הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
קרוב ל-2 מיליון מובטלים חדשים בשבוע האחרון, אך כלכלנים דווקא אופטימיים
נתוני האבטלה מתחילת המשבר ממשיכים לקבוע שיאים היסטוריים, אך הכלכלנים מתעודדים מהמגמה שנרשמת. למעשה, מדובר בפעם הראשונה מזה קרוב לשלושה חודשים שבה פחות משתי מיליון בקשות ראשונות מוגשות ללשכות האבטלה השונות.

כ-1.87 מיליון בקשות ראשונות לקבלת דמי אבטלה הוגשו בשבוע שעבר ברחבי ארצות הברית. על אף המספר הגבוה, יש הרואים בנתון כרמז לכך ששיא משבר הקורונה, לפחות בהיבט הכלכלי, מאחורינו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: AP)

 

הנתון גבוה במעט לעומת התחזית הממוצעת של מרבית כלכלני וול סטריט - 1.77 מיליון מובטלים חדשים - אך בכל זאת מדובר בשיפור לעומת כ-2.12 מיליון הבקשות שהוגשו בשבוע הקודם. למעשה, מדובר בפעם הראשונה שבה פחות משתי מיליון בקשות ראשונות מוגשות בשבוע מאז ה-14 במרץ.

מאידך, חשוב לזכור שמדובר בשבוע ה-11 ברציפות שבו יותר ממיליון איש פונים לראשונה ללשכות האבטלה - דבר שמעולם לא קרה בשבוע בודד עד משבר הקורונה.

אל 1.87 מיליון הבקשות צריך להוסיף כ-600 אלף בני אדם - עצמאיים ועובדים במשרות מזדמנות - שהגישו בקשה ראשונה לקבלת סיוע במסגרת תוכנית אבטלה מיוחדת (Pandemic Unemployment Assistance). כיום ישנם 10.4 מיליון איש שזוכים לסיוע במסגרת תוכנית זו.

מתחילת המשבר, יותר מ-42 מיליון תושבים פנו ללשכות האבטלה בבקשה לקבל דמי אבטלה, אך נתון זה לא משקף את תמונת המצב העדכנית. לעומת זאת, כמות הבקשות המתמשכות (כלומר, בקשות לקבלת דמי אבטלה שמוגשות מזה שבוע שני או יותר) עומדת על 21.5 מיליון, כ-650 אלף יותר משבוע שעבר.

 

אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

 

בהתאם, שיעור האבטלה עלה בחצי אחוז ל-14.8%. עם זאת, מחר (שישי) צפוי משרד העבודה לפרסם את דו"ח התעסוקה של חודש מאי. לפי ההערכות, כמות המשרות שנעלמו מהמשק במהלך החודש החולף יעמוד על כ-8.3 מיליון, ואילו שיעור האבטלה צפוי לזנק ל-20.5% - כפול מערכו הגבוה ביותר במהלך תקופת השפל.

בחלוקה הגיאוגרפית של האבטלה בארצות הברית ניתן לראות מספר מגמות מעניינות: בניו יורק, למשל, הוגשו השבוע 106 אלף בקשות פחות מהשבוע הקודם. מישיגן (כ-23 אלף) וטקסס (כ-21 אלף) גם רושמות מגמות חיוביות.

לעומתן, מגמה הפוכה נרשמת במדינות אחרות כמו קליפורניה (כ-27 אלף בקשות נוספות השבוע) ופלורידה (תוספת של כ-31 אלף בקשות).

התקווה הגדולה של כלכלני ארצות הברית היא שהפתיחה המחודשת של המשק תתורגם לתוספת של משרות חדשות, או לכל הפחות "לעצור את הדימום" מבחינת המשרות הקיימות. לכאן או לכאן, לכולם ברור כי השפעות המגפה תורגשנה במשך תקופה ארוכה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE