הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אל תופתעו אם אתם עולים במשקל: מחסור כרוני בשעות שינה משנה לכם את הגנים
מחקר חדש מצא, כי עבודה במשמרות או אבדן שינה של לילה אחד בלבד יכולים להוביל לשינוי באופן בו גנים באים לידי ביטוי ברקמות השומן והשריר, מצב שגורר עליה במשקל

ממחקר שנערך באוניברסיטת אופסלה שבשבדיה עולה כי מחסור בשעות שינה יכול להוביל לעלייה במשקל. בהמשך לכך, מי שמעוניינים להוריד במשקל, אפילו לילה אחד נטול שינה יכול להשפיע על הגוף ועל יכולתו לאבד קילוגרמים.

החוקרים מצאו, כי ללילה אחד של אבדן שינה יש השפעה על הרגולציה של האופן בו המאפיינים של גנים מסוימים באים לידי ביטוי בתהליכי המטבוליזם. ההשפעה הזו יכולה להסביר כיצד עבודה במשמרות ומחסור קבוע בשעות שינה יכולים לפגוע בתהליך חילוף החומרים ועל הרכב החומרים בגוף.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)



במחקרים קודמים עלה, כי הסיכון להשמנת יתר ולסוכרת סוג 2 עולה בקרב מי שסובלים ממחסור כרוני בשעות שינה ובקרב מי שעובדים במשמרות. מחקרים אחרים מצאו קשר בין הפרעות שינה לבין עליה במשקל, אשר באה לידי ביטוי בהצטברות מוגברת של שומן ובו זמנית בצמצום מסת השריר. מדובר בשילוב שנקשר בהשלכות בריאותיות שליליות.

החוקרים מאופסלה בדקו 15 משתתפים במשקל נורמלי, שהגיעו לשני מפגשים במעבדה, בה הם ביצעו פעילות ואכלו ארוחות בדפוסים סטנדרטיים. במהלך פגישה אחת, ישנו המשתתפים שינה נורמלית, של מעל לשמונה שעות. במהלך פגישה שניה המשתתפים נשארו ערים כל הלילה.

בבוקר שלאחר כל אחד מהמפגשים נלקחו מהמשתתפים דגימת רקמות, מהשומן התת עורי שלהם ורקמות השריר. שני סוגי הרקמות האלה מציגים בדרך כלל הפרעות או שיבושים בתהליכים המטבוליים, שיכולים להוביל להשמנת יתר או לסוכרת. כמו כן, נלקחו דגימות דם, על מנת לאפשר השוואה בין תאי הרקמות לבין התהליך המטבולי, כגון פירוק סוכרים, חומצות שומן וחומצות אמינו.  

מניתוח דגימת הרקמות עלה, כי במצב של אבדן שעות שינה נוצר שינוי מסוים ברקמות ובמאפייני הגנים שבאו לידי ביטוי. לדברי החוקרים, איבוד שינה משמעותי גורר שינוי בביטוי של גנים מסוימים בתוך כל רקמה.

הממצאים מצביעים על כך, שאבדן שינה גורם לשינויים שמתפשטים אל תוך הגנום האנושי.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE