הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
׳חרדת קורונה׳: 5 סימנים שיעזרו לך לזהות האם גם אתה הושפעת
המגפה העולמית איתנו כבר כמעט שלושה חודשים, היא השפיעה רבות על חיינו, השאלה היא רק עד כמה. שינויים, כמו גם השגרה החדשה שהנגיף הקטלני כפה על כולנו, יכולים לגרום לתנודות במצב הנפשי של האדם. האם זה הגיע גם אליך? ואיך אפשר לזהות זאת?

משבר הקורונה פקד את העולם לפני יותר משלושה חודשים, ונראה כי אפשר להסכים כי הביא איתו הרבה בעיות לרבדים שונים בחיינו כמו גם מצבנו הנפשי. אך האם ועד כמה זה השפיע עליך?

הסגר קולקטיבי, ריחוק מחברים ומשפחה, אובדן מקור פרנסה, שעות של חוסר מעש בבית וזה רק ההתחלה. ההשפעות הנלוות למשבר הקורונה, מעבר כמובן לפן הבריאותי שמטריד בפני עצמו, הפכו לחוויה כוללת במה שנקרא כיום שגרת הקורונה. מה שמטריד זה שנכון להיום עוד אין לדעת בבטחה מתי תיגמר. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חרדת קורונה. מקור: Shutterstock

 

הריחוק והדאגה הכלכלית הם אולי המרכיבים המהותיים ביותר המשפיעים על מצבנו הנפשי בימים אלו. האי ידיעה מה צופן העתיד והחוסר אונים לגבי הפתרון רק מגבירים את החרדה והדאגה שכלל לא פועלת לטובתינו במישור הנפשי. 

לכן, חשוב לזהות זאת בזמן. מכירים את המשפט ״להכיר בבעיה זה חצי מהפתרון״, זה עובד גם בסיטואציה הזו באופן מעולה. נסו לזהות האם אתם חשים אילו שהן חרדות או מצוקות נפשיות שלא ידעתם לשים את האצבע עליהם עד היום וטפלו בזה בהתאם. 

 

חדשות רעות 

אפשר להבין את הדחף להישאר מעודכנים בכל מה שקורה בתקופה זו. לעקוב אחר מספר החולים, מספר המתים, השפל הכלכלי ועוד ממצאים מדאיגים בנוגע לנגיף הקטלני המתווספים על בסיס יומי. אך הדעה הרווחת בקרב המומחים היא כי חשיפת יתר לתכנים האלו יכולה להגביר את סף החרדה וזה כבר יכול לפגוע לכם בבריאות. 

אם הצורך שלכם לצרוך את אותן ידיעות כל היום הוא בלתי נמנע, נראה כי אתם בלופ לא בריא וכדאי לחתוך את זה כמה שיותר מהר.

לכן, מומלץ ביותר להפחית משמעותית את רמת החשיפה שלכם לחדשות בימים אלה, ואם אפשר לוותר על כך, זה אפילו עדיף. הציפו את עצמכם בתכנים חיוביים על פני השליליים ככל הניתן.

 

לא ישנים מספיק בזמן האחרון? כנראה שאתם חווים חרדה. מקור: Shutterstock

 

חוסר שינה

הדעה הרווחת היא כי חרדה יכולה לגרום לבעיות שינה, אך מומחים מציינים כי חוסר שינה יכול גם להביא לחרדה. כפי שציון בסעיף הקודם, צפייה מרובה בחדשות וידיעות מטרידות בהקשר של הקורונה לא מומלצת במיוחד, בלשון המעטה. חשוב שנבין שזה יכול להשפיע על המצב הנפשי שלנו כמו גם על איכות השינה שלנו, ורמת החרדה בהתאם.

סיוטים בלילה זה רק אחד הסימנים שיכולים להצביע לנו כי מצבנו הנפשי במצב לא טוב וכדאי שנעשה משהו בנידון.

החדשות הטובות הן כי פעילות גופנית והקפדה על שעות שינה יכולות להפריך את החרדות מסוג זה ולהחזיר אותך למצב נפשי יציב ובריא הרבה יותר. 

 

חוסר עניין או הנאה

סימן נוסף שצריך להדליק לנו נורה אדומה הוא האם הפסקנו ליצור קשר עם אחרים או איבדנו לגמרי עניין בכך. במידה ואין לכם כל חשק לעשות כל דבר כלשהו, לא מוצאים הנאה בשום פעילות, או לא מעוניינים בכל קשר עם אחרים, נראה כי נכנסתם למצב דיכאוני מאוד לא בריא. זה די מובן במצב הנוכחי שעובר על כולנו, אך עדיין מצריך פניה לעזרה וטיפול בסיטואציה שנוצרה.

מומלץ לפנות לעזרה, בין אם היא מקצועית או אפילו ליצור קשר עם חבר או בן משפחה. כולנו נמצאים פחות או יותר באותו מצב, האנשים הקרובים אליכם ישמחו להיות שם לצידכם ועבורכם, תתנו להם את האופציה. 

 

לא מתחשק לכם לראות או ליצור קשר עם אנשים אחרים? מקור: Shutterstock

 

חוסר אונים וחרדה משתקת

חוסר אונים הוא מרכיב די משמעותי בעלייה בחרדה. אם יש אילו שהן סיטואציות מלחיצות, כמו אלימות במשפחה או פיטורים מהעבודה, כל זה יכול להוביל להתפרצות חרדה וכדאי להרים דגל אדום לטפל בבעיה.

אובדן העבודה אינו רק אובדן התעסוקה היומיומית, אלא משהו מאיתנו שנחסך, משהו מהזהות ותחושת החיוניות שלנו נעלם מה שמוביל לתחושה של חוסר אונים.

אם תחושות של חוסר האונים, פאניקה ואפילו חוסר עניין בעתיד מציפות אותך לאורך היום נראה כי אתם זקוקים לעזרה. זה נורמטיבי ברמה מסוימת, זאת ועוד תחושת ההישרדות שהרוב נאלץ לאמץ בתקופה האחרונה כבר מתמשכת תקופה ארוכה מידי, יוצרת חרדה ופאניקה שפשוט צריך לטפל בה.

חשוב לפנות לעזרה מקצועית אם אתם מזהים שאתם במצב שכזה, וכמובן נסו להציף את עצמכם במנטרות של הודיה וחשיבה חיובית על המצב, התעסקו במה כן יש לכם ומה כן עובד. לדוגמא זה שאתם בריאים, בביתכם, שיש לכם משפחה וחברים, השאר יסתדר בזמנו. 

 

מחשבות אובדניות

זה נראה די מובן מאליו, אך חשוב לציין זאת. אם אתם מרגישים חסרי תקווה ומחשבות טורדניות מעסיקות את ראשיכם כמו מחשבות על מה יקרה בסוף, ׳אולי בכלל זה לא ישנה אם אני כבר לא אהיה׳, או תחושות של נטל על הסובבים, ובעיקר מחשבות על התאבדות, זה סימן מובהק לדיכאון ויש להשיג עזרה מקצועית במהרה, ומיד.



מחשבות על התאבדות - תושיטו יד לעזרה! מקור: Shutterstock

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE