הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מדיניות "הישארות במקסיקו": ביהמ"ש העליון העניק ניצחון ענק לממשל טראמפ
פחות מיממה לאחר שכוונות הממשל פורסמו, היום פסקה הערכאה המשפטית הבכירה במדינה בעד המדיניות ובעד הממשל, אם כי באופן זמני בלבד. משרד המשפטים בתגובה: "הקביעה משיבה לממשל הפדרלי את היכולת לנהל את הגבול הדרומי ולעבוד במשותף עם גורמים מקסיקניים כדי לוודא שרק הגירה חוקית תתרחש"

בית המשפט העליון של ארצות הברית העניק מוקדם יותר היום (רביעי) לנשיא טראמפ ניצחון אדיר, וזאת לאחר שהוא ביטל צו מניעה זמני שניתן למדיניות "הישארות במקסיקו".

כזכור, במסגרת המדיניות, אדם המבקש מעמד זה מגיע לגבול הדרומי, אך במקום שכניסתו למדינה מתאפשרת, הוא מקבל תאריך שבו עליו להתייצב בשנית בגבול. כאשר הוא מגיע בתאריך זה, הוא מובהל למעין בית משפט ארעי - לרוב באוהל - שם מתקיים השימוע הקובע אם יוכל להיכנס לארה"ב.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

אתמול דיווחנו על כוונת הממשל לפנות לבית המשפט העליון בדרישה שיבחן מחדש את צו המניעה שעליו פסק בית המשפט הפדרלי התשיעי לערעורים של ארצות הברית. יתרה מכך, חשוב לציין כי צו המניעה רלוונטי רק עבור אריזונה וקליפורניה, שכן טקסס וניו מקסיקו אינן נמצאות בתחום האחריות של ביהמ"ש זה.

בבית הלבן עסוקים בימים אלה בבלימת מגפת הקורונה, דבר שככל הנראה מסביר את העובדה שלא התקבלה תגובה רשמית מהנשיא או אנשיו. עם זאת, במשרד המשפטים התייחסו להחלטה ואמרו: "הקביעה משיבה לממשל הפדרלי את היכולת לנהל את הגבול הדרומי ולעבוד במשותף עם גורמים מקסיקניים כדי לוודא שרק הגירה חוקית תתרחש".

עוד אמרו במשרד המשפטים כי "אנו שבעי רצון מהפסיקה של בית המשפט העליון, שתמנע מבית משפט מחוזי לשבש את ביטחון הגבולות ולפגוע ביושרה של מערכת ההגירה", כלשון ההודעה.

 

מאהל אוהלים בצדה המקסיקני של הגבול (צילום: רויטרס)

 

במכתב שנשלחו בשבוע שעבר לבית המשפט העליון ע"י פרקליט המדינה של ארצות הברית - נואל פרנסיסקו - נטען כי מדיניות ההישארות במקסיקו "סייעה להפחית באופן דרמטי את כמות המסתננים שמנסים לחצות את הגבול, כמו גם את כמות המסתננים שבכלל מתקרבים לאזור הגבול". עוד כתב פרקליט המדינה כי ביטול המדיניות "עלול להביא למצב שבו 60 אלף מהגרים ינסו להיכנס לארה"ב".

בשבוע שעבר, שעות בודדות לאחר פסיקת בית המשפט, נוצר מצב של כאוס בגבול הדרומי, לפחות על פי הודעת משרד המשפטים: "קבוצות גדולות של מהגרים ממקסיקו החלו להופיע בכל תחנות המעבר לאורך הגבול הדרומי".

מצד אחד, המתנגדים למדיניות טוענים כי מדובר בהפרה של חוקי ההגירה הבינלאומיים, שכן מרבית הפליטים בורחים מארץ המוצא שלהם בשל רדיפה פוליטית או אחרת. לטענת המתנגדים, השהות הממושכת במקסיקו בעודם ממתינים לתאריך השימוע, בהכרח מסכן את אותם פליטים.

לעומת זאת, עם המספרים קשה להתווכח, ומאז שמדיניות זו נכנסה לתוקף נרשמה ירידה דרסטית בכמות המסתננים בגבול הדרומי. לכן, ממליץ פרליקט המדינה, לשים בצד את פסיקת ביהמ"ש ה-9 לערעורים ולדון בסוגיה בערכאה המשפטית הבכירה - ביהמ"ש העליון.

ראוי לציין כי ההחלטה של בית המשפט העליון אומנם מבטלת את הפסיקה הקודמת, אך לא מדובר בהכרעה סופית של הסוגייה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE