ בנוגע לחוסר שקיפות, יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי הודיעה כי ביום חמישי תתקיים הצבעה שתסדיר את כללי ההליך. סגנו של ג'ון בולטון (לשעבר היועץ לביטחון לאומי) לא הופיע בפני ועדת המודיעין על אף הזימון שקיבל, דבר שככל הנראה סייע לקבל את ההחלטה לערוך הצבעה. דוברת הבית הלבן בתגבוה: "פלוסי סוף סוף מודה במה שכל אמריקה כבר ידעה: הדמוקרטים מנהלים הליך הדחה ללא אישור"

הדמוקרטים בבית הנבחרים מכינים את הקרקע לקראת המעבר לשלב הבא בהליך ההדחה של הנשיא טראמפ. מוקדם יותר היום (שני) נמסר כי בהמשך השבוע תתקיים הצבעה שתסדיר את הכללים שלפיהם ההליך יתבצע.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא טראמפ ויו"ר בית הנבחרים פלוסי. ביום חמישי תתקיים הצבעה ראשונה של מליאת בית הנבחרים (צילום: AP / Getty Images)

 

מי שבפועל הודיעה על המהלך - שצפוי להיות הפעם הראשונה בהליך שבו כל 435 חברי בית הנבחרים ישתתפו - היא יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי. לדעת רבים, מטרתה של חברת הקונגרס הוותיקה מקליפורניה היא להשכיח את הטענות של בכירי המפלגה ברפוליקנית לפיהן מדובר בהליך הדחה שאינו שוויוני ולגיטימי.

כזכור, הליך ההדחה כנגד הנשיא נפתח לפני קצת יותר מחודש על רקע הפרשה שהחלה כהשתקה של חושף שחיתות שהתלונן על "הפרה בוטה" מצדו של הנשיא במהלך שיחת טלפון עם מנהיג זר. בהמשך התברר כי המנהיג הזר הוא נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, וההפרה המדוברת היא עיכוב ההעברה של כספי סיוע למדינה עד לפרסום הודעה פומבית לפיה הרשויות חוקרות את יריבו הפוליטי של הנשיא טראמפ, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן.

 

חבר הקונגרס אדם שיף (במרכז התמונה) משוחח עם העיתונאים לאחר אי-הופעתו של עד שזומן, הבוקר בגבעת הקפיטול (צילום: AP)

 

עד כה, ההליך התנהל בתוך מספר מצומצם של ועדות בבית הנבחרים מאחורי דלתיים סגורות. מסיבה זו החליטו חברי קונגרס רפובליקנים רבים לפרוץ אל תוך הדיונים ולהפריע לקיומם בשבוע שעבר.

בבית הלבן אמרו שמדובר בהליך לא חוקי מכיוון שנושא פתיחתו מעולם לא הועלה להצבעה, אך בית המשפט הפדרלי שלל את טענה זו על הסף ואמר שאין לה בסיס חוקתי כלשהו. היום, לאחר שההחלטה לקיים את ההצבעה ביום חמישי התקבלה ואף פורסמה, בבית הלבן המשיכו באותו הקו.

"פלוסי סוף סוף מודה במה שכל אמריקה כבר ידעה: הדמוקרטים מנהלים הליך הדחה ללא אישור, מסרבים לתת לנשיא משפט הוגן ועורכים דיונים סגורים וסודיים שאינם חוקיים", מסרה סטפני גרישאם, דוברת הבית הלבן.

 

"פלוסי סוף סוף מודה במה שכל אמריקה כבר ידעה": סטפני גרישאם, דוברת הבית הלבן (צילום: Getty Images)

 

הטקסט המלא שעליו חברי בית הנבחרים יצביעו ביום חמישי לא פורסם ע"י פלוסי, אך היא הסבירה כי ההחלטה תסדיר את הנושא של השימועים הציבוריים, חשיפת תוכן העדויות שנאספו מאחורי דלתיים סגורות ואת הסדרת זכויותיו המשפטיות של הנשיא ושל עורכי דינו.

עדיין לא ברור אם לעורכי דינו של הנשיא טראמפ יוכלו להציב שאלות בפני עדים, או האם לחברי בית הנבחרים הרפובליקנים יתאפשר לזמן עדים משלהם. הרפובליקנים, אגב, ציינו לא מעט פעמים כי זכות זו (לזמן עדים נוספים) התאפשרה עבור מפלגת המיעוט בהליכי עבר. מה שהם נמנעים מלציין זה שכלל זה שונה לפני ארבע שנים ע"י הרוב הרפובליקני (דאז) בבית הנבחרים, ומי שחתם על הכלל (ובכך העניק לו תוקף משפטי) היה ג'ון ביינר, לשעבר יו"ר בית הנבחרים המשתייך למפלגה הרפובליקנית.

האירוע שככל הנראה הביא את פלוסי לקביעת ההצבעה ביום חמישי הוא חוסר-הגעתו של צ'ארלס קופרמן, סגנו של מי ששימש עד לא מזמן כיועץ לביטחון לאומי - ג'ון בולטון. קופרמן בחר שלא להגיע לעדות מאחורי דלתיים סגורות בגבעת הקפיטול על אף צו הזימון שקיבל, ונימק את ההחלטה בכך שהגיש ערעור לבית המשפט הפדרלי בעיר: "אני ממתין לכך שמערכת המשפט תבהיר את העניין", הוא אמר.

 

ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי. סגנו לא הגיע לגבעת הקפיטול על אף הזימון שקיבל (צילום: Getty Images)

 

חבר הקונגרס אדם שיף, יו"ר ועדת בית הנבחרים לענייני מודיעין, טען כי לתביעתו של קופרמן "אין שום בסיס משפטי". עוד הסביר כי לדעתו הופעל על קופרמן לחץ מצד בכירי הבית הלבן שלא להופיע מכיוון שעדותו עלולה להפליל את הנשיא.

"אם לעד היה משהו שהיה מסייע לבית הלבן, הוא היה מגיע לפה הבוקר ומעיד ללא כל בעיה", אמר שיף לאחר שקופרמן לא הופיע לדיון. עוד הסביר שיף כי שלוש הוועדות שמנהלות את הליך ההדחה ימשיכו בו גם ללא עדותו של קופרמן ואחרים שזומנו. "אנחנו לא נאפשר לבית הלבן לשחק משחקים בבית המשפט, ולכן נמשיך בהליך", הוא אמר.

עד שתתקיים ההצבעה ביום חמישי, שני בכירים במועצה לביטחון לאומי (NSC) אמורים למסור את עדותם בפני חברי הוועדה של שיף: אלכסנדר וינדמן וטים מוריסון. אם אכן יופיעו בפני הוועדות, הם יהיו עובדי הבית הלבן הראשונים שיעידו במשפט (עד כה היה מדובר בעובדי ממשל אחרים ובעובדי ממשל לשעבר). בסוכנות הידיעות AP צוטטה עורכת דינו של מוריסון, ברברה ון-גלדר, שהסבירה כי הוא יופיע לכל שימוע שאליו יזומן בצו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE