הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
נמלי התעופה בארה"ב לממשל הפדרלי: "אם לא נדחה את החלת ה-Real ID, נמצא את עצמנו במשבר של ממש"
המעבר לתעודות החדשות אמור להתבצע באופן רשמי בתחילת אוקטובר, אך מדינות רבות טרם החלו בתהליך ההנפקה. במדינות אחרות, למשל קליפורניה, רק כרבע מהתושבים כבר מחזיקים ב-Real ID. קיים חשש אמיתי לכאוס מוחלט בעמדות הבידוק הביטחוני בנמלי התעופה

נמלי התעופה המובילים בארצות הברית חוששים מפני כאוס מוחלט שעלול להתרחש אם המעבר ל-Real ID יתבצע כמתוכנן בהמשך השנה, וכעת גוברים הקולות הקוראים לדחות את המועד שנבחר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שלט המזכיר לנוסעים בנמל תעופה בארה"ב על השינוי שיתרחש בהמשך השנה (צילום: רויטרס)

 

כזכור, החוק ה-Real ID חוקק ברמה הפדרלית כבר בשנת 2005. במסגרת החוק, משרדי הרישוי ב-50 המדינות (ובשווינגטון די. סי.) הוכרחו להנפיק רישיונות נהיגה ותעודות מזהות שעומדות בקריטריונים, שכוללים הוכחת אזרחות אמריקאית והוכחת כתובת מגורים במדינה המדוברת.

כאשר החוק ייכנס לתוקף ב-1 באוקטובר 2020, מי שיבקש לעלות על טיסת פנים, להיכנס לבית משפט פדרלי או מתקן צבאי כלשהו יצטרך להציג תעודת Real ID (או לחילופין, דרכון בתוקף). על אף שהחוק חוקק לפני עשור וחצי, החלתו נדחתה שוב ושוב בשל היערכות לא נכונה מצד משרדי הרישוי. כאמור, כעת בכירים בעולם התעופה מתריעים בפני כאוס גדול עלול לקרות אם החלת החוק לא תידחה שוב.

עד כה הונפקו קרוב ל-95 מיליון תעודות Real ID, אך עדיין מדובר רק ב-34% מכלל אוכלוסיית ארצות הברית. מה שאומר ששני שליש מהתושבים יצטרכו להשיג את התעודות הללו בשבעת החודשים שנותרו עד להחלת החוק.

החשש הגדול ביותר קיים בקרב אנשי מועצת נמלי התעופה הבינלאומי בצפון אמריקה (Airports Council International-North America, או ACI-NA), הגוף שמייצג את כלל נמלי התעופה במדינה. בשיחה עם רשת אן. בי. סי., מנכ"ל ה-ACI-NA, קווין בורק, הזהיר שעלול להיווצר מצב שבו עשרות אלפי נוסעים מסורבים לעלייה למטוס.

"אם הממשל הפדרלי לא יחליט כבר עכשיו שיש לדחות את מועד החלת החוק, אנחנו נמצא את עצמנו במשבר של ממש ב-1 באוקטובר", אמר בורק.

 

תורים ארוכים במשרד הרישוי ב-DMV (צילום: AP)

 

ברחבי ארצות הברית, תושבים רבים פנו למשרדי הרישוי השונים כדי לקבל את התעודה המדוברת. כדי לקבל את ה-Real ID, מגיש הבקשה מוכרח להציג ארבע תעודות מזהות, לרבות דרכון או תעודת לידה, תעודת סושיאל סקיורטי או החזרי מס, ושני מסמכים נוספים שמוכיחים כי הוא אכן גר במעון שבו רשם, למשל חוזה שכירות או קבלה של משכנתא.

כדי להתמודד עם כמות הבקשות, ב-DMV תגברו את המשרדים שמנפיקים את ה-Real ID. אך למרות המאמץ הזה, משרדי רישוי רבים מדווחים על עיכובים ממושכים בתהליך. כך למשל, בתחילת החודש דיווחנו על הבהלה הגדולה שקיימת בקרב ראשי ה-DMV בקליפורניה, שם רק כרבע מהתושבים קיבלו או הגישו בקשה לקבל את התעודה החדשה. היות שבקליפורניה ישנם כ-27 מיליון נהגים, ב-DMV יצטרכו להנפיק 1.1 מיליון רישיונות Real ID מדי חודש כדי לוודא שכלל הנהגים יחזיקו בתעודה זו עד ה-1 באוקטובר.

תמונת המצב במדינות נוספות עגום עוד יותר: בניו ג'רזי, למשל, התריעה מנהלת ה-MVC (המקביל ל-DMV במדינה), סו פולטון, כי "הביקוש ל-Real ID גבוה באופן משמעותי מהתורים שניתן לקבוע". המצב חמור עוד יותר באוקלהומה, שם כלל לא התחילו לחלק את התעודות. למעשה, רק ב-30 באפריל יתחילו חלק ממשרדי ה-DMV במדינה לחלק את התעודה החדשה, ושאר הסניפים יעשו זאת בקיץ.

וזו בדיוק תמונת המצב גם באורגון, שם התריעו הרשויות כי הנפקת התעודות לא תתאפשר עד חודש יולי, פחות משלושה חודשים למועד שנקבע ע"י הממשל הפדרלי. טום פולר, דובר משרד התחבורה באורגון, הסביר: "גם אם נעבוד מסביב לשעון במתכונת של 24/7, נאלץ להנפיק תעודה חדשה בכל שבע דקות כדי לעמוד בכמות הבקשות עד הראשון באוקטובר".

בחלק מהמדינות כבר הרימו ידיים וטוענים שיהיה קל יותר לתושבים להפניק דרכון חדש, ובעתיד לנסות להשיג את ה-Real ID.

 

תעודת ה-Real ID. תיכנס לתוקף ב-1 באוקטובר? (צילום: משרד הרישוי בקליפורניה / Getty Images)

 

לא ידוע אם המשרד לביטחון המולדת (DHS) יסכים לדחות את מועד החלת החוק, ולעת עתה לא התקבלה תגובה רשמית כלשהי בנושא.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE