הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חקיקת החירום נחשפת: מי זכאי לסיוע כספי וכיצד הסכום יחושב
חברי הסנאט הצביעו הלילה פה אחד עבור חבילת הסיוע שתכלול תשלום ישיר למאות מיליוני תושבים. שני הקריטריונים החשובים לקביעת הפיצוי הם ההכנסה והמצב המשפחתי שלכם. כך למשל, משפחה בת 4 נפשות שהרוויחה פחות מ-150 אלף דולר תקבל 3,400 דולר בכל מועדי התשלום

נציגי הבית הלבן והסנאט הצליחו להגיע לסיכום והלילה נחתמה סופית חבילת הסיוע הכלכלי המוערכת בשני טריליון דולר. הצעת החוק עלתה כאמור להצבעה בסנאט, אך לא ברור מתי יתאפשר לבצע מהלך דומה בבית הנבחרים, שכן מרבית החברים בו נמצאים במדינותיהם, וחלקם אף אובחנו כנשאי הקורונה. הנשיא טראמפ צפוי לחתום על החקיקה כאשר תונח על שולחנו (אחרי האישורים של שני בתי הקונגרס). 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

למעשה, מדובר בחבילת הסיוע השלישית שזכתה לאישור הקונגרס מאז שהחלה המגפה העולמית. חבילת הסיוע השלישית לא רק גדולה באופן משמעותי מהשתיים הקודמות, היא הגדולה ביותר בהיסטוריה האמריקאית המודרנית.

כזכור, חבילת הסיוע הראשונה מוערכת ב-8.3 מיליארד דולר, ומרבית הסכומים הועברו לרשויות הבריאות השונות בארה"ב. החקיקה השנייה מוערכת ב-100 מיליארד דולר והיא מספקת בדיקות קורונה ללא עלות ופיצוי עבור הכנסה שאבדה.

חשוב להסביר כי הפרטים הסופיים של חבילת הסיוע השלישית יפורסמו בהמשך, וזאת מכיוון שיתכנו מספר שינויים. עם זאת, אלה הפרטים הידועים עד כה:

 

הסנאטור מיץ' מק'קונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, בחיוך רחב לאחר שהושג סיכום על חקיקת סיוע החירום (צילום: AP)

 

בראש ובראשונה, מוטב להתייחס לסעיף הכי חשוב בחקיקת החירום: תשלום ישיר למאות מיליוני התושבים. לא מעט דווח על מי זכאי לקבלת הסיוע וכמה כסף בדיוק הוא יקבל, וננסה לתת תמונת מצב עדכנית ככל הניתן. עם זאת, חשוב לזכור שסעיף זה עלול להשתנות עד שהחקיקה תאושר באופן סופי.

נכון לשעות הצהריים, כך מתכננת ממשלת ארה"ב לחלק את הכסף לתושבים: החלוקה תיקבע לפי נתוני רשות המסים האמריקאית, ה-IRS. עבור אלו שכבר מילאו את המסים לשנת 2019 (אלו שבמקור היו צריכים להיות מוגשים עד ה-15 באפריל 2020), ב-IRS יתייחסו למצב המשפחתי וההכנסה של 2019. עבור המיליונים שטרם הספיקו לשלוח את תצהירי המס ל-IRS, רשות המסים תפעל לפי נתוני שנת 2018.

בנוסף, על אף שבעבר דווח כי התשלום יבוצע באמצעות צ'קים, בכוונת ה-IRS להפקיד את הכסף ישירות בחשבונות הבנק. מי שטרם הסדיר הפקדה ישירה מול רשות המסים יקבל את התשלום באמצעות צ'ק, אך יתכן שיעברו מספר שבועות (ואף חודשים) עד ששליחתם תושלם. לעומת זאת, באמצעות הפקדה ישירה התשלום צפוי להתבצע בתוך שבועות בודדים.

 

רשות המסים האמריקאית (צילום: Shutterstock)

 

כאמור, המצב המשפחתי וההכנסה הם אלו שיכריעו בנוגע לגובה הפיצוי. מי שהגיש את תצהירי המס כיחיד ("Single") ושהרוויח פחות מ-75 אלף דולר יהיה זכאי לתשלום של 1,200 דולר (בכל מועד, וחשוב לדעת שטרם פורסם כמה מועדי תשלום יתרחשו. ההערכות מדברות על שני מועדים).

בני זוג שהגישו יחדיו את תצהירי המס ("Married filing jointly") שהרוויחו עד 150 אלף דולר יהיו זכאים לקבל 2,400 בכל מועד. בנוסף, יחידים ובני זוג יהיו זכאים ל-500 דולר נוספים על כל ילד (ככל הנראה "ילד" יוגדר כבן 17 ומתחת).

ככל שרמת ההכנסה עולה, כל יפתח גובה הפיצוי כאשר בעלי הכנסה העולה על 99 אלף דולר (יחיד) או 198 אלף דולר (בני זוג) לא יהיו זכאים לקבלת סיוע (ראו תמונה למטה).

 

גובה הפיצוי יקבע לפי הכנסה והמצב המשפחתי (איור: מערכת היברו ניוז)

 

מעבר לתשלום הישיר, ישנם מספר סעיפים נוספים בחקיקה שעשויים לסייע לכם:

הרחבת דמי אבטלה

ככל הנראה, מדובר באחד הסעיפים שעליהם יש הכי הרבה מחלוקת בין המחוקקים. נכון לשעות הצהריים, החקיקה אמורה לאפשר למדינות לשלם למובטלים 600 דולר נוספים מדי שבוע ובמשך ארבעה חודשים. יתרה מכך, היא מרחיבה את הקריטריונים הנדרשים על מנת לקבל את הסיוע, וכעת גם אלו שעובדים ב"משרות מזדמנות" כמו אובר וליפט, עובדים שהוצאו לחל"ת בשל המשבר ועצמאיים יהיו זכאים לקבל דמי אבטלה.

בנוסף, החקיקה צפויה לאפשר להמשיך ולקבל את דמי האבטלה במשך 13 שבועות נוספות מעבר למה שהחוק מתיר.

 

תמיכה בעסקים קטנים

קרוב ל-350 מיליארד דולר יוקצטו לטובת הלוואות לעסקים קטנים, וחברות בעלות 500 עובדים או פחות יהיו זכאיות לקבל הלוואות בתנאים נוחים.

 

מסעדה נטושה בתחנת גרנד סנטרל בניו יורק, מוקדם יותר היום (צילום: Getty Images)

 

סיוע לתאגידי הענק

החקיקה תביא לכך שכ-500 מיליארד דולר יועברו לחברות הענק, למשל חברות התעופה שסופגות פגיעה אנושה בעקבות המשבר. כך למשל, יונייטד איירליינס הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מבטלת כ-95% מכלל טיסותיה, ולמעשה היא נותרה עם מספר קווים בודדים, ביניהם טיסה יומית מניוארק לתל אביב.

חוסר הפיקוח בסעיף זה הוא שהביא לכך שאתמול חקיקת החירום נבלמה בשתי הצבעות ע"י הדמוקרטים. כחלק מהפשרה שהצדדים הגיעו אליה, סעיף זה לא יחול על עסקים הנמצאים בבעלותו של הנשיא טראמפ, סגן הנשיא פנס, חברי קונגרס או שרים.

 

מימון מערכות בריאות הציבור

כ-100 מיליארד דולר יועברו באופן מיידי לבתי החולים ומרפאות, אך גם תוכניות לאומיות חיוניות כגון תוספת לתקציב של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), התחבורה הציבורית ועוד.

 

הלוואות לסטודנטים

חקיקת החירום תאפשר לסטודנטים לדחות בעד שישה חודשים את מועד תשלום ההלוואה, והיא אף תממן את הריבית שתצטבר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE