הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בעקבות המשבר: כלכלת ארה"ב התכווצה ב-4.8% ברבעון הראשון של 2020
התמ"ג ירד במהלך שלושת החודשים הראשונים של השנה בקרוב לחמישה אחוזים, הירידה הגדולה ביותר מאז שיא המשבר הכלכלי העולמי לפני 12 שנים. אם לא די בכך, היועץ הכלכלי הבכיר בבית הלבן טוען: "הרבעון השני יהיה גרוע עוד יותר, אחוז האבטלה יזנק"

כלכלת ארצות הברית רשמה צמיחה שלילית של 4.8% במהלך הרבעון הראשון של שנת 2020, וזאת בעקבות משבר הקורונה שהביא להשבתת רוב המשק האמריקאי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: AP)

 

לפי נתונים שפורסמו ע"י משרד העבודה, התמ"ג (תוצר מקומי גולמי, סך ערך הסחורות והשירותים שיוצרו) רשם מגמה שלילית בפעם הראשונה מזה שש שנים. למעשה, הירידה של 4.8% בתמ"ג היא הגדולה ביותר שנרשמה מאז הרבעון האחרון של 2008 (שיא המשבר הכלכלי העולמי), אז הנתון צנח ב-8.4%.

אם לא די בכך, מרבית הכלכלנים המובילים בארה"ב טוענים כי מה שאירע במהלך הרבעון הראשון "זו רק ההתחלה", וירידה נוספת וגדולה עוד יותר צפוייה להירשם כאשר משרד העבודה יפרסם את נתוני הרבעון השני של השנה (אפריל, מאי ויוני). לפי משרד התקציבים בקונגרס (CBO), ההערכות מדברות על ירידה שעלולה להגיע ל-40%.

אם תחזית כלכלית קודרת זו אכן תתממש, זו עלולה להיות הירידה הגדולה ביותר שנרשמה בתמ"ג במהלך רבעון בודד (לשם השוואה, במהלך השפל הגדול לפני כמאה שנים נרשמה ירידה של 12.9% בתמ"ג).

 

"הרבעון השני יהיה גרוע עוד יותר, אחוז האבטלה יזנק": לארי קודלו, היועץ הכלכלי הבכיר בבית הלבן (צילום: Getty Images)

 

"נתוני התמ"ג משקפים את הקשיים הרבים הקיימים בתקופה זו, אך הם אינם מפתיעים, שכן אמריקאים רבים מסייעים להאט את קצב התפשטות נגיף חסר תקדים זה", אמר הבוקר סגן דובר הבית הלבן, ג'אד דיר, "כל פעולה שבה הנשיא נקט במהלך המשבר נועדה לוודא שנצא מהמצב הזה בריאים וחזקים, לצד כלכלה שצומחת".

דיר המשיך והסביר כי "המדיניות של הנשיא הביאה את הכלכלה לשיאים היסטוריים, ונגיע לשם שוב כעת כשאנחנו נמצאים בדרך לפתיחה מחודשת".

על אף תחושת האופטימיות שדיר ניסה לייצר, היועץ הכלכלי הבכיר בבית הלבן, לארי קודלו, הבהיר כי הכלכלה תעבור קשיים נוספים לפני שמגמה חיובית תירשם בשנית: "פחות או יותר 'הזרקנו' לכלכלה 9 טריליון דולר כסיוע - 3 טריליון מהתקציב והשאר מהבנק הפדרלי - כך שאני חושב שהכלכלה תציג נתונים קשים מאוד, כפי שקרה היום", הוא אמר.

עוד הסביר קודלו כי "הרבעון השני יהיה גרוע יותר, אחוז האבטלה צפוי לעלות באופן משמעותי. מדובר בעניין רציני ויהיו הרבה קשיים בדרך", הוא אמר, אך בכל זאת ביקש לגלות מעט אופטימיות: "כמו שהנשיא אמר אתמול, אני חושב שהלשבים הקשים של המגפה מאחורינו".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE