הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דיווח: ארצות הברית שוב תאריך את סגירת גבולותיה היבשתיים
הסגירה המסתמנת תביא לכך שהגבולות בין המדינות לא יפתחו לאורך כל עונת התיירות הקיצית, דבר שצפוי להסב פגיעה כלכלית קשה לשלוש המדינות. הודעה רשמית צפויה להתפרסם בתוך ימים אחדים, ולפי ההערכות לא ניתן יהיה לשקול את הפתיחה המחודשת עד הסתיו

בכוונת ממשלת ארצות הברית להורות על המשך סגירתם של מעברי הגבול היבשתיים עם קנדה ומקסיקו, ב-30 ימים נוספים, לכל הפחות. המשמעות היא שהגבולות יישארו סגורים למשך כל עונת התיירות הקיצית. כך עולה מדיווחים בבירותיהן של שלוש המדינות: וושינגטון די.סי., אוטווה ומקסיקו סיטי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: AP)

 

כזכור, ב-18 במרץ הודיעו שלוש המדינות על סגירת מעברי הגבול השונים. בזמנו הסביר צ'אד וולף, השר לביטחון המולדת בפועל, כי סגירת הגבול לא תחול על נסיעות לצרכים רפואיים, כמו גם על סחורות חיוניות.

חודש ימים לאחר מכן הוחלט להאריך את סגירת הגבול ב-30 ימים נוספים, ו-וולף אמר בזמנו כי "תיאמנו ועבדנו בצמוד עם ממשלות קנדה ומקסיקו, וקיבלנו החלטה שהמשך איסורי הנסיעות הלא-חיונית הוא דבר חיוני. כפי שהנשיא טראמפ אמר בשבוע שעבר, הגבלת נסיעות, הגברת הפיקוח בגבולות ועוד הם כלים חשובים במאבק בנגיף".

הארכות נוספות נרשמו הן בחודש מאי והן בחודש יוני, וסגירת הגבולות הייתה אמורה להימשך עד בדיוק בעוד שבוע, ב-21 ביולי. כאמור, כעת מסתמנת הארכה נוספת, והודעה רשמית צפויה להתפרסם בתוך ימים בודדים. ראוי לציין כי מבחינת ארה"ב, מדובר בשתי החלטות נפרדות. כלומר, יתכן מצב שבו מעברי הגבול עם מדינה אחת יפתחו, בזמן שהם יישארו סגורים בגבול השני. עם זאת, הסבירות לכך נמוכה ביותר.

 

גשר "בלו וואטר" המחבר בין מישיגן לפרובינציה הקנדית אונטריו (צילום: AP)

 

בארצות הברית יש כ-330 מיליון תושבים, ומתוכם כ-3.43 מיליון אובחנו כחולי קורונה מתחילת המשבר. לשם השוואה, במקסיקו מתגוררים כ-128 מיליון איש, והמדינה דיווחה עד כה על כ-304 אלף חולי קורונה. ביום ראשון האחרון מקסיקו אף עקפה את איטליה ומדורגת כעת במקום הרביעי עם יותר מ-35 אלף מקרי מוות בעקבות ההידבקות בקורונה. ראוי לציין כי ההערכות הן שתחלואת הנגיף במקסיקו גבוהה עוד יותר, אולם אלו הנתונים הרשמיים שדווחו.

לעומת זאת, קנדה הינה מדינה קטנה עוד יותר (לפחות מבחינת התושבים, עם כ-37 מיליון "בלבד"), ומתחילת המשבר הרשויות במדינה דיווחו על כ-108 אלף חולי קורונה ו-9 אלף מקרי מוות.

ראש הממשלה המקומי, ג'סטין טרודו, רמז על המשך סגירת הגבול עם ארה"ב אתמול ואמר: "אנחנו נמשיך לעבוד קשה כדי לדאוג לתושבים ולהציל את הכלכלה שלנו, ויהיה לנו עדכון נוסף בהמשך השבוע".

 

הולכי רגל נכנסים ממקסיקו לארה"ב באזור העיר אל פאסו (צילום: Getty Images)

 

כזכור, בשבוע שעבר דיווחנו על כך שמדינות צפון מקסיקו (אלו הנמצאות בסמוך לגבול עם ארה"ב) דורשות ממשרד החוץ המקומי למנוע כניסת אמריקאים, גם כאלו המחזיקים באזרחות כפולה, וזאת על רקע העלייה במספר חולי הקורונה בטקסס, קליפורניה ואריזונה - שלוש מתוך ארבע מדינות הגבול הדרומי.

"לא צריך להכניס למקסיקו כל בן אדם שמגיע למעבר הגבול ומבקש לעשות זאת", הסביר בזמנו מושל טמאוליפס (מדינת הגבול המזרחית ביותר), שימים ספורים קודם לכן השתתף בשיחה ועידה מקוונת ביחד עם מושלים נוספים ועוד.

אחד המשתתפים הייתה מושלת סונורה (המדינה שגובלת עם אריזונה כולה, וחלק מניו מקסיקו), קלאודיה פבלוביץ', שהסבירה כי הרשות המקומית שלה מתכוונת לנקוט במספר צעדים שימנעו מאמריקאים לחצות את הגבול. המושלת אף פנתה לשגריר האמריקאי במקסיקו, כריסטופר לנדאו, וביקשה ממנו להתגייס לטובת המטרה.

השגריר לנדאו נענה לבקשה ופרסם ברשתות החברתיות פוסט שבו כתב: "לא משנה באיזה צד של הגבול אתם גרים, זה לא הזמן לחצות אותו כדי לעשות שופינג, לאכול או לבקר קרובי משפחה. אם אזרחים אמריקאים ימשיכו לבצע 'נסיעות שגרתיות' מעבר לגבול, נכריז על מגבלות חדשות במקום להסיר אותן", הוא כתב.

על פניו, הסוגיה הזו כלל לא הייתה צריכה להתקיים, שכן הגבול בין ארה"ב ומקסיקו אמור להיות סגור, מלבד לנסיעות חיוניות ולאזרחים (ובעלי גרין קארד). היות שישנם תושבים רבים במקסיקו המחזיקים באזרחות כפולה, סגירת הגבול אינה חלה עליהם. תופעה דומה נרשמת גם בכיוון ההפוך (מארה"ב למקסיקו), שכן לפי הדיווחים, רשויות החוק בצדו המקסיקני של הגבול פחות מקפידים על הנהלים.

לכן ניתן להבין מדוע אותן רשויות מקומיות במקסיקו דורשות מהממשלה לאכוף את הנהלים, אך במקביל לכך הן גם לוקחות את העניין לידיים. כך למשל, התושבים בעיירה סוניאטה (הנמצאת כ-2.5 ק"מ מהגבול עם אריזונה) חסמו את הכביש שמוביל לגבול במהלך סוף השבוע האחרון שבו חל חג העצמאות האמריקאי.

ימים בודדים לאחר מכן אמר שר החוץ המקסיקני, מרסלו אבררד, כי הסגירה צריכה להימשך "עד אוגוסט, לכל הפחות, או עד שתהיה ירידה משמעותית בתחלואת הקורונה בארצות הברית".

עוד הסביר אבררד כי "העמדה שלנו, שגובשה יחד עם שר הבריאות, היא שזה לא יהיה חכם לפתוח את הגבול כי אנחנו נגרום להתפרצות נוספת. לכן אנחנו דנים עם הרשויות המקומיות על הארכת מגבלות הנסיעה".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE