הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לראשונה מזה 30 שנה: בואינג סיימה את השנה עם נתון הזמנות שלילי
לפי הודעת החברה, במהלך השנה שעברה החברה קיבלה 87 ביטולים יותר מסך ההזמנות, וזאת לעומת איירבס שסיימה את השנה עם קרוב ל-800 הזמנות חדשות; המנכ"ל החדש בהודעה לעובדיו: "נשיב את ה-737MAX לשירות סדיר, ונעשה את זה בצורה נכונה"

בפעם הראשונה מזה שלושה עשורים, יצרנית המטוסים האמריקאית בואינג רשמה נתון שלילי ברכישת מטוסים. כלומר, ב-2019 החברה קיבלה יותר ביטולים מהזמנות, ונדמה שהמשבר שפוקד אותה בשנה האחרונה לא יסתיים בקרוב.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מטוסי 737MAX במפעלי בואינג בוושינגטון (צילום: Shutterstock)

 

לפי הודעת החברה מהבוקר (שלישי), שנת 2019 הסתיימה עם 87 ביטולים יותר מסך המטוסים שנרכשו, לרבות 3 מטוסי דרימליינר שהזמנתם בוטלה בימים האחרונים של דצמבר. דובר בואינג אמר שהוא אינו יודע מתי בפעם האחרונה החברה סיימה את השנה עם נתון שלילי, אך הוסיף ש"זה לא קרה בשלושים השנים האחרונות".

הנתון השלילי מתעצם כאשר מביטים במתחרה הגדולה של בואינג, איירבס האירופאית, שסיימה את 2019 עם מאזן חיובי של 768 הזמנות חדשות.

נתון חשוב עבור המשקיעים הוא ההזמנות שהצטברו, כלומר כמה מטוסים עתידים לצאת מפס הייצור ללא קשר להזמנות חדשות. באיירבס הנתון עומד על 7,482 מטוסים, או קרוב לעשור של עבודת ייצור. לעומת זאת, בבואינג הנתון עומד על 5,406 מטוסים.

בסוף חודש דצמבר הודיעה יצרנית המטוסים האמריקאית כי היא מפטרת את המנכ"ל, דניס מולנברג, שהוחלף ע"י יו"ר החברה דיוויד קלהון. המטרה הייתה לפתוח את שנת 2020 עם דף חלק, אך ביום שישי האחרון נודע כי קרקוע מטוסי ה-737MAX ממשיך לפגוע בתעשייה: חברת ספיריט אירוסיסטמס מקנזס, המספקת רכיבים לאותם דגמים של בואינג, הודיעה על גל פיטורים של כ-3,000 עובדים.

המנכ"ל החדש קלהון התייחס לקרקוע מטוסי ה-MAX בהודעה ששלח לעובדים אתמול: "השבת המטוס לשירות סדיר נמצא בראש העדיפויות שלנו. נעשה את זה ונעשה את זה בצורה נכונה", הוא כתב.

כזכור, שתי התרסקויות קשות שגבו את חייהם של 346 בני אדם הובילו לקרקוע. האירוע הראשון התרחש ב-29 באוקטובר 2018 מול חופי אינדונזיה כאשר טיסת ליון אייר 610 התרסקה אל תוך ים ג'אווה עם 189 נוסעים ואנשי צוות. חודשים ספורים לאחר מכן, ב-10 במרץ, התרסקה טיסת אתיופיאן איירליינס בדרכה לקניה עם 157 נוסעים ואנשי צוות.

כבר באותו יום הודיעה אתיופיאן כי היא מקרקעת את כלל מטוסי ה-MAX, ובתוך שלושה ימים כל 385 הדגמים ברחבי העולם קורקעו אף הם. על אף הוצאתו משירות, בואינג המשיכה לייצר את המטוס, הן כדי להפגין אופטימיות לגבי השבתו לאוויר והן כדי שלא לפטר עשרות אלפי עובדים, אך בסוף 2019 הוחלט שאין מנוס מלבד עצירת פס הייצור עד שרשות התעופה הפדרלית (FAA) תיתן את האישור הסופי להחזיר את המטוס לשירות סדיר בכלל חברות התעופה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE