הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סיבה לאופטימיות? ארה"ב סיכמה על רכישת 100 מיליון חיסונים לקורונה
על אף שהחיסון עדיין נמצא בפיתוח וחרף העובדה שטרם התקבלו אישורים מה-FDA, שר הבריאות האמריקאי חשף כי הממשל כבר חתם על חוזה מול פייזר. הוא הסתייג במעט והזכיר כי העסקה מותנת בכך ש"החיסון יוכח כיעיל ובטוח", ואף הצביע על חודש ינואר הקרוב כתאריך היעד לקבלת החיסונים

ממשלת ארצות הברית הגיעה לסיכום עם יצרנית התרופות פייזר, והיא תשלם לחברה קרוב לשני מיליארד דולר בתמורה ל-100 מיליון מנות חיסון לקורונה, שעדיין נמצא בתהליך הפיתוחי, כך מסר מוקדם יותר היום (רביעי) שר הבריאות ושירותי האנוש, אלכס אזר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

בשיחה עם רשת פוקס הסביר השר אזר כי העסקה אמור לצאת לפועל לקראת חודש דצמבר, אולם זה יקרה "רק כאשר החיסון יוכח כיעיל ובטוח". עוד הסביר השר כי בדומה לכל תרופה או חיסון אחר, מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) יצטרך לתת את האישור הסופי לפני שהחיסון יופץ.

 

 

עניין הבטיחות אומנם נשמע כדבר מובן מאליו, אך לא במקרה השר ציין זאת במהלך הראיון. הסיבה לכך היא שהממשל הפדרלי פתח ב"מבצע" (בבית הלבן קוראים לזה Operation Warp Speed) שמטרתו להשיג 300 מנות חיסון עד חודש ינואר הקרוב. השיטה שבאמצעותה אנשי הממשל מקווים להצליח היא לסייע במימון כמה שיותר מחקרים לפיתוח החיסון, ואפילו לרכוש את החיסונים לפני שאושרו, כדי שניתן יהיה לייצר ולהפיץ אותם בכמויות גדולות לאחר קבלת האישור המיוחל.

המרוץ לפיתוח חיסון לקורונה: פייזר החלה לבצע ניסויים קליניים

מצד אחד, ניתן להבין את החששות של אנשים, שדואגים מכך שתהליך הפיתוח המהיר גרם לחוקרים "לדלג" מעל שלבים קריטיים. מאידך, אם הממשל רציני לגבי הכוונות להשיג מאות מיליוני מנות חיסון בתוך חודשים ספורים, יתכן שזו הדרך היחידה לעשות זאת.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

השר אזר הוסיף כי לממשל יש אופציה לחתום על הסכם לקבל 500 מיליון מנות נוספות מפייזר. בנוסף, ישנן ארבע יצרניות נוספות שעומלות בימים אלה על חיסונים פוטנציאליים ושכבר חתמו על הסכמים דומים מול הממשל, ועשרות נוספות שנמצאות בשלבים מתקדמים ביותר (ועשויות לחתום על הסכמים דומים אף הן).

מעבר לכך, ראוי לציין כי בהודעה שפורסמה מצד פייזר נטען כי כי החיסונים יינתנו בארה"ב ללא עלות, אך אישור ממשלתי על כך טרם התקבל.

ללא קשר לפייזר, בימים הקרובים צפוי להתחיל השלב השלישי והאחרון במחקר הקליני של חברת הביוטכנולוגיה מודרנה, שאף היא מפתחת חיסון לקורונה. כפי שפרסמנו בשבוע שעבר, החברה זקוקה ל-30 אלף מתנדבים בוגרים, שיצטרכו להתחייב למעקב במשך שנתיים, וחלקם יקבלו את החיסון בזמן שחלק נוסף ישמשו כקבוצה הבקרה ויקבלו תרופת דמה (פלצבו).

המטרה של השלב השלישי היא לוודא שהחיסון מספיק בטוח, גם לטווח הארוך. לכן, מעבר לכך שהחוקרים יבחנו את השפעות החיסון (או הפלצבו), בכוונת החוקרים גם לבדוק האם החיסון משפיע על נוגדנים לנגיף. כאמור, סוגיה זו קריטית ביותר, ומעניין יהיה לראות כיצד לוח הזמנים של החברה (מעקב במשך שנתיים) מתיישרת עם רצון הממשל.

כזכור, החיסון - mRNA-1273 - פותח במשותף ע"י מודרנה והמכונים הלאומיים לבריאות (NIH). בחודש מרץ האחרון הפכה מודרנה לחברת התרופות האמריקאית הראשונה שמזריקה חיסון ניסיוני בבני אדם. המתנדבים הגיעו למכון המחקר הרפואי של קייזר פרמננטה במדינת וושינגטון, שבאותם ימים דיווחה על קרוב ל-900 חולי קורונה (שהיה בזמנו שני רק לניו יורק).

"כל החוקרים הפכו להיות חלק מ'צוות קורונה'", אמרה ד"ר ליסה ג'קסון, החוקרת הראשית של המכון בסיאטל, "כולם רוצים לעשות ככל שרק ניתן כדי לסייע בשעת החירום הזו", היא הוסיפה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE