הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מניית טבע מתרסקת בעקבות תביעת ענק נגדה
44 מדינות טובעות את טבע - ועוד 19 חברות בשוק התרופות הגנריות - בקשירת קשר להעלאת מחירים במאות אחוזים ומניעת תחרות אמיתית בשוק. המניה צנחה ב-15% בעקבות ההתפתחות

44 מדינות בארה"ב הגישו ביום שישי האחרון תביעה נגד ענקית התרופות הישראלית טבע, בטענה שהחברה יזמה וארגנה, יחד עם 19 חברות תרופות אחרות, מזימה לתאם ולנפח מחירי תרופות - לעתים בעד 1,000% - ולדכא את התחרות בשוק התרופות הגנריות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"מתכוונים להילחם בתביעה". מטה טבע בירושלים (צילום: רויטרס)

 

הנסיקה במחירי התרופות - מותגים וגנריות כאחת - עוררו זעם ציבורי וחקירות בארה"ב. הביקורת נשמעת מכל קצווי הקשת הפוליטית, מהנשיא דונלד טראמפ ועד לסנאטורית הפרוגרסיבית אליזבת' וורן, המתמודדת על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ונחשבת למתמודדת השמאלית ביותר בדעותיה, להוציא את עמיתה לסנאט ברני סאנדרס (עצמאי, ורמונט).

על פי כתב התביעה, שהוגש בנפה הפדרלית של קונטיקט, 20 החברות קשרו באופן לא חוקי לחלק ביניהן את שוק התרופות בכדי להימנע מתחרות, ובמקרים מסוימים קשרו למנוע ממחירים לרדת או להעלותם. מבטבע נמסר כי החברה תילחם באישומים.

על פי כתב התביעה בן 500 העמודים, תעשיית התרופות הגנריות, המוכרות חלופות שהפטנט שלהן פג ואמורות להיות זולות יותר, אשמות בהיסטוריה ארוכה של הסכמים חשאיים לוודא שחברות שאמורות להיות מתחרות יקבלו "חלק הוגן".

 

אמורות להיות זולות בהרבה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock.com)

 

על פי כתב התביעה, המצב החמיר ב-2012. "משלא הסתפקו בסטטוס קוו של 'חלק הוגן' והימנעות משחיקת מחיר כשלעצמה, טבע ושותפותיה לקנוניה פצחו באחד הקשרים החמורים והמזיקים לתיאום מחירים בהיסטוריה של ארה"ב", נאמר בכתב התביעה.

החברות, בהנהגתה של טבע, קשרו להעלות במידה ניכרת את מחיריהן של 86 תרופות. בין המוצרים שהצרכנים שילמו עליהם מחיר מופקע: גלולות, קפסולות, קרמים ומשחות, לטיפול בתסמינים מסוכרת, עודף כולסטרול, לחץ דם גבוה, סרטן, אפילפסיה ועוד. במקרים מסוימים הועלה המחיר ב-1,000 אחוזים ויותר.

בנוסף לעשרים החברות הואשמו באופן אישי 15 בכירים בחברות המובילות בקנוניה. בכתב התביעה דורשות המדינות פיצויים, עונשים מנהלתיים וסעדים אחרים להשבת התחרותיות בשוק התרופות הגנריות. "רמת תאוות הבצע התאגידית העולה מכתב האישום היא לא מוסרית וחסרת לב", אמר מושל נבדה, סטיב סיסולק. מניית טבע התרסקה היום בקרוב ל-15% והיא נסחרת כעת ב-$12.23.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE