הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
התרופה בה משתמשים לטיפול בקורונה עלולה לגרום למחלות לב
למרות הנסיונות לפוליטיזציה של הנושא עקב הצהרות הנשיא טראמפ, המומחים עדיין שוקלים לחיוב את אמצעי הריפוי חרף הסיכונים ותופעות הלוואי שנקשרו בו

מדענים מרחבי העולם ממשיכים במחקרם על שתי התרופות - כלורוקווין, והידרוקסיכלורוקווין - הנחשבות כבעלות פוטנציאל בטיפול בנגיף הקורונה. ובעוד מידע חדש ממשיך לעלות מהמחקרים, עולים מספר חששות בנוגע ליעילותן ובטיחותן של התרופות כאשר נעשה בהן שימוש בטיפול בנגיף.

נכון לעתה עלו מספר סימנים מוקדמים כי תרופות אלה ייתכן ויעילות בטיפול ומניעה של נגיף הקורונה, אך כאמור, הן עוד לא עברו מבחנים קליניים נרחבים, ועולה החשש לקשר האפשרי בין הידרוקסיכלורוקווין לבעיות לב.

מחקר בתרופה כלורוקווין שנערך בברזיל נקטע באמצע, וקבוצת מחקר קרדיולוגית בארה"ב התריעה ברופאים להיות מודעים ל"השלכות פוטנציאליות חמורות" בשימוש בתרופה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


טיפול בחולי קורונה (צילום: BBC)

"פרופיל הבטיחות" של כלורוקווין שונה מזה של הידרוקסיכלורוקווין ככלל, אך בכל הקשור ללב, אין זה המצב, הסביר ד"ר פאול אופיט, מנהל המרכז החינוכי לחיסונים ורופא במחלקה למחלות מדבקות בבית החולים לילדים בפילדלפיה.

נכון לעתה, אין טיפול לנגיף הקורונה המאושר ע"י מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA אך הסוכנות הוציאה אישור חירום לשימוש בכלורוקווין והידרוקסיכלורוקווין לטיפול בחולי הקורונה.

"בעולם טוב יותר, אם לא היינו בכזו פניקה מהנגיף, היינו מחכים ורואים אם יש לתרופות איזשהו ערך חוץ מהערך שמייחס לו הנשיא טראמפ", הוסיף אופיט, "גם אם מישהו כבר חולה, עדיין ניתן לפגוע בו עוד יותר".

התרופה הידרוקסיכלורוקווין נחשבת רעילה פחות מהכלורוקווין, "הידרוקסיכלורוקווין נמצאת בשימוש נרחב לטיפול במחלת הזאבת, לפחות בעולם המפותח, והיא בטוחה הרבה יותר", אמר ד"ר וויליאם שפנר, פרופסור לרפואה מונעת ומחלות מדבקות בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ונדרבילט שבנאשוויל.

הוא הוסיף: "אבל נשארות דאגות נוספות".

הנשיא טראמפ נופף בתרופות - ובמיוחד הידרוקסיכלורוקווין - כזו שתשנה את כללי המשחק בטיפול בנגיף הקורונה. אך בדו"ח של הפנטגון, שנכתב ע"י רופאים צבאיים בחודש מרץ, נכתב "לא קיימות ראיות איכותיות ברגע זה (שהתרופות יעילות)". בדו"ח בן 51 העמודים שהופץ בין רופאים אמריקניים, קיימת אזהרה לגבי תופעות הלוואי של התרופות, הכוללות סיבוכים קרדיולוגיים.

 

 

התרופה הידרוקסיכלורוקווין (קרדיט: The Hills Times)

ראש ה-FDA ד"ר סטפן האן אמר בהופעה בערוץ פוקס ניוז ביום שלישי בבוקר שעוד נותרו שאלות שלא נענו לגבי יעילותן ובטיחותן של התרופות בתור טיפול אפשרי לנגיף.

"ישנם דיווחים שעל פיהם להידרוקסיכלורוקווין יש יעילות מסוימת. אלה עדיין אינם מוחלטים אבל זו הסיבה שהניסויים הקלינים הם כה חשובים" אמר האן, והוסיף ש-"ניסויים גדולים למדי", כבר מתרחשים במכון הלאומי לבריאות.

"אני חושב שזה חשוב לציין שהראיות תומכות בקיום הניסויים הללו" אמר האן "אנו מחכים לראות את המידע בקוצר רוח, שישפוך אור נוסף על היעילות והבטיחות של תרופות אלה" הוסיף.

 גם בכירי ארגון הבריאות העולמי אמרו ביום שני שהם מחכים "בקוצר רוח" לתוצאות המחקרים שיעריכו את התרופות כטיפול אפשרי לנגיף. בארצות אחרות כבר נעשה בתרופה שימוש בטיפול בחולים מסויימים.

"רופאים וחוקרים לוקחים ברצינות את הפוטנציאל של כלורוקווין והידרוקסיקלורוקווין" אמר ד"ר מייק ריאן ראש התוכנית למצבי חירום רפואיים בארגון הבריאות העולמי, במהלך מסיבת עיתונאים בז'נבה ביום שני.

"אין נכון לעכשיו ראיות מניסויים מבוקרים ואקראיים שהתרופות עבדות, והניסויים הקליניים הונחו לשים לב לתופעות הלוואי שלהן על מנת לוודא שלא נעשה נזק אנחנו מצפים בקוצר רוח לתוצאות הניסויים,הנמצאים בעיצומם", אמר ריאן.

בשבוע שעבר,מגוון ארגונים העוסקים ברפואה קרדיולוגית הוציאו אזהרה, ועל פיה יש לנקוט באמצעי זהירות רבים בשימוש בהידרוקסיכלורוקווין בטיפול בנגיף הקורונה, באומרם כי קיימות "השלכות פוטנציאליות חמורות לאנשים עם מחלות לב קיימות". 

ד"ר רוברט הארינגטון, נשיא התאחדות רפואת הלב האמריקנית וראש המחלקה לרפואה באוניברסיטת סטנפורד, הדגיש בהצהרתו: "הדחיפות שיצר נגיף הקורונה אסור שתפחית מהגישה המדעית הקפדנית שאנו נוקטים בהקשרו. אנו ממליצים כי תינקט משנה זהירות בשימוש בתרופות אלה על חולי קורונה עם רקע של מחלות לב, אף שייתכן כי התרופות יעילות, כל אחת לחוד או במשולב".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE