הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מנהל המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן: "על כל חולה קורונה מאומת, יש 10 נשאים נוספים שלא אובחנו"
כשהוא מסתמך על תוצאות של בדיקות סרולוגיות אקראיות, ד"ר רוברט רדפילד טען שמספר החולים האמיתי מתחילת המשבר עלול להיות כ-23 מיליון. "הגישה המסורתית בה מאתרים חולים בעלי תסמינים, גרמה לנו להמעיט במספר החולים". עוד הדגיש רדפילד כי שמירה על ריחוק חברתי ועטיית מסכות הן הדרך למנוע התפרצות נוספת של הקורונה

כמות חולי הקורונה בארצות הברית עלולה להיות גבוהה באופן משמעותי לעומת מה שידוע כיום, כך על פי ד"ר רוברט רדפילד, מנהל המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) אשר מונה לתפקיד ע"י הנשיא טראמפ במרץ 2018.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ד"ר רדפילד, מנהל ה-CDC (צילום: AP / רויטרס)

 

"ההערכה הטובה ביותר שלנו כיום היא שעל כל חולה קורונה מדווח, ישנם 10 אנשים נוספים שהיו נשאי הנגיף", אמר רדפילד מוקדם יותר היום (חמישי). עוד הסביר מנהל ה-CDC כי הערכה זו גובשה בעקבות דגימות דם שנלקחו ברחבי ארצות הברית. לדבריו, בדגימות אלו נמצא כי כמות האנשים בעלי נוגדנים לקורונה, הייתה גבוהה פי 10 מכמות החולים המדווחים.

חשוב לזכור כי לפי נתוני ה-CDC, מתחילת המשבר אובחנו 2.3 מיליון חולי קורונה בארצות הברית. המשמעות היא שבמידה שהערכת ה-CDC נכונה (בהתבסס על הבדיקות הסרולוגיות), בפועל נדבקו בנגיף למעלה כ-23 מיליון איש.

"הנגיף הזה גורם למקרים רבים של הדבקה אסימפטומטית", המשיך ד"ר רדפילד והסביר כי "הגישה המסורתית לפיה יש לאתר חולים המפתחים תסמינים, מן הסתם גורמת לנו להמעיט במספר החולים".

המסקנה העיקרית של ד"ר רדפילד היא שעל הציבור הרחב לגלות ערנות בכל הנוגע לאמצעים למניעת (או לכל הפחות, צמצום) התפשטות הנגיף: "הכלי הטוב ביותר שיש ברשותנו הוא ריחוק חברתי. זה אומר לשמור על מרחק של שישה רגל אחד מהשני, לשים כיסויי פנים ולשטוף ידיים ביסודיות ובתדירות גבוהה מהרגיל. אם אתם חייבים לצאת מהבית, תמיד עדיף לבוא במגע עם כמה שפחות אנשים".

 

מאות תושבי ניו יורק, מרביתם ללא מסכות, מחוץ לבר באיסט וילג' לפני כשבועיים (צילום: רויטרס)

 

דבריו של ד"ר רדפילד נאמרו על רקע העלייה המדאיגה ב"נתוני הקורונה" - כמות החולים, התפוסה בבתי החולים ומספר מקרי המוות - במדינות רבות, ביניהן קליפורניה, פלורידה, טקסס, אריזונה וצפון קרוליינה.

כך למשל, מושל קליפורניה מסר אתמול כי עלייה בלתי נתפסת של 69% נרשמה בשלושת הימים הראשונים של השבוע, בכמות החולים שאובחנו כנשאי הנגיף: ביום ראשון אובחנו 4,230 חולים, למחרת 5,019 ואילו ביום שלישי הנתון כבר זינק ל-7,149 חולים נוספים.

ניוסאם אף הצביע על ארבעה מחוזות באזור המפרץ - אלמידה, מארין, סן פרנסיסקו ומטאו - כמוקדי הקורונה, אך גם הצביע על מחוזות נוספים המעוררים חשש ברחבי קליפורניה, לרבות בלוס אנג'לס, קינגס, אימפריאל, ריברסייד וסן ברנרדינו. עוד הסביר המושל כי לא ניתן להסביר את העלייה שנרשמה בשבועות האחרונים, באמצעות הגברת מערך הבדיקות. לדבריו, גם שיעור ההדבקה - דהיינו, כמות הבדיקות החיוביות - עלה מ-4.6% ל-5.1% בתוך פחות משבוע.

אם לא די בזינוק בכמות החולים ושיעור ההדבקה, מה שבאמת מעורר דאגה זה המתרחש בבתי החולים השונים במדינה המוזהבת. בתוך פחות משבועיים נרשמה עלייה של 29% במספר חולי הקורונה הזקוקים לאשפוז (מ-3,177 ל-4,095), וכמות חולים הקורונה הזקוקים לאשפוז בטיפול נמרץ רשמה בתקופה זו עלייה של 18% (עלתה ל-1,268).

על אף העלייה שנרשמה בנתונים הללו, ניוסאם הדגיש כי בתי החולים ערוכים להתפרצות נוספת, וכיום ישנם כ-11 אלף מכונות הנשמה פנויות. שאלת השאלות היא האם זה ישתנה ככל שנתוני הקורונה ממשיכים לעלות.

 

ד"ר רדפילד והנשיא טראמפ באחד התדרוכים בבית הלבן, בחודש שעבר (צילום: Getty Images)

 

בפלורידה נרשמת מגמה דומה, אך בשונה מקליפורניה, ראשי רשויות הבריאות במדינת השמש חוששים מקריסת בתי החולים: יותר מ-100 אלף נשאי הנגיף אובחנו מתחילת המשבר ברחבי פלורידה, ומנתוני מחלקת הבריאות במדינה עולה כי כ-42% מהם אובחנו במהלך 23 הימים הראשונים של חודש יוני. 

גמה זו מוסברת באופן חלקי ע"י הגברת מערך הבדיקות, דבר שבהחלט נרשם בחודש זה, בהשוואה לחודשים הקודמים. מנתוני מחלקת הבריאות עולה כי במהלך החודש הנוכחי בוצעו, בממוצע, 34,664 בדיקות קורונה מדי יום ברחבי פלורידה. מדובר בנתון הגבוה בכ-13 אלף לעומת הממוצע בחודש מאי.

עם זאת, שיעור הנדבקים מעורר דאגה רבה. ביום שישי, ה-5 ביוני, וביום שבת האחרון, ה-20 ביוני, בוצעו כמות זהה של בדיקות קורונה, כ-41 אלף. אך שימו לב להבדל שנרשם רק בתוך כשבועיים: 1,253 חולים אובחנו ב-5 ביוני (כ-3% בלבד), ואילו בסופ"ש האחרון אובחנו 4,664 חולים (11.3%).

גם כאשר מחשבים את שיעור הנדבקים הממוצע בששת השבועות האחרונים (8.5%), ניתן לראות כי מדובר בנתון גבוה באופן משמעותי לעומת ששת השבועות שקדמו ל-17 במאי (אז הנתון עמד על 2.3% בלבד). מגמה נוספת שמדאיגה את רשויות הבריאות בפלורידה היא הגיל הממוצע של נשאי הנגיף.

במרץ, להזכירכם תחילת המשבר, הגיל החציוני של נבדק שקיבל תוצאה חיובית, עמד על 65. בשבועיים האחרונים, הגיל החציוני עומד על 35. נכון ליום שני האחרון, רק כ-28% ממיטות האשפוז בפלורידה היו פנויות. במחלקת טיפול נמרץ, הנתון עומד על 27%, עלייה לעומת 22% שנרשמו בשבוע שעבר (נתון מספיק נמוך כדי לקבוע שיא לאומי).

הזמינות של מיטות אשפוז, בייחוד במחלקות טיפול נמרץ, נחשבת לדבר קריטי במאבק בקורונה. חשוב להבין כי הנתונים (תפוסה של 73% ממיטות האשפוז בטיפול נמרץ) מוצגים ברמת המדינה, אך באזורים מסוימים המצב חמור עוד יותר.

כך למשל, בתי חולים רבים במחוזות בראוורד ומיאמי-דייד דיווחו על כמות מצומצמת של מיטות פנויות בטיפול נמרץ, וחלק מבתי החולים אף דיווחו על תפוסה מלאה. נדמה כי המצב חמור גם במחוז פאלם ביץ', שם 2 מתוך 17 בתי החולים הציבוריים דיווחו על תפוסה מלאה, והשאר על מקומות פנויים בודדים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE