הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
להיות טבעוני: בריא או לא בריא?
יותר ויותר אנשים מאמצים דיאטה של תזונה מהצומח, רבים מהם דווקא בתקווה שדיאטה זו בריאה יותר. אך האם הם צודקים? מומחים בתחום ניתחו את הסוגיה

מספר האנשים שמצמצמים את צריכת הבשר והחלב שלהם או מורידים את המוצר לחלוטין מהתפריט, גדלה באופן ניכר בשנים האחרונות. חלקם עושים זאת ממניעים הומאניטרים, מתוך תחושת אמפתיה לבעלי החיים ולסבל הרב שהם עוברים בדרכם אל הצלחת. אחרים עושים זאת ממניעים סביבתיים וההשפעה של גידול בעלי חיים על העולם, במיוחד שבשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר תופעות מדאיגות בשינויי האקלים בכדור הארץ. אך ישנם בינינו אנשים שמאמצים תזונה טבעונית רק בגלל שהם חושבים שהיא בריאה יותר. האם זה באמת נכון? עדיין קשה למדענים לקבוע באופן חד משמעי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

תזונה טבעונית היא תזונה שבדרך כלל גבוהה בסיבים תזונתיים, ונמוכה בכולסטרול, חלבון, סידן ומלח מאשר תזונה של אוכלי כל (תזונה אומניבורית).

אחד הדאגות העיקריות שבאכילת מזון שכולו מהצומח הוא המחסור בוויטמין B12. הוויטמין, בין השאר, מונע נזק למערכת העצבים ועוזר בשיפור יכולת הויסות של מערכת החיסון. ניתן למצוא אותו בבשר, דגים, ביצים וחלב אך אין הוא מצוי בפירות והירקות״תזונה עם כמות B12 לא מספקת עלולה להוביל לפגיעה חמורה במערכת העצבים, והיא עלולה להיות בלתי הפיכה אם המצב נמשך זמן רב״ טוענת ג׳נט קייד מהמכון לתזונה ומדעי האוכל.

מחקר משמעותי שסוכם לאחרונה, בדק את בריאותם של כ-48,000 אנשים ב-18 שנים. קבוצה אחת כללה פסקטריאנים, אלו אנשים שנמנעים מאכילת בשר אך אוכלים דגים ומוצרי חלב וביצים וקבוצה שנייה כללה צמחונים וטבעונים. המחקר גילה שלצמחונים ולטבעונים יש סיכוי נמוך יותר לחלות במחלות לב אך סיכוי גבוה במקצת ללקות בשבץ, כנראה בגלל המחסור בוויטמין B12 וצריכת כולסטרול נמוכה.

שבץ מוחי נגרם בשל דימום במוח. תזונה נמוכה בכולסטרול טובה מאד נגד מחלות לב ושבץ לבבי אך ישנם כמה עדויות שתזונה נמוכה בכולסטרול (ממאפייני התזונה הטבעונית והצמחונית) מגבירה במקצת את הסיכויי לשבץ מוחי. ״וכמובן כמות בלתי מספקת של ויטמין B12 כנראה גם מגבירה את הסיכוי לשבץ״ טוענת ג׳נט.

ניתן כמובן לצרוך את הוויטמין בעזרת תוספי תזונה ומזון מועשר אבל צריכים להיות במעקב תמידי ולבדוק שהכמות שצרכנו הינה מספקת- שכן, לא הכל נספג בגוףכמות הצריכה המומלצת לאדם בוגר היא 1.5 מיקרוגרם ליום.

קיים גם חשש במחסור בחלבונים בתזונה טבעונית אך מרקו ספרינגמן, חוקר בכיר במחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת אוקספורד טוען ש״אין יותר מדי מה לחשוש מכך. לא ראינו צריכה נמוכה מדי של חלבון, רק באנשים שצרכו קלוריות בכמות נמוכה במידה ניכרת ממש. חלבון יש בכל״.

 

קציצות ללא בשר של חברת "ביונד מיט" (צילום: Shutterstock)

 

בנוסף, קיים החשש המחסור בברזל אך גם כאן טוען מרקו שאין מה לדאוג, כל עוד התזונה כוללת פירות וירקות מכל הצבעים. ״ויותר מכך, במשך הזמן הגוף מסגל את עצמו לכמות הברזל שבתזונה והוא יודע להשתמש בו בצורה יותר יעילה אם הוא מקבל אותו בכמויות נמוכות״ הוא טוען, ומסכם: ״מצאנו שהדיאטה הטבעונית היא הבריאה מכולם, יותר מהצמחונית והפסטריאנית בשל היותה גבוהה בירקות, פירות וקטניות והתמורה הבריאותית מאלה מפצה על כל השאר״. הוא מציע לשלב בתזונה ירקות ופירות מכל הצבעים, אגוזים, דגנים מלאים, קטניות, אפונה ועדשים ולא לשכוח זרעי צ׳יה ופלקס שכוללים אומגה 3.

אך חוקרים רבים מודאגים שהרבה מהמחקרים שמנסים להסיק מסקנות על הבריאות מהרגלי התזונה שלנו אינם יעילים וזאת מכיוון שהטבעונים נוהגים ברובם לאמץ אורח חיים בריא יותר, יותר מכל קבוצה אחרת״באופן כללי, טבעונים מעשנים פחות, שותים פחות אלכוהול ומתאמנים יותר״ טוען פיידון מגקוס, פרופסור מהמחלקה לתזונה באוניברסיטת קופנהגן. הרגלי החיים האלה, שתורמים בירידה במחלות הלב, הם פקטור רציני שקשה להתעלם ממנו. הוא מוסיף כי רב הנסתר על הגלוי, בעיקר להשפעה הדיאטה לתקופות ארוכות טווח.

לדברי אוולין מדוור, חוקרת סקרים על תזונה טבעונית, ״טבעונים רבים חוששים אם התזונה שלהם מספקת דיי הצורך. רק עכשיו החוקרים מתחילים לחקור השפעות ארוכות טווח״. היא טוענת שייקח להם מספר שנים עד שיגיעו לתוצאות חד משמעיות. בגדול, היא אומרת, עושה רושם שתזונה טבעונית בריאה אך חייבים לצרוך מספיק סידן וויטמין B12.

פיידון מסכם את עמדתו: ״תזונה טבעונית מאוזנת בריאה הרבה יותר מתזונת אוכלי כל שכוללת ג׳אנק פוד. אך אם ניקח את הדיאטה הים תיכונית למשל, שעשירה בירקות, פירות וקטניות ונמוכה בבשר, לפי דעתי, היא בריאה לא פחות מתזונה טבעונית.״

עוד מצפים לנו גילויים חדשים אבל דבר אחד בטוח- טבעוניים חייבים לשלב בתזונה שלהם כמויות מספיקות של B12 ולאכול מספיק פירות וירקות.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE