הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
פני הרוע: ניאו-נאצי עקב אחר המתפללים היהודים ותכנן לפוצץ בית כנסת
בחקירתו הודה ריצ'רד הולזר בן ה-28 כי מטרתו הייתה "למחוק את המקום מהמפה" ו"לגרום ליהודים לברוח מהעיר או למות", וכעת הוא בדרך ללפחות 20 שנה מאחורי סורג ובריח בבית הכלא הפדרלי. בכיר במשרד המשפטים בוושינגטון: "מעשי אלימות על רקע חוסר סובלנות דתית הם פגיעה בלבה של חברה חופשית"

ריצ'רד הולזר בן ה-28, שהודה בקשריו לארגונים בתנועת העליונות הלבנה ומגדיר את עצמו כ"ניאו-נאצי גאה", הודה בכך שהתכוון לפוצץ את אחד מבתי הכנסת העתיקים בקולורדו, כך על פי התביעה הפדרלית במדינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ריצ'רד הולזר, הניאו נאצי שבדרך למאסר ממושך (צילום: מתוך פייסבוק)

 

הולזר נעצר בחודש נובמבר האחרון, לאחר ששוחח עם סוכן סמוי של ה-FBI בנוגע לתוכניות שלו לפוצץ את בית הכנסת עמנו-אל בעיר פואבלו, כ-160 ק"מ דרומית לבירת המדינה, דנבר.

בתום הליך משפטי ממושך, הולזר הודה בשני סעיפים בכתב האישום - ביצוע פשע שנאה ("ניסיון לשבש את חופש הדת באמצעות חומר נפץ") ושימוש בחומרי נפץ כדי להרוס בניין. כל אחד מהסעיפים עלול לגרור עונש מאסר של עד 20 שנה.

 

 

"זו העבודה החשובה ביותר שאנחנו יכולים לעשות: לעצור מתקפת טרור לפני שהיא מתבצעת, ולהגן על התושבים", הסביר ג'ייסון דאן, התובע הפדרלי בקולורדו, "תושבי פואבלו, ולמעשה כל המדינה, נמצאים כיום במצב בטוח יותר בזכות ההרשעה".

 

בית הכנסת, והקהילה היהודית כולה, זכו לתמיכה רחבה מתושבי העיר לאחר חשיפת הפרשה אשתקד (צילום: AP)

 

במסגרת עסקת הטיעון, הולזר חשף פרטים רבים על שלבי התכנון לפיגוע. בין היתר, הוא ביקר בבית הכנסת (שנמצא במרשם הלאומי של מקומות היסטוריים) כדי לעקוב אחר המתפללים. לאחר מכן הוא נפגש עם סוכן סמוי של ה-FBI וסיפר לו שהוא רוצה לעשות משהו כדי להבריח את היהודים מפואבלו: "הם לא רצויים פה, והם צריכים לעזוב עכשיו או למות", הוא אמר.

זמן קצר לאחר מכן הוא שלח תמונה לסוכן הסמוי, בה הוא החזיק ברובה סער, והסביר שהוא "נערך לקראת RAHOWA" - קיצור ל-Racial Holy War. במפגש נוסף עם הסוכן הסמוי, הולזר חשף את תוכניותיו להטמין חומר נפץ בבית הכנסת, כדי "למחוק את המקום מהמפה".

 

 

ב-1 בנובמבר 2019, הולזר יצא לרכוש את חומרי הנפץ, אך בפועל הוא נפגש עם שלושה סוכנים סמויים נוספים של ה-FBI. לפי העדויות של אותם סוכנים, הולזר הגיע למקום כשהוא לובש בגדים ועליהם צלבי קרס, כשהוא חמוש בסכין ובספר "מיין קאמפף" של היטלר. הסוכנים הראו לו את המטענים, שכמובן היו מטעני דמה ולא הייתה אפשרות שיסבו נזק למישהו, ומיד לאחר מכן הוא נעצר.

 

"יהודים לא רצויים פה, והם צריכים לעזוב עכשיו או למות": ריצ'רד הולזר (צילום: מתוך פייסבוק)

 

הנאשם ישוב לבית המשפט הפדרלי בקולורדו ב-20 בינואר 2021, אז השופט יכריע את גורלו, וככל הנראה הולזר יעביר את העשורים הבאים בבית הכלא הפדרלי.

"מעשי אלימות על רקע חוסר סובלנות דתית הם פגיעה בלבה של חברה חופשית", מסר אריק דרייבנד, סגן התובע הכללי לענייני זכויות האזרח, "משרד המשפטים ימשיך לחקור ולהעמיד לדין את כל מי שמנסה לעשות זאת".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE