הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כאב הבטן שעושה לו מיגרנה קשה
אחד מכל שישה אנשים סובל ממיגרנה, מהם נשים יותר מגברים. ממצאים מפתיעים בשנים האחרונות מראים כי תופעות ביטניות מסוימות קשורות באופן ישיר ומובהק לכאבי ראש. אילו תופעות ועד כמה הקשר מובהק?

ערן, בימי ההתבגרות בתיכון היה אתלט חובב חביב לבריות, שהיה מוכר גם כמאחר כרוני לשיעורים בכיתה. בכל איחור, נראה שכמעט תמיד סיפק "תירוץ" קבוע של כאבי ראש חזקים. לעיתים, בו בזמן שהיה מתאר כאב ראש נהג להחזיק את החלק העליון של בטנו. רבים מחבריו ראו בכך באקט הזה עניין משעשע, חשבו שהוא "מתחלה" או שהוא סבל מבעיה פסיכוסומטית, אבל בשנים האחרונות המחקרים מראים שיתכן מאוד וערן לא בהכרח היה "היפוכונדר" כזה או אחר ואף יתכן שגם אז היו דברים בגו.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים




מיגרנה היא תופעה שכיחה המשפיעה על איכות החיים: 1 מכל 6 אנשים בארה"ב, מדווח על סבל חוזר מכאבי ראש חזקים העונים להגדרת מיגרנה. בנשים השכיחות גבוהה יותר, 23%-20% וגוברת אחרי גיל 20 עם הסתברות גבוהה במיוחד להופעתה סביב גיל 40 לערך. בגברים הנתון עומד על 12%- 10%. כמו כן, נמצאה שכיחות דומה בישראל וגם בממוצע האירופאי. בילדים לפני גיל ההתבגרות השכיחות בשני המינים דומה, כ-4%. 

בשנים האחרונות נמצאו במחקרים נשנים, קשרים בין הפרעות במערכת העיכול לבין מיגרנה.מחקר שבוצע על קבוצת חולים באיראן נועד להעריך את הקשר בין מספר מקרים: זיהום מוגבר של חיידק הליקובקטר פילורי, תופעת ההחזר הוישטי (ריפלוקס - GERD), כיב קיבה (GU) וכיב בתריסריון (DU), לבין מיגרנה בקרב חולים שעברו אנדוסקופיה עליונה במערכת העיכול, על רקע הפרעות שונות במערכת העיכול העליונה("דיספסיה עיקשת").

בקרב 341 חולים שעברו בירור בשל דיספפסיה עיקשת: 141 (41.3%) גברים ו-200 (58.7%) נשים, נמצאו 149 (43.7%) חולים הסובלים ממיגרנה מהם 48 (32.2%) גברים ו-101 (67.8%) נשים. ההבדל שנצפה בשכיחות המיגרנה בקרב גברים ונשים היה מובהק סטטיסטית

בקרב 198 מתוך הנבדקים נמצאה שכיחות גבוהה של חיידק הליקובקטר פילורי (58%),כאשר מבין אלה 138 (69.7%) סבלו גם ממיגרנה. בקרב 143 חולים שיצאו שליליים להליקובטר פילורי היו רק 11 (7.7%) שסבלו ממיגרנות.
כלומר ניתן לומר שהיחס במקרים אלה היה ביחס של 10 ל 1 - מובהקות גורפת.


גם ההבדל בשכיחות המיגרנה בקרב חולים חיוביים ושליליים לחיידק היה מובהק סטטיסטית.התוצאות:הליקובקטר פילורי ו-GERD היו קשורים באופן מובהק למיגרנה, כמו גם חולים בעלי כיב-תריסריון סבלו יותר ממיגרנה.לעומת זאת, בקרב חולים עם כיב קיבה לא נמצא מתאם מובהק סטטיסטית עם שיעור או חומרת מיגרנה.

החוקרים מסיקים כי מיגרנה עשויה להיות קשורה לזיהום בושט, כמו כן זיהום הליקובקטר וכן וכאמור לכיב בתריסריון. כמו כן הם משערים כי טיפול מוצלח אפילו חלקית במקרים אלה, עשוי להקטין באופן משמעותי את תופעת כאבי הראש, אצל אלה הסובלים מהם במקביל.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE