הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ביקורת על רשות המסים: "שלחה כספי סיוע ללמעלה ממיליון תושבים מתים"
ב-IRS ובמשרד האוצר טענו שפעלו לפי הנחיית המחוקקים, לפיה יש לשלוח את כספי הסיוע מהר ככל הניתן. לכן, הם לא בחנו את מאגרי המידע המעודכנים לפי תעודות הפטירה. כעת נוצר מצב שבו רשות המסים מנסה להשיב 1.4 מיליארד דולר ממשפחות שאיבדו את יקיריהן, חלקן במהלך משבר הקורונה

הממשל הפדרלי חילק כספי סיוע בסכום כולל של כ-1.4 מיליארד דולר, ללמעלה ממיליון בני אדם שכבר הלכו לעולמם, כך על פי דו"ח שהוגש השבוע לקונגרס.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

ממצא זה הוא רק אחד מרבים שעולים מהדו"ח, שבוחן את תגובת הממשל הפדרלי למגפת הקורונה. הדו"ח חובר ע"י משרד מבקר הממשלה (GAO) - גוף עצמאי שאינו משויך לאף מפלגה.

כזכור, במסגרת חקיקות החירום, שנקרא חוק CARES, חברי הקונגרס אישרו גל תשלומים ישירים לאזרחים, ובסופו של דבר כ-269 מיליארד דולרים חולקו ל-160 מיליון תושבים ואזרחים המתגוררים מחוץ למדינה.

חלוקת כספי הסיוע נקבעה לפי נתוני רשות המסים האמריקאית (IRS). עבור אלו שכבר מילאו את המסים לשנת 2019 (אלו שבמקור היו צריכים להיות מוגשים עד ה-15 באפריל 2020), ב-IRS התייחסו למצב המשפחתי וההכנסה של 2019. עבור המיליונים שטרם הספיקו לשלוח את תצהירי המס ל-IRS, רשות המסים פעלה לפי נתוני שנת 2018.

כאמור, המצב המשפחתי וההכנסה הם אלו שיכריעו בנוגע לגובה הפיצוי. מי שהגיש את תצהירי המס כיחיד ("Single") ושהרוויח פחות מ-75 אלף דולר יהיה זכאי לתשלום של 1,200 דולר. בני זוג שהגישו יחדיו את תצהירי המס ("Married filing jointly") שהרוויחו עד 150 אלף דולר יהיו זכאים לקבל 2,400 בכל מועד. בנוסף, יחידים ובני זוג יהיו זכאים ל-500 דולר נוספים על כל ילד (ככל הנראה "ילד" יוגדר כבן 17 ומתחת).

ככל שרמת ההכנסה עולה, כל יפתח גובה הפיצוי כאשר בעלי הכנסה העולה על 99 אלף דולר (יחיד) או 198 אלף דולר (בני זוג) לא יהיו זכאים לקבלת סיוע.

 

רשות המסים האמריקאית (צילום: Shutterstock)

 

כעת מסתבר כי כדי לעמוד בדרישת המחוקקים, לפיה יש לשגר את כספי הסיוע באופן מיידי, במשרד האוצר וב-IRS שלחו שלושה גלים של צ'קים מבלי להשוות את מאגרי המידע עם אלו של רשות הביטוח הלאומי של ארה"ב (סושיאל סקיוריטי), שמתעדכנים בהתאם להגשת תעודות הפטירה.

על פניו נראה כי מדובר בטעות תמימה, וכזו שנעשתה מתוך רצון לוודא כי כמה שיותר תושבים יזכו לתשלום כמה שיותר מהר. אך בנוסף לכך, מסתבר כי היועצים המשפטיים של רשות המסים קבעו כי ל-IRS "אין את הסמכות החוקית הנדרשת כדי לסרב להנפיק ולשלוח צ'ק לבן אדם שהגיש תצהירי מס ב-2018 או 2019, גם אם היה ידוע שהוא אינו בחיים במועד השליחה", הוסבר בדו"ח.

בשבועות הראשונים שלאחר שליחת הצ'קים, ברחבי ארצות הברית התקבלו דיווחים מבני משפחה שאיבדו את יקיריהם, במקרים אחדים כתוצאה ממגפת הקורונה, ואז קיבלו צ'ק מהממשל על שמם. משפחות רבות אף סברו כי הן יכולות לשמור את הכסף לעצמן, אולם בחודש מאי פורסמה הודעת הבהרה מצד ה-IRS, לפיה "אדם שמת אינו זכאי לכספי סיוע, ועל כן יש להחזיר את הכסף לרשות המסים".

על אף העובדה שעברו קרוב לחודשיים, ב-IRS טרם גיבשו תוכנית שבה יודיעו למשפחות כי עליהן להשיב את הכסף.

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

 

ללא כל קשר לדו"ח הביקורת של גל התשלומים הראשון, בקונגרס שוקלים בימים אלו כיצד לגבש את חקיקת החירום הבאה. 

כזכור, בית הנבחרים כבר אישר את חקיקת החירום החמישית, שבין היתר כוללת גל נוסף של תשלומים ישירים למאות מיליונים. בניגוד לגל הראשון, בו הורים קיבלו 500 דולר על כל ילד מתחת לגיל 18, החקיקה החמישית תעניק 1,200 דולר על כל ילד - אותו סכום שכל אדם בוגר קיבל (עד רמת הכנסה מסוימת).

על אף האישור המהיר בבית הנבחרים, בסנאט דחו את הצעת החוק על הסף, וטענו שמדובר ב"רשימת בקשות דמוקרטית" בלבד. לכן, כאשר יתחילו הדיונים בסנאט בנוגע לחקיקה הזו, יתכן שידרש זמן רב על מנת לגשר בין הצדדים.

לפני כשבועיים אמר ג'ון ת'ון, מספר שתיים במפלגה הרפובליקנית בסנאט, כי להערכתו הנושא יעלה לדיון כאשר המחוקקים ישובו מפגרת הקיץ ב-17 ביולי.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE