הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
יותר משנה לאחר שקורקעו: מטוסי בואינג 737MAX החלו בטיסות המבחן
רשות התעופה הפדרלית נתנה אור ירוק לבצע טיסות לאישור מחדש, וכבר הבוקר בוצעה הטיסה הראשונה ע"י טייסי ה-FAA. לא ברור כמה זמן ידרש עד שהמטוס יוחזר לשירות בקרב חברות התעופה, אך ב-FAA הדגישו כי "נפעל לפי נהלים ברורים, ולא נמהר או נדלג על אף שלב בבחינה המחודשת של הדגם". עצם ההודעה על ביצוע טיסות הניסוי גרם למניית יצרנית המטוסים לזנק בקרוב ל-15%

יצרנית המטוסים האמריקאית, בואינג, תוכל להתקדם בצעדי ענק לעבר מטרתה - השבת מטוסי ה-737MAX לשחקים - וזאת לאחר שמוקדם יותר היום (שני) היא קיבלה אור ירוק לבצע טיסות לאישור מחדש ("רה-סרטיפיקציה") - תהליך שבו פקחי ה-FAA יבחנו את תקינות כלי הטיס.

הבשורה מגיעה יותר משנה לאחר התאונה הקטלנית השנייה שהתרחש בדגם הבעייתי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נחיתה מוצלחת בתום טיסת אישור מחדש (צילום: AP)

 

בבואינג לא בזבזו זמן, וכבר הבוקר בשעה 10:00 (שעון חוף מערבי) המריאה טיסת הניסוי הראשונה מבין רבות המתוכננות לשלושת הימים הקרובים.

"רשות התעופה פועלת לפי נהלים ברורים, ולא נמהר או נדלג על אף שלב בבחינה המחודשת של הדגם", הסבירו ב-FAA, "ההוראה שניתנה לקרקע את המטוסים לאלתר, תבוטל רק לאחר שנוכל לקבוע בצורה ברורה כי כלי הטיס עומד בכל הקריטריונים בתהליך האישור מחדש".

עוד הסבירו ב-FAA כי על אף שמדובר בטיסות של בואינג, הטייסים עצמם הם טייסי ניסוי מטעם הרשות. "הטייסים וצוות המהנדסים שהתלווה אליהם יבחנו את כלי הטיס על כל היבטיו", נמסר מה-FAA.

על אף שמדובר בשלב מאוד ראשוני בתהליך, בוול סטריט הגיבו בחיוב לאישור שניתן לבואינג, והמנייה עלתה היום ב-14.4%.

 

מסלול טיסת המבחן (צילום: FlightRadar24)

 

כזכור, במרץ 2019, בואינג הפסיקה למסור מטוסי 737MAX, וזאת לאחר שתי התרסקויות קשות שגבו את חייהם של 346 בני אדם. התאונה הקטלני הראשונה התרחשה ב-29 בנובמבר 2018, מול חופי ים ג'אווה שבאינדונזיה. זמן קצר לאחר ההמראה, טיסת ליון אייר 610 ועליה 189 נוסעים ואנשי צוות התרסקה.

חודשים ספורים לאחר מכן אירעה התרסקות דומה, גם היא של דגם ה-737MAX. הפעם האירוע התרחש באפריקה, במהלך טיסת טיסת אתיופיאן איירליינס בדרכה לקניה עם 157 נוסעים ואנשי צוות.

מיד לאחר ההתרסקות השנייה, לכולם כבר היה ברור כי לא במקרה מדובר באותו המטוס בדיוק. כבר באותו יום הודיעה אתיופיאן כי היא מקרקעת את כלל מטוסי ה-MAX, ובתוך שלושה ימים כל 385 הדגמים ברחבי העולם קורקעו אף הם.

בתוך מספר שבועות, קרקוע מאות מטוסי ה-MAX החל להשפיע על לוח הטיסות של חברות התעופה, לרבות יונייטד, דלתא וסאות'ווסט בארה"ב. בהתחלה עוד סברו ראשי בואינג כי הקרקוע יימשך שבועות בודדים, אך בפועל, השבועות הפכו לחודשים, והחודשים הפכו לשנים.

 

זירת התרסקות המטוס באתיופיה, בשנה שעברה (צילום: רויטרס)

 

לקראת סוף שנת 2019, בזמן שמטוסי ה-MAX נותרו מקורקעים, בבואינג החליטו לבצע טלטלה בצמרת הניהולית: דניס מולנברג, עד לאותם ימים מנכ"ל החברה, הודח, ומי שנכנס לתפקידו הוא דיוויד קלהון, ששימש כיו"ר החברה.

חשוב לזכור כי על אף הוצאתו משירות, בואינג המשיכה לייצר את המטוס, הן כדי להפגין אופטימיות לגבי השבתו לאוויר והן כדי שלא לפטר עשרות אלפי עובדים. אך כמה שבועות לאחר שקלהון מונה לתפקיד, הוא החליט שאין מנוס מלבד עצירת פס הייצור עד שרשות התעופה הפדרלית תיתן את האישור הסופי להחזיר את המטוס לשירות סדיר בכלל חברות התעופה. כאמור, כעת החברה קיבלה את האישור כדי להתחיל בתהליך.

ההחלטה להפסיק את ייצור המטוסים אף גרמה לכך שקרוב ל-3,000 בני אדם איבדו את מקום עבודתם, וזאת לאחר שחברת ספיריט אירוסיסטמס (Spirit AeroSystems) - יצרנית של רכיבים למטוסי הבואינג - נאלצה לבצע גל פיטורים.

אם לא די בכך, בחודש ינואר הודיעה בואינג כי סיימה את השנה הקודמת עם נתון הזמנות שלילי (דהיינו, החברה קיבלה יותר ביטולים מהזמנות) - דבר שלפי בואינג "לא קרה בשלושים השנים האחרונות".

 

מטוס 737MAX של בואינג נוחת במפעלי בואינג בתום טיסת מבחן, הבוקר בוושינגטון (צילום: רויטרס)

 

כל הבעיות והעיכובים שנרשמו עד ינואר הם מספיק כדי להוות משבר חמור, וכאשר מצטרפים לכך את מגפת הקורונה והשפעותיה על ענף התעופה בעולם כולו, ניתן להבין את האתגרים הגדולים שעומדים מול בואינג.

כזכור, השפעות המגפה על ענף התעופה מורגשות גם היום, והן צפויות להיות מורגשות גם במשך החודשים הקרובים, ויתכן שאפילו בשנים הבאות. באופן טבעי, נרשמה ירידה עצומה בביקוש לטיסות, דבר שכבר מורגש בבואינג, שספגה ספגה מהלומה כפולה במהלך חודש אפריל: אם לא די בכך שקצב הייצור של מטוסים חדשים נמצא בשפל בעקבות משבר הקורונה, החברה נאלצת להתמודד עם גל של ביטולי הזמנות, גם הוא על רקע המשבר.

שישה מטוסים בלבד נמסרו מבואינג לחברות התעופה השונות במהלך חודש אפריל - הכמות הנמוכה ביותר מאז 2008, אז החברה התמודדה עם שביתה של כ-27 אלף עובדים בפס הייצור. חשוב להסביר כי מסירת מטוסים היא מדד פיננסי חיוני עבור בואינג, שכן יצרניות המטוסים מקבלות את מרבית הסכום במעמד זה (ולא במעמד ההזמנה). נתונים עגומים אלה ככל הנראה תרמו לכך שבואינג דיווחה על הפסד של 1.7 מיליארד דולר במהלך הרבעון הראשון.

אך החשש לפיו הביקוש יעלה לרמה המוכרת רק לקראת שנת 2025 היא אחת הסיבות המרכזיות שגורמת לביטולי ההזמנות. במהלך חודש אפריל בוטלו לא פחות מ-108 הזמנות - מרביתם מחברות העוסקות בחכירת מטוסים לחברות התעופה עצמן. כך למשל, חטיבת המטוסים של תאגיד ג'נרל אלקריק (GE Capital Aviation Services) ביטלה הזמנה ל-69 מטוסים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE