הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
עיראק: לפחות 10 רקטות פגעו בבסיס צבאי שבו שוהים חיילים אמריקאים
מדובר בבסיס אל-אסד בצפון-מערב המדינה שבו שוהים חיילים אמריקאים רבים, אך עד כה לא דווח על נזק או נפגעים. באיראן התגאו ולקחו אחריות על האירוע. מוקדם יותר היום אמר מפקד משמרות המהפכה כי "ננקום בעוצמה את מותו של סולימאני"

ימים ספורים לאחר חיסולו של קאסם סולימאני ע"י הצבא האמריקאי, לפני זמן קצר דווח בעיראק כי לפחות 10 רקטות פגעו בבסיס עין אל-אסד במדינה בה נמצאים חיילים אמריקאים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תיעוד הרקטות (צילום: טוויטר)

 

משמרות המהפכה האסלאמית באיראן לקחו אחריות על שיגור הטילים והצהירו כי "הנקמה על חיסול סולימאני החלה", דבר לא מפתיע במיוחד בהתחשב בכך שסולימאני היה מפקד כוח קודס הנחשב ליחידה המיוחדת של משמרות המהפכה. זמן קצר לאחר התקיפה הראשונה, בעיראק דווח על תקיפה של בסיס אמריקאי-עיראקי נוסף בעיר ארביל.

ברשת סי. אן. אן. דווח על נפגעים עיראקים בתקיפה העין אל-אסד, אך לא ידוע אם מדובר בפצועים או הרוגים. בנוסף, טרם דווח בנוגע למצבם של חיילים אמריקאים.

סטפני גרישאם, דוברת הבית הלבן, מסרה כי "קיבלנו דיווחים על תקיפה של מתחם אמריקאי בעיראק. הנשיא קיבל תדרוך ועוקב אחר המצב מקרוב, תוך כדי שיחות עם צוות הייעוץ לביטחון לאומי". עוד דווח מוושינגטון כי הנשיא טראמפ שוקל לנאום בפני האומה ממשרדו, החדר הסגלגל, בהמשך הערב. כעבור שעה קלה יצאה הודעה רשמית לפיה לא הנשיא לא ינאם הערב.

בשעות הערב הנשיא טראמפ פרסם הודעה בטוויטר בה כתב כי "הכל בסדר", ושהוא ימסור הודעה נוספת במהלך יום רביעי.

בסיס עין אל-אסד נמצא כ-115 מייל (כ-180 ק"מ) צפון-מזרחית לבירת המדינה, בגדד, והוא משמש כבסיס עבור חיילים אמריקאים רבים מאז שנכבש ב-2003. הנשיא טראמפ ביקר בו בדצמבר 2018 וסגן הנשיא, מייק פנס, העביר את חג ההודיה האחרון שם.

 

Funeral procession for Iranian Gen. Qassem Soleimani, others killed in U.S. airstrike

צפיפות איומה (צילום: רויטרס)

 

מוקדם יותר היום, לפחות 50 אזרחים איראנים נרמסו למוות ויותר מ-200 נפצעו במהלך מסע ההלוויה של הגנרל סולימאני שהתקיים בעיר הולדתו כרמאן שבאיראן. לאחר הטקס הרשמי בטהרן, אמור היה להתקיים היום בצהריים (שעון איראן) השלב האחרון במסע ההלוויה של הבכיר שחוסל על ידי כוחות הצבא האמריקני אך עתה, בעקבות התוצאות הקשות של מסע הלוויה, קבורתו של סולימאני נדחתה למועד לא ידוע.

בתמונות מהתהלוכה נראה כי הצפיפות מסביב למשאית כה גבוהה עד כי בלתי אפשרי לראות את הרצפה, במקביל, צילומים ותמונות אחרות מהרשת החברתית הראו שבמהלך האירוע כוחות חירום ועוברי אורח ניסו להחיות אנשים ששכבו על הרצפה, ושגופות המכוסות במעילים הושמו בצידי הדרך.

ה-BBC בשפה הפרסית מדווח כי הרחובות שהובילו למסע ההלוויה היו צרים מדי בכדי להכיל את הקהל הרב וכי רחובות אחרים שנסגרו בשל סיבות בטחוניות מנעו ניצול של נתיבי הליכה חלופיים שיכלו לסייע לאנשים שנמחצו ונותרו בלא יכולת לברוח.

במהלך מסע הלוויה נשמעו קריאות לנקום את מותו של סוליאמני. מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי איים על ארצות הברית ועל ישראל: "ננקום בעוצמה את מותו של סולימאני. החיסול הוא תחילת הסוף של הנוכחות האמריקנית באזור. סולימאני שם את הישות הציונית תחת מצור של אש, יש לנו רצון נחוש ואנחנו נשמיד כל מקום שארה"ב אוהבת ומגינה עליו, והם מבינים למה אני מתכוון". לאחר הנאום נשמעו קריאות "מוות לאמריקה, מוות לישראל", שכמובן קיבלו תוקף נוסף עם שיגור הרקטות לעבר הבסיס האמריקאי בעיראק.

 

תהלוכת הלוויה מאמש, היה יותר מקום לנוע (צילום: AP)

 

מזכיר המועצה הלאומית העליונה עלי שאמחאני שיגר גם הוא מסא מאיים "אם חיילי ארה"ב לא יעזבו את האזור מרצון ובאופן מיידי אנו נעביר אותם מכאן בצורה מאוזנת כגופות".

נכון לעתה החיסול גרם לטהרן להודיע באופן רשמי כי היא זונחת את המגבלות המעטות שעוד הטילה על עצמה מתוך הסכם הגרעין של 2015, ובמקביל הפרלמנט העירקי שעל אדמתו בוצע החיסול קרא שלשום לגרש את הכוחות האמריקנים מאדמת עירק. 

בינתיים ארה"ב מתגברת את האבטחה סביב שגרירויות אמריקניות ברחבי העולם, מפרסמת אזהרות מסע למזרח התיכון עבור אזרחים אמריקנים, ומהדקת מודיעין למקרה של מתקפות פוטנציאליות, זאת במקביל לאיומים ישירים ששיגר נשיא ארה"ב למקרה שאיראן תנסה ליזום מתקפה כלשהי על אזרחים או אינטרסים אמריקנים.

אמש, באקט סמלי העביר הפרלמנט האיראני חוק בו הוכרזו עובדי הפנטגון והפיקוד הצבאי האמריקני כ"טרוריסטים" החשופים לסנקציות איראניות, צעד שנראה כי נעשה בתגובה להחלטת הנשיא באפריל 2019 כי משמרות המהפכה הינו ארגון טרור. במקביל ארה"ב סירבה להעניק אמש אשרת ויזה לשר החוץ האיראני מוחמד זאריף עבור פגישות מתוכננות שהיו אמורות להיערך באו"ם. זהו צעד חריג שכן ארה"ב כמי שבניין האו"ם מצוי בשטחה מחוייבת להעניק אשרות אלה לדיפלומטים זרים.

"בגלל שהם חוששים שמישהו יאמר את האמת לעם האמריקני הם עושים זאת" אמר זריף שהוסיף כי "הם טועים. העולם לא מוגבל לניו יורק, אנו יכולים לדבר עם העם האמריקני מטהרן ואנו נעשה זאת".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE