הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
׳מחקר חדש׳: האם הנגיף משפיע על תפקוד השליה בזמן ההריון? והאם זה פוגע בעובר?
נשים בהריון נמצאות בסיכון גבוה בכל מה שקשור לחיידקים ומחלות בלי קשר לקורונה, כך שאפשר להבין את הבהלה. מחקר קטן שנערך לאחרונה מצא כי הקורונה אכן יכולה להשפיע על תפקוד השליה, אך האם זה גם פוגע בעובר בנולד?

משבר הקורונה פרץ לחיינו לפני כמה חודשים ספורים ומהר מאוד השפיע על כל תחומי חיינו, בעיקר בנושא הבריאות. עד כה ידוע כי מספר קבוצות באוכלוסיה רגישים לנגיף יותר מאחרים, כמו קבוצת הגיל השלישי, בעלי מחלות רקע וכמו גם נשים בהריון.

מחקרים בנושא הנגיף נעשים כל הזמן הזה כדי לנסות ולנפות מה משפיע על מי ואיך. מחקר קטן שנעשה לאחרונה בדק נשים בהריון שנדבקו בקורונה ומה קרה להן ולעובר לאחר מכן. במחקר נערך בקרב 16 נשים ומצא כי הקורונה השפיעה על תפקוד השליה שאחראית למעשה להספקת החמצן וחומרים מזינים אחרים דרך הדם של האם אל העובר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הריון בזמן קורונה. הישמעו לנהלים. מקור: Shutterstock

 

אמנם המחקר עקב אחר 16 נשים בלבד, אך הרופאים עדין מוצאים את ממצאיו מדאיגים כיוון שזהו המחקר הנרחב ביותר שנעשה עד כה בנושא. ״לא לצייר תמונה מפחידה, אבל הממצאים האלה מדאיגים אותי״, הגיבה ד”ר אמילי מילר, מיילדת, פרופסור פעילה במחקר החדש שהתפרסם ביום שישי האחרון בכתב עת אמריקאי לפתולוגיה קלינית.

לדבריה, יש לעשות אדפטציה לבדיקות הנעשות בנשים בהריון בתקופה זו, ולבצע בדיקה גם לכמות החמצן המופרשת מהשליה בזמן ההריון. 

״הופתעתי שכותבי המחקר התחילו לדבר על שינויים בטיפול בהתבסס על מחקר זה״,  אמרה ד”ר דניס ג‘יימסון, יו״ר המחלקה לגניקולוגיה ומיילדות בבית הפשר לרפואה באוניסרסיטת אמורי, באטלנטה, ולא הייתה שותפה למחקר החדש. ״יש כל מיני סיכונים בביצוע סינון ובדיקה נוספים (כפי שמילר הציעה), שיכולים לגרום לתוצאות בלתי צפויות. אני לא חושבת שאנחנו צריכים לקפוץ למסקנות״, הוסיפה ג’יימסון.

״המחקר הזה מעלה יותר שאלות ממה שהוא עונה. התבוננות בשיליה תעזור לנו להבין מה קורה בהריון, אבל אני חושבת שאנחנו צריכים להיזהר מקפיצה למה שזה אומר קלינית מבחינת הטיפול בנשים בהריון עם קורונה״, קובעת בהסתייגות ג’יימסון.

 

אין פגיעה בתינוקות היוצאים לאויר העולם לראשונה. מקור: Shutterstock

 

איך והאם זה משפיע על העובר בסופו של דבר?

בעניין זה נראה כי הרופאים תמימי דעים. במחקר החדש נמצא כי אמנם הנגיף יפגע בשליה אך התינוקות יוצאים ״בריאים, שלמים ובריאים להפליא״. למרות שהשליה יוצאת קטנה יותר וזרימת הדם נפגעה  עקב הפגיעה בשליה, מילר עדיין מתעקשת כי ״אפילו אם מחצית השליה עובדת, תינוקות לרוב יוצאים בסדר גמור״.

ג’ייסון גם כן סבורה כי לא קיימות בעיות חמורות בתינוקות לאמהות שנדבקו בנגיף, לא בכל אופן ״כפי שראינו עם כמה זיהומים נגיפיים אחרים״.

על הממצאים של המחקר, 14 תינוקות מתוך 16 יצאו בריאים להפליא, אחד התינוקות יצא פג, ובמקרה האחרון המטופלת סבלה מהפלה בשליש השני להריונה. אך הרופאים מציינים כי אין לדעת האם זה התרחש בגלל הנגיף כיוון שלא היו לה סיממנים למחלה.

 

התייעצי עם הרופא המיילד שלך ושמרי על מעקב. מקור: Shutterstock

 

מה את יכולה לעשות בנידון?

הרופאים מסכימים כי חשוב ביותר להתייעץ עם הרופא שלך ולהיות במעקב, כמו גם לשמור על כללי ההיגינה המתבקשים מכולם כמו לשטוף ידיים, לחבוש מסכה, לא לגעת בפנים וכדומה.

״יש עדויות הולכות וגוברות לכך שנשים בהריון לא מושפעות בצורה חמורה יותר על ידי הקורונה יותר מאחרים, כפי שדאגנו בתחילת המגיפה״, טוענת ג‘יימסון. ״אבל הקורונה עדיין מחלה קשה בהריון שצריך לקחת אותה ברצינות ולחקור אותה בקפידה״. כך שבכל מקרה חשוב להיזהר ולהישמר.

מעבר לכך, ג’ייסון מתייחסת לעניים גם קצת בקלות, ״אני חושבת שזו תקופה נהדרת עבור נשים בהריון לבקש מבני משפחתן לנהל את הסידורים שלהן, למלא דלק, להביא מצרכים״. ״אני חושבת שיש הרבה מאוד סיבות נהדרות לפנק נשים בהריון - ואני חושבת שעגכשיו זו תקוםה טובה מתמיד לנשים בהריון לבקש ולקבל סיוע״, מסכמת הד״ר.

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE