הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הבנק הפדרלי מזהיר: משבר הקורונה עלול לגרום ל-47 מיליון מובטלים בארה"ב
בשבוע הראשון לאחר פרסום מדיניות "הישארו בבית" הוגשו כ-3.3 מיליון בקשות לקבל דמי אבטלה, ולפי ההערכות בשבוע האחרון הצטרפו אליהם כ-2.65 מיליון מובטלים נוספים. אך אחד הכלכלנים הבכירים בבנק הפדרלי טוען שהרע עוד לפנינו, ושאחוז האבטלה עלול לזנק ל-32%, הרבה יותר מנקודות השיא במהלך השפל העולמי

מיליוני אמריקאים כבר הספיקו למצוא את עצמם ללא עבודה בשל משבר הקורונה, אך הבנק הפדרלי של ארצות הברית ("פדרל ריזרב", או "פד") סבור שהרע עוד לפנינו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


משרד העבודה בניו יורק. שיא המשבר הכלכלי עוד לפנינו? (צילום: Getty Images)

 

לפי ההערכות של הכלכלנים הבכירים בסניף סנט לואיס של הבנק הפדרלי, מגפת הקורונה עלולה לגרום לכך ש-47 מיליון אמריקאים יאבדו את משרתם. אם תחזית קודרת זו אכן תתממש, אחוז האבטלה יעמוד על 32.1%.

"אומנם מדובר במספרים עצומים בהשוואה היסטורית, אך המשבר הנוכחי הוא ייחודי. ארצות הברית לא חוותה משבר כזה ב-100 השנים האחרונות", כתב מיגל פריה-אי-קסטרו, הכלכלן הראשי של הסניף בסנט לואיס.

פריה-אי-קסטרו אף ביקש להזכיר כי יתכן שמספר המובטלים יהיה גבוה עוד יותר, שכן החישובים שאנשי הבנק הפדרלי ביצעו "לא מתייחסים לתמונה המלאה". לדבריו, לא נספרו עובדים שעלולים לפרוש מהמשק בגלל המשבר. בנוסף, הנתונים לא מתייחסים להשפעות של חבילת הסיוע הכלכלי, שמאריכה את התקופה שבה מקבלים דמי אבטלה - עובדה שצפויה לגרום לחזרה איטית יותר למקומות העבודה.

 

הבנק הפדרלי בסנט לואיס בו פריה-א-קסטרו מכהן ככלכלן (צילום: Shutterstock)

 

אם לא די בתחזית הקשה שצפויה לקרות בחודשים הקרובים, צריך לזכור כי כבר עתה קיים משבר. בשבוע שהסתיים ב-21 במרץ הוגשו 3.28 מיליון בקשות לקבלת דמי אבטלה - כמות שיא לשבוע ימים שניפצה את השיא הקודם (כ-695 אלף, בחודש אוקטובר 1982). לפי ההערכות, בשבוע הקודם (זה שהסתיים ב-28 במרץ) הוגשו 2.65 מיליון בקשות נוספות, כך שיתכן שמספר המובטלים בארה"ב כבר עתה מתקרב לשישה מיליון.

ביום שישי הקרוב צפוי להתפרסם דו"ח המשרות של חודש מרץ, אך לפי ההערכות הנתון יחשוף ירידה קלה בלבד - כ-56 אלף משרות. הסיבה לכך היא שנתונים אלו נאספו באמצע חודש מרץ, כיממה בלבד לפני שהממשל הפדרלי פרסם הנחיות בנוגע לשמירה על ריחוק חברתי (הנחיה שהובילה ללא מעט בתי עסק לסגור את דלתותיהם).

 

מובטלים עומדים מחוץ ללשכת האבטלה בניו יורק במהלך השפל הגדול (צילום: AP)

 

החישובים שביצע פריה-אי-קסטרו מתבסס על מחקרים פיננסיים שבוצעו במהלך השבועיים האחרונים. כך למשל, בדו"ח של הבנק הפדרלי נספרו 66.8 מיליון עובדים הנמצאים בתעשיות שעלולות להיפגע מהמשבר. תעשיות אלה כוללות עובדים במכירות, בייצור, בהכנת מזון ועוד. דו"ח אחר ציין כי ישנם כ-27.3 מיליון עובדים הנמצאים בתעשיות שהוגדרו כ"בעלות מגע", למשל ספרים ומעצבי שיער, צוות של דיילים במטוס ועובדי מסעדות.

השוואת הנתונים הללו לשיעור העובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת הובילה את פריה-אי-קסטרו למספר העגום: פוטנציאל של 47 מיליון מובטלים כתוצאה מהקורונה. לצד כמה מיליוני מובטלים שכבר זוכים לתמיכה ממשלתית, ארה"ב עלולה למצוא את עצמב במצב שבו 52.8 מיליון איש נזקקים לדמי אבטלה.

לשם השוואה, נתון זה (52.8 מיליון מובטלים) גבוה פי 3 מהימים הקשים ביותר במהלך תקופת השפל הגדול. אחוז האבטלה שעלול להיווצר - 32.1% - גבוה באופן משמעותי מהשיא במהלך השפל הגדול - 24.9%.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE