הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
התרסקות המטוס האוקראיני באיראן: תקלה טכנית או יירוט מכוון?
176 בני אדם נספו באסון הכבד שהתרחש במקביל לתקיפה האיראנית, ובחברת התעופה כבר שללו על הסף כי מדובר בטעות אנוש, והוסיפו כי המטוס עבר בדיקה מקיפה שלשום; באיראן דווקא טענו כי מדובר בתקלה טכנית למרות שקביעה זו בדרך כלל מתרחשת רק לאחר חקירה ממושכת

מטוס נוסעים של חברת התעופה יוקריין אינטרנשיונל האוקראינית התרסק אמש (שלישי) זמן קצר לאחר ההמראה מנמל התעופה הבינלאומי האימאם חומייני מדרום לבירת איראן, טהרן. הרשויות במדינה מדווחות כי הטיסה לקייב התרסקה בשל תקלה טכנית, אולם העובדה שהאירוע התרחש בסמוך למועד מתקפת הטילים האיראנית על בסיסים אמריקאים בעיראק גררה חרושת שמועות בנוגע לאפשרות שהמטוס הופל ע"י המשטר בטהרן.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


זירת ההתרסקות באיראן (צילום: Getty Images)

 

לפי כוחות ההצלה באיראן, כל 167 הנוסעים ו-9 אנשי הצוות נספו באסון הכבד, לרבות 63 אזרחי קנדה, שלושה בריטים ושלושה גרמנים. טיסת יוקריין 752 הופעלה באמצעות מטוס בואינג 737-800 בן 3 וחצי שנים (נמסר לחברה מהיצרנית האמריקאית במהלך קיץ 2016). חשוב לציין כי אומנם מדובר במטוס דומה למטוסי ה-MAX שקורקעו, אך דגם זה הינו ישן יותר ולא נמנה ברשימת הקרקוע.

באופן תמוהה למדי, הרשויות באיראן כבר הכריזו כי המטוס התרסק בשל "תקלה טכנית", וזאת למרות לקביעה זו בדרך כלל נדרשת חקירה ממושכת. לעומת זאת, בכיר בחברת התעופה האוקראינית שלל את האפשרות שמדובר בטעות אנוש והוסיף כי המטוס עבר בדיקה מקיפה שלשום: "בהתחשב בניסיון הרב של אנשי הצוות, הסבירות לטעות מצדם היא מינימלית. מבחינתנו היא בכלל לא קיימת", אמר איגור סוסנובסקי, סמנכ"ל יוקריין אינטרנשיונל.

 

מטוס ה-737-800 שהיה מעורב בהתרסקות הקטלנית (צילום: ויקיקומונס)

 

אחת השאלות שעולות כעת נוגעת לחקירת האסון הכבד. לפי החוק הבינלאומי, המדינה שבה ההתרסקות מתרחשת היא האחראית לחקירה, אך במקרים רבים מדינות מובילות בתחום התעופה, למשל ארה"ב וצרפת, מסייעות. בנוסף, היה ניתן לשער כי רשות התעופה הפדרלית (FAA) תשתתף חקירה מכיוון שמדובר במטוס מתוצרת ארה"ב, אולם המתחים בין שתי המדינות מעלים הרבה סימני שאלה בנוגע לכך.

מעבר לכך, נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הורה לרשויות במדינתו לפתוח בחקירה פלילית, כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. בשלב זה, לא ידוע אם הקופסה השחורה - שאותרה ע"י כוחות החיפוש והצלה האיראנים - תועבר למדינה אחרת.

 

כל 167 הנוסעים ו-9 אנשי הצוות נהרגו באסון הכבד (צילום: Getty Images)

 

יוקריין אינטרנשיונל מפעילה טיסות רבות, בעיקר באירופה, אך ישראלים רבים המתגוררים בארה"ב בחרו בשנים האחרונות לטוס לארץ באמצעותה. החברה טסה לנמה"ת JFK בניו יורק, ובישראל היא טסה לנתב"ג מארבעה יעדים: קייב, אודסה, חרקוב ודניפרו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE