הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"טבע צריכת לשאת בנטל הכלכלי של המשבר שהיא יצרה": תביעת ענק נגד יצרנית התרופות הישראלית
בתביעה שהוגשה היום ע"י התובע הכללי של וירג'יניה כנגד החברה נטען שהיא שיווקה תרופה לקהל הרחב על אף שאושרה רק לטיפול בכאבים הקשורים למחלת הסרטן. עוד נטען כי סילפה עובדות הנוגעות ליתרונות והסיכונים בנטילת התרופות. "הגיע הזמן לשים סוף לשקרים ולפעילות הלא-חוקית שלהן", הוא אמר

תביעת ענק הוגשה חברת "טבע" מצד מדינת וירג'יניה בגין מעורבותה לכאורה של ענקית התרופות הישראלית במשבר האופיואידים שפוקד את ארצות הברית בשנים האחרונות, כך על פי הודעה שנמסרה ממשרדו של מארק הרינג, התובע הכללי של המדינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

במסמכים שהוגשו היום לבית המשפט נטען כי טבע, כמו גם חברת Cephalon האמריקאית אשר נרכשה ב-2011 ע"י החברה הישראלית, סילפו עובדות בנוגע ליתרונות והסיכונים הטמונים בנטילת תרופות שבהן יש פנטניל, חומר סינתטי ממכר.

לפנטניל אף יש משקל רב במשבר שגובה עשרות אלפי קורבנות מדי שנה, דבר שהביא לכך שיותר מ-2,700 תביעות הוגשו ברחבי המדינה כנגד חברות מובילות בתעשיית התרופות. תביעה זו היא הראשונה שהוגשה מצד מדינה כלשהי מאז שנודע מוקדם יותר החודש כי פשרה הושגה בתביעה משותפת של מספר מדינות כנגד חמש חברות תרופות, ביניהן גם טבע.

עם זאת, ראוי לציין כי קיימת התנגדות גדולה לפשרה שהוצעה מצד מדינות רבות שהשתתפו בתביעת הענק. פשרה זו נאמדת ב-48 מיליארד דולר, ובמסגרתה טבע תשלם 250 מיליון דולר ותספק תרופה גנרית ל-Suboxone - כדור שמסייע בגמילה מאופיואידים - ששוויה עשוי לטפס ל-23 מיליארד דולר.

 

מארק הרינג, התובע הכללי של וירג'יניה (צילום: AP)

 

הרינג הוא אחד מאותם תובעים כללים שדחו על הסף את הפשרה שהוצעה, ועל פי ההערכות התביעה שהגיש היום נגד החברה הישראלית נועדה להגביר את הלחץ עליה. בטבע, אגב, טרם הגיבו באופן רשמי להתפתחות.

"החברות הללו יצטרכו לתת דין וחשבון", אמר התובע הכללי של וירג'יניה באמצעות הודעה שפרסם מוקדם יותר היום, "הגיע הזמן לשים סוף לשקרים ולפעילות הלא-חוקית שלהן, ולוודא שהן ישאו בנטל הכלכלי שנובע מהמשבר שהן יצרו", כלשון ההודעה.

במסמכי התביעה פירט הרינג לגבי שתי תרופות - Actiq ו-Fentora - וטען שטבע וספלון שיווקה אותן בפני הקהל הרחב על אף שמנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר אותן אך ורק לטיפול בכאבים הקשורים למחלת הסרטן.

 

ב-FDA אישרו את התרופה כדי לשכך כאבים הקשורים לסרטן, אך טבע שיווקה אותה באופן רחב יותר, כך על פי התביעה שהוגשה (צילום: AP)

 

וירג'יניה גם הייתה אחת מהמדינות שהגישה תביעת ענק נגד חברת התרופות פרדו פארמה (Purdue Pharma), החברה שעומדת מאחורי משכך הכאבים אוקסיקודון שגם לו אחריות רבה במשבר האופיאודים הקטלני. 

טבע נמצאת על הכוונת של תובעים כלליים רבים בארצות הברית, ולא רק בשל המשבר החמור. מוקדם יותר השנה 44 מדינות הגישו תביעה משותפת נגדה ונגד 19 חברות תרופות נוספת בטענה שקשרו קשר לנפח מחירים של תרופות במאות אחוזים על מנת לדכא את התחרות בשוק ולפגוע בחברות שמייצרות חלופות גנריות.

בפן הכלכלי, מנייתה של טבע חוותה ירידה קלה (כחצי אחוז) במהלך היום, ובסגירת השערים נסחרה עבור 8.15 דולר ליחידה. אך במבט על השנה האחרונה ניתן לראות כי ערך המנייה צנח בהרבה, שכן בתחילת נובמבר אשתקד היא נסחרה עבור קרוב ל-24 דולר ליחידה.

את מסמכי התביעה המלאים ניתן למצוא כאן.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE