הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הרפובליקנים בקליפורניה עומדים מאחורי הונאת בחירות חסרת תקדים: ראשיה כלל לא מנסים להסתיר את מעורבותם
דעה אישית: בכל פעם שנדמה שהמפלגה הרפובליקנית הגיעה לשפל חדש, היא מצליחה להפתיע אותנו ולהראות שניתן לרדת נמוך עוד יותר. אותה מפלגה שמזהירה כבר חודשים שהבחירות לא יהיו הוגנות, הודתה בכך שהיא בעצמה הציבה תחנות "רשמיות" למסירת פתקי הצבעה, בניגוד לחוק. על אף שהובהר כי על המפלגה להסיר את התחנות עד יום חמישי, הדובר הבהיר ש"בשלב זה, התוכנית ממשיכה כרגיל"

המפלגה הרפובליקנית, או לפחות מה שנשאר ממנה לאחר שדונלד טראמפ וכת תומכיו השתלטו עליה, ממשיכה להוכיח עד כמה היא חוששת להפסיד בבחירות הקרובות. השיטה הידועה והילדותית למדי כבר נחשפה מזמן: לשקר ולרמות, ובו בזמן להאשים את הצד השני באותם הדברים בדיוק.

השבוע קיבלנו דוגמה בולטת לכך: ברחבי קליפורניה הוצבו קלפיות למסירת פתקי הצבעה (דרך חלופית להצבעה בדואר) שעליהם נכתב בבירור "תחנה רשמית למסירת פתקי הצבעה". הבעיה? כלל לא מדובר בתחנות רשמיות, והרפובליקנים - אותה מפלגה שזועקת כבר חודשים ארוכים על הונאות בחירות צפויות - הודתה בכך שהיא זו שהציבה אותם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


משמאל: תחנה רשמית למסירת פתק ההצבעה, כפי שתועדה בלוס אנג'לס. מימין: תחנה מזויפת שהוצבה ע"י הרפובליקנים

 

הפרשה החמורה, שהיא ללא ספק שערורייה בלתי נתפסת, התגלתה במהלך סוף השבוע, לאחר שאותן "תחנות רשמיות" נמצאו בשלושה מחוזות במדינה - לוס אנג'לס, אורנג' ופרזנו.

זה אולי מובן מאליו, אבל בכל זאת חשוב לציין ולהדגיש: החוק אוסר במפורש על פעילות מסוג זה, בעיקר מהחשש שאותו גוף לא רשמי שאוסף את פתקי ההצבעה - במקרה הזה המפלגה הרפובליקנית בקליפורניה - יחליט שלא למסור את כל פתקי ההצבעה, או לחילופין שיחליט למסור רק חלק. במילים אחרות, דיכוי בוחרים מזעזע.

מזכיר המדינה של קליפורניה - המשרד שאחראי על קיום הבחירות במדינה, רישום המצביעים וכדומה - נאלץ לשלוח מכתב בהול לכל 58 משרדי ההצבעה במחוזות השונים ובו הבהיר: "הצבת תחנות למסירת פתקי הצבעה, שאינן רשמיות ושהוצבו ללא רשות, מנוגדת לחוק".

בנוסף, מזכיר המדינה פדאייה אף שיגר מכתב דחוף למשרדי המפלגה הרפובליקנית באותם שלושת המחוזות (לוס אנג'לס, אורנג', ופרזנו), ובו הדרישה להסיר את עמדות ההצבעה השקריות עד יום חמישי הקרוב.

במסיבת עיתונאים שערך אתמול, פדאייה הוסיף: "להטעות את הבוחרים זה מעשה פסול, לא משנה מי עושה את זה. אם האחראים להפצת 'תחנות ההצבעה' לא יסירו אותם, נפעל בהתאם לחוק כדי לוודא שמערכת הבחירות תתקיים ביושרה מלאה".

 

הציוץ של ג'ורדן טיי, בכיר במפלגה הרפובליקנית, חשף את הפרשה החמורה. ברקע ניתן לראות עמדה רשמית למסירת פתקי הצבעה

 

למעשה, הפרשה התגלתה בזכות ציוץ שפורסם ע"י ג'ורדן טיי - בכיר במפלגה הרפובליקנית בקליפורניה. בפוסט שעלה לרשת (ונמחק לאחר מכן), טיי הצטלם עם פתק ההצבעה שלו לצד אחת מאותן "תחנות רשמיות". 

הקטור בראחס, דובר המפלגה הרפובליקנית בקליפורניה, הודה שהוא ואנשיו עומדים מאחורי המעשה הבלתי חוקי, אך הוא לא הסכים לומר כמה תחנות כאלה הוצבו והיכן בדיוק הם הותקנו (לפי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, אותן תחנות נצפו מחוץ לכנסיות וחנויות כלי נשק ברחבי המדינה).

על אף שמזכיר המדינה פדאייה ושר המשפטים המקומי, חאבייר בסרה, מאיימים להעמיד לדין את המעורבים בגין הונאת הבחירות, בראחס הבהיר: "נכון לעכשיו, אנחנו מתכוונים להמשיך עם התוכנית הזו".

אז איך בדיוק אנשי המפלגה הרפובליקנית מסבירים את ההונאה שהם מבצעים? הם מצביעים על חוק במדינה שמאפשר לסייע לתושב למסור את פתק ההצבעה שלו במידה שהוא אינו מסוגל לעשות זאת בעצמו, למשל בגלל מוגבלות פיזית כלשהי (החוק אומר שעל המצביע להעניק אישור לבן אדם ספציפי ולחתום על טופס שבו מופיעים שמותיהם, ועל כן ההונאה הרפובליקנית לא זוכה לגיבוי מחוק זה). ככל הנראה, אנשי המפלגה רואים בחוק זה כמעין תחום אפור שניתן לנצל לטובתם.

מעבר לכך שהתירוץ הזה לא הגיוני, הוא בכלל לא מסביר מדוע אנשי המפלגה בחרו להציב תחנות למסירת פתקי ההצבעה כשעליהן הכיתוב "קלפי רשמי" (ובטח שלא מתיר זאת בשום אופן).

חשוב לציין כי לפחות שני אתרי אינטרנט רשמיים של המפלגה הרפובליקנית (אחד במחוז פרזנו ואחד באורנג') כתבו במפורש שלא לשלוח את פתקי ההצבעה בדואר, ובמקום הם הורו למצביעים למסור את הפתקים באותן "תחנות רשמיות".

 

תחנה בלתי חוקית נוספת שהוצבה מחוץ לכנסייה בקליפורניה

 

ובנימה אישית, מעבר לכך שמדובר באירוניה גדולה ביותר, שכן המפלגה שהזהירה מהונאות ו"גניבת קולות" עומדת מאחורי קמפיין שמטרתו לעשות בדיוק את הדברים, מעניין היה לראות כיצד צבא הקונספירטורים היה מגיב לו המפלגה הדמוקרטית הייתה עומדת מאחורי דיכוי בוחרים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE