הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
למרות איומי וושינגטון: תחמושת חיה נורתה לעבר מפגינים באיראן
אש חיה, גז מדמיע, ואמצעים לפיזור הפגנות נראו ברחבי טהרן. ראש המשטרה מכחיש "אנו נוהגים בסבלנות ובסובלנות כלפי המפגינים". טראמפ צייץ "כל הכבוד לעם האירני" במקביל אמנים איראנים החלו להחרים אירוע תרבות

תחמושת חיה וגז מדמיע היו רק חלק מהאמצעים בהם השתמשו כוחות הביטחון של הרפובליקה האסלאמית כנגד המפגינים מוקדם יותר הבוקר. היה זה הבוקר השלישי להפגנות נגד המשטר עליהם דיווחנו בהרחבה אמש  ושהלכו והתעצמו מאז התגלה כי טהרן נושאת באחריות להפלת המטוס האוקראני עליו היו עשרות נוסעים איראניים ביניהם סטודנטים רבים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ההפגנות נמשכות (צילום: AP)

 

בסרטון שנשלח למרכז זכויות האדם שבניו יורק ושאומת על ידי סוכנות הידיעות AP נראה קהל המפגינים שליד כיכר החירות בורח מגז מדמיע. בסרטון אחר נראית אישה הנגררת כששובל דם נמשך אחריה בעוד האנשים סביבה צועקים "אלוהים אדירים, היא מדממת בלא הפסקה", בסרטון אחר זעקו מפגינים בעודם קורעים שלטים עם תמונתו של הגנרל קאסם סולימאני, "הם משקרים האויב אינו אמריקה! האויב הוא כאן!".

 

יום שלישי להפגנות (צילום: NBC News)

 

משטרת טהרן מכחישה כי היא משתמשת באש חיה, "המשטרה מתנהגת בסובלנות ובסבלנות ולא ירתה במפגינים", טען ראש משטרת טהרן. ההפגנות שהחלו בתום שלושה ימי ההכחשה בדבר נסיבות הפלת המטוס האוקראיני ועליו 176 בני אדם רובם ממוצא איראני נבעו בשל העובדה שנערמו עדויות רבות בידי מדינות המערב שהמשטר התקשה להסביר כי המטוס למעשה התרסק בשל פיצוץ חיצוני. ההודאה גררה גל מחאה על כך שהמשטר הוליך שולל את הציבור ביחס למותם של אזרחיו ביניהם סטודנטים רבים.

 

ההפגנות בנובמבר 2019, אלפי עצורים ומאות הרוגים (צילום: Reuters)

 

מספר אמנים חשובים באיראן כולל הבמאי המפורסם מסעוד קימיאי בחרו להחרים את פסטיבל הסרטים הבינלאומי שאמור להתקיים באיראן כאות מחאה. בנוסף צמד מנחי טלוויזיה בכירים התפטרו במחאה על כך שאולצו לדווח באופן שקרי על נסיבות נפילת המטוס.

אחת השחקניות המפורסמות באיראן טאראנה אלידוסטי, פרסמה תמונה עם ריבוע שחור באינסטגרם ובה נאמר "איננו אזרחים אלא בני ערובה", בעוד קפטן נבחרת כדורעף הגברים של איראן שהעפילה לאולימפיאדת טוקיו 2020 אמר כי "אנו מקווים שזו הפעם האחרונה, לצערנו כבר אין לנו אנרגיה בגוף ואנו פשוט עצובים".

גם בשורות האקדמיה האיראנית מתגייסים להשמיע קולות ביקורת, ג'אווד קאשי, פרופסור למדע המדינה מאוניברסיטת אלאמה שבטהרן כתב כי צריך להתיר לאנשים להביע כעס ותרעומת במחאות ציבוריות, " תחת לחץ, השפלה, והתעלמות, אנשים שטפו את הרחובות בכעס עצום, תנו להם לזעוק את מה שהם רוצים". 

אמש הזהיר נשיא ארצות הברית את משטר האייטולות להעניק למפגינים זכות להפגין ולא לירות בהם, עתה משעה שהתעלמו מהאזהרה כל שנותר הוא לראות איזה כיוון תיקח מכאן הסאגה הטראגית ששמה איראן. בינתיים פירסם הנשיא הודעה בה שיבח את בני העם האיראני על כך שסירבו אמש לדרוך על דגל ארה"ב שהונח על הרצפה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE