הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אם אתם חושבים לעלות חזרה לארץ הקודש, בוודאי תשמחו לשמוע שהקורונה לא תדאיג אתכם יותר
פייזר הבטיחה לשלוח לישראל בתחילת הייצור 8 מיליון מנות חיסון לנגיף, אך זה יספיק רק לכמעט כחצי מאוכלוסיית ישראל, נתניהו מרגיע ומבטיח להגדיל את ההספקה מחודש לחודש אחרי ינואר

ישראל צפויה לחתום היום, יום שישי על ההסכם עם פייזר, אשר יכלול 8 מיליון מנות חיסון. מספר התושבים בישראל מונה קצת פחות מתשעה מיליון תושבים, ובל נשכח שעבור תהליך ההתחסנות של כל תושב ידרשו 2 מנות. את המתמטיקה הפשוטה כל אחד יכול לעשות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתום דיון קבינט הקורונה כי בעקבות שיחתו אמש עם מנכ"ל חברת פייזר האמריקנית, אלברט בורלה, הוסר המכשול האחרון בפני חתימת חוזה בין החברה לישראל בנושא אספקת החיסונים. "נקבל את החיסונים הללו כמו המדינות המובילות בעולם. זה יתחיל בינואר, זה ילך ויגדל מחודש לחודש", אמר נתניהו. "אנחנו פועלים, ואני פועל, להביא חיסונים גם ממקורות אחרים. כמה שיותר - יותר טוב".

"ביקשתי לשוחח אתו, הוא מיד נענה", הוסיף נתניהו ואמר על מנכ"ל ויו"ר תאגיד התרופות האמריקני פייזר: "מתברר שאלברט בורלה מאוד גאה במוצאו היווני ומוצאו היהודי מסלוניקי, והוא אמר לי שהוא מאוד מעריך את טיפוח היחסים בין יוון לישראל, שאני מוביל בשנים האחרונות. אחרי השיחה הזאת, שהייתה מאוד עניינית ומאוד מעשית, אני משוכנע שאנחנו נשלים את החוזה עם חברת פייזר. זאת בשורה מאוד חשובה להבאת חיסונים רבים לכם אזרחי ישראל. שיהיה בהצלחה".

מנכ"ל פייזר ישראל הגיב לכך: "מטרתנו המשותפת היא להביא לעם בישראל חיסון פוטנציאלי לקורונה במהירות האפשרית"

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

שר הבריאות, יולי אדלשטיין שמח על הבשורה, אך התריע שעם כל השמחה בנושא הוא מייעץ על הקפדה יתרה בשמירה על ההנחיות ושאם זה יצית התרופפות משמעתית, מצב זה יגרום (שוב) לדחיפת המדינה שוב לסגר אפשרי, והסביר, "חייבים להמשיך במתווה היציאה של משרד הבריאות מהסגר. אסור להיות שאננים".

ההודעה של פייזר על תוצאות מצוינות בניסוי החיסון שלה היו חדשות משמחות לעולם יותר מאשר לישראל, שאין לה הסכם עם החברה, אך מסתבר שזה ישתנה היום.

ראש הממשלה נתניהו אמר אתמול: "אנחנו פועלים, ואני פועל, להביא חיסונים גם ממקורות אחרים. כמה שיותר - יותר טוב".
ביבי כאמור יורה לכל הכיוונים בניסיון להשיג לישראל את החברה הראשונה שתייצר חיסון, וזה לא מפתיע כאסטרטגיה לשמור על כהונה נוספת בתפקיד, לא ידוע כמה זה יעלה בסוף יום למשלם המיסים מאחר ונקנו כאמור מנות חיסון עתידיות מחברת מודרנה שמפגרת במקצת אחרי פייזר.

ישראל כבר השקיעה כ־60 מיליון דולר בהבטחת מנות החיסון של מודרנה וראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח גם כי בזכות "הקונקשנס" שלו הוא ידאג שאנו נהיה ראשונים מבין כל המדינות שירצו לקבל את החיסון. כמו תמיד זה משחק פוליטי, ולא רק בישראל. אך הפעם הרצון לשמור על הכיסא הרם פועל לטובת האזרחים.

עד כה ישראל חתמה על הסכם רק עם שתי מפתחות קטנות של חיסונים לקורונה, ומתעוררים ספקות לגבי הסיכוי שלנו לקבל חיסון בהקדם, ההסכם הראשון נחתם עם חברת מודרנה והשני עם ארקטורוס (Arcturus). יצרנית שלישית שלישראל יש הסכם עקיף לרכישת חיסון היא אסטרה-זנקה, במידה ויחתם חוזה היום מול פייזר היא תהיה הרביעית שישראל משליכה עליה את יהבה.

מודרנה נחשבת חברה מאוד קטנה שעד היום לא הוציא מוצר משמעותי לשוק או בפיתוח חיסון אחר מלבד מה שהיא מתיימרת לעשות עם נגיף הקורונה והודיעה לא מזמן שלא יהיה אפשר לצפות לחיסון ממנה לפחות עד האביב שנה הבאה. כזכור פייזר ומודרנה משתמשות באותה טכנולוגיה לפיתוח החיסון והסברנו על כך בהרחבה לפני כמה ימים, כך שזה אומנם מעודד לראות את פייזר מכריזה על תוצאה חיובית בשלב השלישי של הפיתוח, אך בואו נשים את הדברים על השולחן.

ראשית למרות ההכרזה המרגשת, היא נמצאת רק באמצע הדרך בבדיקות של מספר הנסיינים שהתנדבו לקבל את מנת החיסון שהם פיתחו, כך שאומנם כרגע יש הצלחה של 90 אחוז, אך זה רק ממחצית הנבדקים, מספר הנבדקים שיחלו בקורונה למרות החיסון של פייזר יכול לגדול באופן אינקרמנטלי, והדיווח על 90 אחוז בהחלט יכול להשתנות. כל העולם בתקווה שהוא יעלה, אך אין ערבון לכך.
בכל אופן אנחנו יכולים לצפות שכאשר פייזר תסיים בסוף החודש את הניסוי שלה על המספר המלא של הנסיינים, היא תגיש בקשה ל"אישור חירום" למנהל המזון והתרופות וזה רק במידה והתוצאות יהיו משביעות רצון.

 

מנכ"ל ויו"ר תאגיד התרופות האמריקני פייזר, אלברט בורלה: מסתבר הוא יהודי ואוהד ישראל

 

שנית, יש לזכור שהחיסון תלוי אישור מנהל התרופות והמזון האמריקאי שאותה חברה חייבת לזכות בו, אומנם מצב החירום יכול להקל על הדברים אך זהו רגולטר מאוד מחמיר שידוע בנהלים ובסטנדרטים שהוא מציב עבור אישור לתרופה או חיסון חדש.

שלישית, כמו שצוין, החיסון יספיק רק ל- 4 מיליון ישראלים לא ברור עדיין מה תהיה אסטרטגיית הביצוע של משרד הבריאות אך, להניח שינקטו בקו המדיניות שארה"ב מנהיגה, והוא לחסן קודם כל צוותים רפואיים מאחר והם חשופים יותר לסכנה, צעד שני הוא לחסן את האוכלוסיות בסיכון כמו קשישים ואוכלוסיות אחרות בסיכון כגון בעלי מחלות רקע, סכרת, השמנת יותר וכיוצא בכך. וכשלב אחרון את שאר האולוסיה הרחבה, נחכה להכרזת משרד הבריאות בדבר האסטרטגיה שתנקט.

רביעית, יש עוד מספר קשיים טכנולוגים בהפצת החיסון באם יצא לפועל. כמו שהסברנו אחת הבעיות כבדות המשקל של הטכנולוגיה שפייזר ומודרנה  האמריקאיות משתמשות בה היא שהחיסון רגיש מאוד לטמפרטורה, ובמקרה של הראשונה להכריז ולרגש את העולם, פייזר- מנות החיסון נדרשות להישמר בקירור עמוק של 70 מעלות צלזיוס מתחת לאפס לאורך כל שלבי הייצור, האחסון וההפצה.

בזמן שמנסים למצוא תרחיש לוגיסטי יעבוד להפיץ את החיסון מחוץ לארה"ב, חברות אחרות בשוק שחותרות גם הם לגביע הנכסף כמו אסטרה-זניקה וג'ונסון אנד ג'ונסון (כן כן, אלו מהשמפו אלדמע לתינוק) מתקדמות למטרה עם פיתוח גרסת החיסון שלהן, שנמצאים גם הם בשלב השלישי של הניסויים הקליניים ולא סובלים מאותה מגבלה. קיים לפיכך סיכוי לא רע שגם אם פייזר אכן תוציא ראשונה חיסון מאושר לשוק, היא תאבד עד מהרה את ההובלה לאחת מהם.

בנוסף, אחד הדאגות הגדולות בין המדענים המובילים בתחום הוא הופעת מוטציה בזן שעליו החיסון אמור לפעול, כך שגרסת הנגיף החדשה וה"משופרת" שתיווצר פוטנציאלית תדביק גם את אלו שהתחסנו.

אף שנגיף הקורונה נחשב יציב יחסית ולא נוטה לשינוי מוטנטי, לפני שבוע שעבר קיבלנו תזכורת לכך שגם הוא עלול להשתנות. סופש שעבר הסתבר שממשלת דנמרק החליטה להשמיד את חוות החורפנים שבשטחה לאחר שהתברר שהיונקים הקטנים העבירו לבני אדם מוטציה חדשה של נגיף הקורונה שהגיבה פחות לנוגדני מחלימים בבדיקות מעבדה.

 פירוש הדבר שייתכן שמדובר במוטנט בעל עמידות מסוימת לחיסון – ואלה בשורות רעות. הנגיף הזה אותר אצל 12 חולים, שחלקם לא היו באינטראקציה עם חורפנים, כך שנראה שהוא עובר גם מאדם לאדם. ממשלת דנמרק נקטה בצעדים מנע של סגר מקומי והשמדת החורפנים שגודלו בתעשיית הפרוות. נכון לעכשיו נראה שהמצב נמצא בשליטה, אך זוהי תזכורת לעולם שדברים עתידים להשתנות בשנה שנתיים הקרובות וזה בהחלט יכול להוות אבן נגף במרוץ החיסונים, מה שיוביל לבזבוז הון ומשאבים עצומים ועלול לייתר את התהליך המייגע שנקטו. בנוסף, בל נשכח את המוטציה שהתרחשה אצל העטלפים בסין שיצרו את הקפיצה לבני אדם.

נשאר לקוות שבהתחשב בכך שקיים עיסוק כל כך אינטנסיבי בחקר פתרון למצב, כאשר מעורבים מספר רב של מדינות שמגייסים את המיטב המוחות בתחום, המפתח למיגור המגפה גם במקרים של מוטציה, ידרוש במקרה הצורך רק אדפטציה קטנה לנוסחה קיימת.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE