הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תופעה בלתי מוסברת: המשק נפתח מחדש, אך מספר המובטלים החדשים דווקא עולה
כלכלנים אומנם לא ציפו שהמשבר התעסוקתי ייעלם בין לילה, אולם הם גם לא סברו ש-1.5 מיליון בקשות ראשונות יוגשו במהלך השבוע הקודם. בלשכות האבטלה השונות מדווחים על כך שהתקציב אוזל, ולמרות הכל, קיימת תחושת אופטימיות לאחר שסך כמות הבקשות לדמי אבטלה ירדה מתחת ל-20 מיליון

1.48 מיליון בקשות ראשונות לקבלת דמי אבטלה הוגשו ברחבי ארצות הברית במהלך השבוע החולף (זה שהסתיים ב-20 ביוני), כך עולה מנותנים שפורסמו ע"י הממשל הפדרלי.

מעבר לכך שמדובר בשבוע ה-14 ברציפות שבו יותר ממיליון בקשות ראשונות מוגשות, גם מדובר ב-130 בקשות יותר ממה שציפו הכלכלנים הבכירים במדינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

לפני שניכנס לנתונים עצמם, מוטב להעניק הקשר ראוי: מספר הבקשות אומנם גבוה באופן חריג, אך בכל זאת מדובר במספר נמוך באופן משמעותי לעומת 6.6 מיליון הבקשות הראשוניות שהוגשו בשבוע שהסתיים ב-4 באפריל (כמות השיא במהלך המשבר). כאמור, מדובר בשבוע ה-14 ברציפות שבו יותר ממיליון איש פונים לראשונה ללשכות האבטלה - דבר שמעולם לא קרה בשבוע בודד עד משבר הקורונה.

בנוסף, חשוב להסביר כי המושג "בקשה ראשונית" מתייחס לאדם שפונה לראשונה ללשכת האבטלה במדינתו. נתון זה חשוב מכיוון שהוא יכול להצביע על מגמות כאלה ואחרות. לעומת זאת, כמות הבקשות המתמשכות (כלומר, בקשות לקבלת דמי אבטלה שמוגשות מזה שבוע שני או יותר), מעניקה תמונת מצב מעט מדויקת יותר, בכל הנוגע לכמות המובטלים הקיימים בשבוע זה.

נתון זה - "בקשות מתמשכות" - ירד מתחת לרף 20 המיליון (מ-20.3 מיליון ל-19.5 מיליון). כאשר משווים את נתון זה מול סך המובטלים שפנו ללשכות האבטלה מתחילת המשבר (47.3 מיליון), ניתן להבין כי כ-41% ממי שאיבדו את מקום עבודתם בשל הקורונה, עדיין מובטלים.

אל כמות המובטלים צריך לצרף גם 728 אלף בני אדם הזוכים לקבלת סיוע כספי במסגרת תוכנית אבטלה מיוחדת (Pandemic Unemployment Assistance) שהושקה לטובת העובדים במשרות מזדמנות (למשל, נהגי אובר וליפט).

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

מעבר לכך, חשוב להבין כי הנתונים הללו משקפים את כמות הבקשות שמוגשות ללשכות האבטלה במדינות השונות, ולא כמות הבקשות שאושרו. לא מעט מדינות סובלות מעומס עצום במשרדי האבטלה, ובחלקן דווח על חשד להונאות.

כך למשל, במדינת וושינגטון נאלצו להזעיק את המשמר הלאומי בחודש שעבר, וזאת במטרה לטפל בעומס בלשכות האבטלה. עומס זה נוצר לאחר שעלה החשד לפיו גורמים כלשהם הצליחו לגנוב כ-650 מיליון דולר בדרכי מרמה. עד כה, המדינה הצליחה להשיב כמחצית מהסכום, אך ההשפעה האמיתית של ההונאה הורגשה כאשר כלל התושבים נאלצו להוכיח את זהותם בשנית.

ובחופה השני של ארה"ב, מדינת מיין הודיעה הבוקר כי היא ביטלה 24 אלף בקשות ראשוניות ו-41 אלף בקשות מתמשכות, לאחר שחקירה העלתה כי מדובר בהונאה. 

הסכומים הגדולים המשולמים ע"י המדינות, ביחד עם הדיווחים על הונאות כאלה ואחרות, גורמות לכך שהתקציב אזל לחלוטין במדינות רבות. קליפורניה וניו יורק, למשל, נאלצו לקבל הלוואה מהממשל הפדרלי (בסך 2.6 מיליארד דולר כ"א) כדי לשלם דמי אבטלה לתושבים. טקסס זכתה להלוואה דומה בסכום של 591 מיליון דולר, ואילו אוהיו קיבלה סכום של 114 מיליון דולר מהממשל.

מנתוני משרד העבודה עולה כי 13 מדינות נוספות הגישו בקשה לקבל הלוואות דומות (לטובת התשלומים המצופים עד סוף חודש אוגוסט).

 

קליפורניה, בדומה למדינות רבות, נאלצה לקבל הלוואה מהממשל הפדרלי כדי לממן את תשלום דמי האבטלה (צילום: רויטרס)

 

בעקבות כך, בקונגרס שוקלים בימים אלו כיצד לגבש את חקיקת החירום הבאה. כזכור, בית הנבחרים כבר אישר את חקיקת החירום החמישית, שבין היתר כוללת תקצוב נוסף ללשכות האבטלה, הן כדי לשלם דמי אבטלה "רגילים" והן כדי לממן תוספת של 600 דולרים מדי שבוע.

על אף האישור המהיר בבית הנבחרים, בסנאט דחו את הצעת החוק על הסף, וטענו שמדובר ב"רשימת בקשות דמוקרטית" בלבד. לכן, כאשר יתחילו הדיונים בסנאט בנוגע לחקיקה הזו, יתכן שידרש זמן רב על מנת לגשר בין הצדדים.

לפני כשבועיים אמר ג'ון ת'ון, מספר שתיים במפלגה הרפובליקנית בסנאט, כי להערכתו הנושא יעלה לדיון כאשר המחוקקים ישובו מפגרת הקיץ ב-17 ביולי.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE