הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"כישלון יכול להצית את העולם באש"
הנרי קיסינג'ר האחראי בין היתר לסיום המלחמה הקרה ולשלום הישראלי-מצרי מביט ממרום גילו (93) על שעת האסון הקשה בו עומד העולם ומציע פתרונות. זהו טורו המלא של הדיפלומט היהודי-אמריקני

פורסם במקור בעיתון הוול-סטריט ג'ורנל תחת הכותרת "על אמריקה להגן על עצמה ולבנות במקביל את העידן החדש"

הנרי קיסינג'ר

האווירה הסוריאליסטית שיצר נגיף הקורונה מעלה בי זכרונות משירותי בדוויזיה 84 של חיל הרגלים במהלך הקרב על הבליטה במסגרתו לחמו כוחות בעלות הברית נגד גרמניה הנאצית.

עתה, כמו בסוף 1944, שוררת תחושת סכנה המכוונת לא אל אדם בודד אלא לרבים. וכמו אז כך גם היום היא ממיטה הרס רב באקראי. עם זאת, ישנו הבדל חשוב בין זמנים רחוקים אלה לזמננו אנו והוא שכוח הסבל האמריקני נבע אז מתוך מיקוד בתכלית לאומית מאוחדת, בעוד עכשיו, אנו ארץ מפולגת.

עתה יותר מאי פעם, נדרש ממשל יעיל ומרחיק רואי כדי להתגבר על מכשולים חסרי תקדים במימדיהם הגלובליים, הדורשים את שימור אמון הציבור, את חיזוק הסולידריות החברתית ואת הערובה לשלום וליציבות הבינלאומיים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מסין לארה"ב (אילוסטרציה)

אומות מתגבשות ומשגשגות על בסיס האמונה שמוסדותיהן יכולות לצפות אסונות, לעצור את השפעתם ולהחזיר את היציבות אך הנגיף שהכה בעוצמה ומהירות כה חסרות תקדים ושקצב התפשטותו האקספוננציאלית כה חריף, מעמיד את האמונה במוסדות האמונים על הבטחת הציבור בפני זעזוע.

במקביל, אספקת הציוד הרפואי אינה מספקת להתמודדות עם גלי הנגיף המתרחבים, יחידות הטיפול הנמרץ עומדות על סף ומעבר ולקיבולת, אין מספיק בדיקות לזיהוי היקף ההידבקות, וחיסון מוצלח ייתכן רק בעוד 12 עד 18 חודשים.

עד עתה הממשל האמריקני עשה עבודה טובה במניעת קטסטרופה מיידית. אך המבחן האמיתי יהיה אם יישמר אמון הציבור ביכולתו למשול בעצמו.

מנהיגים מתמודדים עם משבר על בסיס לאומי בעיקרו, אבל השפעתו המפוררת של הנגיף על החברה חוצת גבולות. בעוד המתקפה על בריאות האדם תהיה - בתקווה - זמנית, התהפוכות הפוליטיות והכלכליות שהצית הנגיף יכולות להימשך שנות דור.

אף מדינה, גם לא ארה"ב, מסוגלת במאמץ לאומי בלבד להתגבר על הנגיף. אל המאמץ להתמודד עם צרכי השעה צריך להצטרף חזון ותוכנית גלובלית.

(אילוסטרציה)

ארה"ב מחוייבת לנקוט שלושה מאמצים בשלושה תחומים.

ראשית, להבטיח חסינות גלובלית למחלות מדבקות. ניצחונותיו של מדע הרפואה כגון חיסון הפוליו, הדברת השחפת, או הפלא העולה של הבינה המלאכותית וניתוח המידע הרפואי באמצעים סטיסטיים, הביאו אותנו לשאננות. אנו צריכים לפתח טכניקות וטכנולוגיות חדשות לשליטה במגפות ובמקביל לחסן אוכלוסיות גדולות. ערים, מדינות, ואזורים חייבים להכין תוכניות עקביות ע"מ להגן על האוכלוסיה תוך בניית מאגרי חירום, תכנון משותף, ודחיפת הידע המדעי קדימה.

שנית, עלינו לרפא את הכלכלה העולמית המלקקת את פצעיה. מנהיגי העולם למדו לקחים חשובים מהמשבר הפיננסי של 2008 אך המשבר הכלכלי הזה מורכב יותר: ההתכווצות שיצר הנגיף אינה דומה לשום דבר שנראה בהיסטוריה מבחינת מהירות והיקף.

צעדים הכרחיים כגון ריחוק חברתי וסגירת בתי ספר ועסקים תורמים לכאב הכלכלי והתוכניות צריכות לשים להן למטרה להקל על ההשלכות שיבואו מהכאוס הממשמש ובא לאוכלוסיות הפגיעות ביותר.

שלישית, עלינו לשמור על עקרונות הסדר העולמי הליברלי. המיתוס המייסד של המדינה הקדם מודרנית היא העיר מוקפת החומה ובראשה שליט עוצמתי, לפעמים רודן ולפעמים מיטיב, ותמיד חזק מספיק על מנת להגן על התושבים מפני אויב חיצוני.

 

(אילוסטרציה)

הוגי הנאורות ניסחו מחדש רעיון זה, וטענו שתפקידה של המדינה הלגיטימית היא לספק את צרכיהם של התושבים : בטחון, סדר, רווחה כלכלית וצדק. אנשים לבדם אינם יכולים להבטיח לעצמם דברים אלו. המגפה יצרה אנכרוניזם, תחייה של רעיון העיר-מוקפת-החומה בעידן בו השגשוג תלוי בסחר ותנועה של אנשים בין מדינות.

על הדמוקרטיות בעולם להגן על ערכי הנאורות ולשמרם. נסיגה גלובלית מאיזון תגרום לאמנה החברתית להתפורר בבית ובעולם. הנושא עתיק היומין של איזון בין כוח פוליטי ולגיטימיות ציבורית לא יכול להיות מיושב בו זמנית עם המאבק במגיפה. נדרש איפוק מכל הצדדים - הן בפוליטיקה הפנימית והן בדיפלומטיה. יש לכונן סדרי עדיפות.

עברנו מהקרב על הבליטה לעולם של שגשוג וכבוד אנושי מתגבר. עתה אנו חיים בתקופה היסטורית. האתגר הוא לנהל את המשבר תוך בניית העתיד. הכישלון יכול להצית את העולם באש.

 

הנרי קיסינג'ר 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE