הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
משרד המשפטים הכריז על הקמת יחידה לחקירת נישואים פיקטיביים
עלייה של מאות אחוזים בכמות התיקים שהועברו למשרד המשפטים גרמה לאנשיה להקים יחידה שתחקור את הסוגיה, ובמידת הצורך אף תשלול את האזרחות של מי שהשיג אותה בדרכה מרמה. סגנית התובע הכללי: "מדובר בפגיעה ישירה במערכת ההגירה החוקית שלנו"

משרד המשפטים האמריקאי מגביר את מאבקו כנגד תופעת הנישואים הפיקטיביים, והשבוע נודע כי בכוונתו להקים מחלקה חדשה שתשלול את האזרחות האמריקאית של אותם אנשים החשודים בהשגת אזרחות בדרכי מרמה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תמונת פוטושופ מתוך אלבום חתונה המזוייף בפרשה שנחשפה בשנה שעברה. צילום: משרד התובע הכללי

הצעד צפוי להגביר את החשש בקרב קהילות המהגרים בארה"ב, שגם ככה חוששות מהמאבק של הממשל הפדרלי בראשות הנשיא טראמפ כנגד מהגרים.

המחלקה החדשה נקראת "Denaturalization Section", כלומר מחלקת ביטול ההתאזרחות. לפי גורמים במשרד המשפטים, מטרתה הרשמית של המחלקה היא "להגביר את האכיפה כנגד אנשים שהשיגו אזרחות בדרכי הונאה, באמצעות הפרת זכויות אדם, באמצעות פשעים מיניים ועוד.

"כאשר מחבל או עבריין מין הופך להיות אזרח אמריקאי בנסיבות שקריות, מדובר בפגיעה ישירה במערכת ההגירה החוקית, בייחוד כנגד הקורבנות של אותם פשעים מזעזעים. מחלקת ביטול ההתאזרחות תחזק את מאמצי משרד המשפטים להעמיד לדין את מי שמשיג אזרחות בדרכי מרמה, ולוודא שהם יצטרכו לתת מענה על פשעיהם", הסבירה ג'ודי האנט, עוזרת התובע הכללי.

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

אז מה בעצם הוביל להקמת היחידה החדשה? ובכן, מאז 2017 עסקו אנשי משרד המשפטים ב-94 תיקים הקשורים לשלילת אזרחות, אך כמות התלונות עלתה ב-200% בשלוש השנים האחרונות. אם לא די בכך, כמות התלונות שמועברות מאנשי המשרד לביטחון המולדת (DHS) עלתה ב-600% בתקופה המקבילה.

במשרד המשפטים הסבירו כי "העלייה בכמות התיקים הפתוחים גרמה לנו להבין כי קיים צורך בהקמת יחידה שתעסוק רק בנושא זה". במשרד המשפטים אף ציינו מספר דוגמאות בולטות לשלילת אזרחות, לרבות אדם אחד שהתגלו קשריו לארגון טרור כלשהו, אדם נוסף שהועמד לדין בגין הוצאות להורג במהלך מלחמת האזרחים בבוסניה ו-4 אנשים שהשיגו אזרחות באמצעות נישואים פיקטיביים.

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

לפי המלכ"ר "Migration Policy Institute", יתכן שהמהלך נועד להיות סמלי ולגרום לפחד בקרב מהגרים: "על אף שהקמת המחלקה עשויה להביא לשלילת האזרחות של מספר אנשים, היא מדגישה את הרצון של הממשל לשמור על מצב שבו מהגרים 'מביטים מעבר לכתף' בחשש. אם לא נולדת כאן, הממשל הפדרלי רוצה שתרגיש באי-נוחות", הסבירה שרה פירס, אנליסטית במכון.

בחודש ספטמבר האחרון, דיווחה מערכת חדשות היברו ניוז כי לפחות 96 חשודים נעצרו במהלך שנת 2019 במסגרת מבצע מיוחד של כוחות ההגירה שחשף תרמית גרין קארד אשר נוהלה על פי החשד בידי אשה מיוסטון. היא הואשמה בהרצת עסק שהפגיש אזרחים זרים עם אמריקאיים למטרת נישואים פיקטיביים, דאג לזיוף אלבומי חתונה ומסמכים כחלק מהכנה לריאיון הזוגי עם פקיד ההגירה. 

מעל 150 אזרחים ויאטנמים, נענו למודעה בפייסבוק שפרסמה החשודה במדינת מוצאה, ושילמו לה סכומים של עד 70,000 דולר על מנת לזכות לכאורה במעמד תושבות הקבע. חלקם אף שודכו לחברי כנופיות ביוסטון.

הפרשה נחשפה כאשר מספר סוכנים הבחינו כי בקשות הגירה רבות מיוסטון הגיעו באותו סוג מעטפה, עם לוגו דומה וסגנון כתיבה זהה. בנוסף 30 בקשות נשלחו מאותו משרד דואר ביוסטון. 

 

תמונת פוטושופ נוספת מתוך אלבום החתונה המזוייף. צילום: משרד התובע הכללי

חשדם של העובדים הוביל בסופו של דבר למעצרם עד עתה של 96 בני אדם, בפשיטת הגירה שהוגדרה כאחת מהגדולות שנערכו אי פעם באזור.

יותר מ-200 סעיפים מופיעים בכתב האישום שהוגש כנגד הזוגות הפיקטיביים וחשודים נוספים שסייעו לתרמית. בעלה של הנאשמת המרכזית אף הוא מואשם כי הסיע את הזוגות לטקס הנישואין וכן לראיונות לגרין קארד. בנוסף, בתה נעצרה בחשד ש"ליהקה" מועמדים לחתונה מקרב חבריה לספסל הלימודים בתיכון, כשהבטיחה להם תשלום עבור זאת.

אשלי ואן יונג, אזרחית אמריקאית ילידת ויאטנם בת 53, חשודה כי עמדה בראש מנגנון ההונאה. בהוראת שופט היא ממתינה למשפטה תחת השגחה פדרלית מחשש שבשל קשרייה עם כנופיות באזור היא מהווה איום לעשרות עדים הנערכים לקראת עדות כנגדה.

החקירה הרחבה שפכה אז אור על היבט פחות שנוי במחלוקת בכל הקשור למדיניות ההגירה של ממשל טראמפ. לפי ארגונים העוקבים אחרי הנתונים, ישנה עלייה בכמות החתונות הפיקטיביות. ואם לא די בעלייה, מומחים מסבירים כי מערכת המשפט הפדרלית משקיעה משאבים רבים כדי להתמודד עם כתבי אישום עוצמתיים כמו בפרשה זו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE