הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"אם נצטרך, נגיע עד לביהמ"ש העליון": האם מבצע הפיגוע במרתון בוסטון בדרך לעונש מוות?
פחות מחודש לאחר שנקבע שצרנייב זכאי למשפט חוזר, לפחות בשלב הענישה, התובע הכללי בר הודיע כי הוא מתכוון לערער על ההחלטה ובכל זאת לדרוש עונש מוות כנגד הנאשם. גם התובע הפדרלי בבוסטון הצטרף לקריאות: " בסופו של דבר, לא מדובר בהרתעה, אלא בצדק"

משרד המשפטים האמריקאי מחדש את המאמצים להטיל עונש מוות על דז'וחר צרנייב, אחד משני האחראים לפיגוע הקטלני במרתון בוסטון בשנת 2013, וזאת כשלושה שבועות בלבד לאחר שבית המשפט לערעורים מצא ליקויים בשלב הענישה במשפטו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


צרנייב מניף אצבע משולשת לעבר הסוהרים. התובע הכללי בר לא מוותר על עונש המוות (צילום: Getty Images / משרד התביעה הפדרלי)

 

אתמול (חמישי) התראיין התובע הכללי של ארצות הברית, ויליאם בר, בסוכנות הידיעות AP, והוא חשף לראשונה כי בכוונת משרדו להגיש ערעור בעקבות הפסיקה.

כזכור, דז'וחר ואחיו הגדול טמרלן הפעילו שני מטענים בסמוך לקו הסיום של המרתון לפני שבע שנים, דבר שגרם למותם של שלושה בני אדם - לרבות ילד בן 8 - ויותר מ-260 איש נפצעו. טמרלן נורה למוות במהלך קרב יריות עם המשטרה (דז'וחר אף דרס אותו מספר פעמים בעת בריחתו), בימים שלאחר הפיגוע הקשה, ואילו דז'וחר נעצר לאחר שאותר בעודו מתחבא בסירה בחצר אחורית של בית. במהלך המשפט, עורכי דינו של דז'וחר אומנם הודו במיוחס, אך טענו כי טמרלן הוא האחראי המרכזי לפיגוע, שכן הוא "המוח" מאחורי תהליך התכנון.

כשנתיים לאחר הפיגוע הקשה, דז'וחר הורשע בכל 30 הסעיפים בכתב האישום, לרבות שימוש בנשק להשמדה המונית (סעיף שאיפשר לתביעה הפדרלית לדרוש עונש מוות). כחודש לאחר מכן, חבר המושבעים המליץ לשופט להטיל עונש מוות על הנאשם, וכך בדיוק קרה. אלא שבסוף שנת 2019, דז'וחר הגיש ערעור בטענה ששניים מחברי חבר המושבעים הביעו דעות נחרצות על החשוד ועל הפיגוע עוד לפני שהמשפט החל (דבר שכביכול מעיד על כך שלא קיבל משפט הוגן).

למרבה ההפתעה, כאמור, בסוף חודש יולי קבעו שלושת השופטים בוועדה המיוחדת של בית המשפט הפדרלי הראשון לערעורים של ארצות הברית, כי לצרנייב מגיע משפט חוזר, לפחות בכל הקשור לשלב הענישה, כדי לקבוע האם יהיה מוצדק להוציא אותו להורג.

 

רגעי הכאוס, מיד לאחר הפיצוץ השני במרתון בוסטון (צילום: Getty Images)

 

כאמור, אתמול הודיע התובע הכללי בר כי משרד המשפטים מתכוון לערער על ההחלטה, גם אם הסוגיה תגיע לפגסת מערכת המשפט האמריקאית: "אם נצטרך, נגיע עד לבית המשפט העליון במאבק להשגת עונש מוות", הוא אמר.

ראוי לציין כי התובע הכללי בר תומך בעונש מוות באופן כללי, ולא רק במקרה של דז'וחר צרנייב. למעשה, בחודש שעבר בוצעו 3 הוצאות להורג (לראשונה ברמה הפדרלית מאז 2003), ושלוש נוספות מתוכננות לשבועות הקרובים.

התובע הפדרלי הראשי במסצ'וסטס, אנדרו ללינג, מסר שהוא מקווה שבית המשפט העליון יהפוך את ההחלטה, בעיקר כדי שהעיר בוסטון לא תיאלץ לקיים משפט נוסף (שאליו צפויים להגיע מאות אנשים שנפצעו בפיגוע, כמו גם משפחות ההרוגים). עוד אמר ללינג שהוא מכבד את הקולות הקוראים להטיל מאסר עולם, ולא עונש מוות, אך בו בזמן אמר ש"מעשיו של דז'וחר מציבים אותו בקטגוריה קטנה של עבריינים, שעונש מוות הוא עונש פרופורציונלי".

"יש הטוענים שהוצאתו להורג לא תניא אחרים מלבצע פיגועים דומים. בסופו של דבר, לא מדובר בהרתעה, אלא בצדק", סיכם ללינג.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE