הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הימורים אונליין: ההתמכרות למשחקים גדלה במהלך המגיפה
מומחים אומרים שהתמכרויות למשחקים והימורים באינטרנט נמצאות במגמת עלייה במהלך הסגר והריחוק החברתי של המגיפה. לדבריהם, הבידוד החברתי בשילוב עם לחץ ואולי גם חששות כספיים הם גורמים מסוימים לכך. הם מצביעים על כך שאלו "התמכרויות לתהליכים" שבדרך כלל מלווים בשיבושים אחרים בחיי הבית או בעבודה. למרות שאין תרופות מאושרות לטיפול בהתמכרויות אלה, טיפולים אחרים, כגון טיפול התנהגותי קוגניטיבי, יכולים להיות מועילים.

המכון הלאומי לבריאות יצא באזהרה לגבי עלייה בהתמכרות למשחקיי אונליין שגדלה במהלך מגיפת הקורונה לאחרונה, משחקים אלו מגיע בצורות שונות לטלפון ולדפדפן המחשב שלנו, משחקי מלחמה וקרבות, בנייה ופיתוח ערים או דמויות, או משחקי קזינו של שלל הימורים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



כולנו זוכרים את המשחק הצבעוני והממכר שפרץ אי שם בשלהי 2012, קנדי קראש, בעודו נראה ויזואלית כמו משחק חביב בעל מוטיב של ממתקים, מאמרים רבים נכתבו וניתחו אותו בגין ההתמכרות הקשה שמיליוני אנשים חוו, רבים דיווחו ששיחקו כל רגע פנוי בו בניסיון לשבור שיא ולהגיע לרמה הבאה. יש לכך הסבר מאוד מעמיק והמטרה הסופית לגבי איך שהוא נבנה היא קצת פחות חביבה מהעטיפה המתקתקה שהוא מגיע עטוף בה.

בתקופת הפופולריות שלו, רבים הלינו על כך שבני זוגם לא מקדישים להם זמן.
בכל רגע פנוי הם מתחברים למשחק על חשבון אכילה, שינה או אפילו לטובת הברזה מיום עבודה כדי להרוויח את זמן איכות עם המשחק.
באותה תקופה אנשים דיווחו אף על פרידה מבן או בת זוג שלא הצליחו לשים לזה סוף.
אך האם זה אשמתם?

בשנים האחרונות אנו עדים להתפרצות של משחקיי מובייל ממכרים במיוחד, מאחורי החזות הקלילה מסתתרים התמכרויות ואובדן כספים אדירים


מומחים בתחום הסבירו שיוצרי המשחק פשוט בנו מנגנון משומן היטב שמטרתו היא ללכוד משתמשים באמצעות חוויות משחק ממכרת כאשר המטרה הסופית, היא לגרום לצרכן לקנות פתרונות או כלים וירטואליים במשחק שיתנו לו הקלות שיאפשרו לו לו "לנצח" ולעבור לרמה הבאה.
כלומר, הם פועלים לפי מודל שמאפשר לשחקנים להוריד אותם ולשחק בהם בחינם, אבל גובה מהם כסף עבור בונוסים כמו אביזרים או חיים או שלבים נוספים.

בעוד שרוב מוחלט של הצרכנים לא הוציא על זה כסף, מקסימום שקלים או דולרים בודדים, לחברה שפיתחה את המשחק זה לא משנה, הספיקו לה האחוזים המועטים מהכלל שכן בחרו לעשות רכישה אלקטרונית מהירה עם כרטיס האשראי כדי לספק את יצרם, ולרוב אנשים אלו הם קהל היעד של מתכנני המשחקים מהסוג הזה, כל מה שצריך זה מספיק אנשים פגיעים וחלשים כדי לעשות רווח משמעותי. ככל שהמניפולציה הפסיכולוגית שמפעיל המשחק על המשתמשים טובה יותר, כך גם הסיכוי להפיל שחקנים ברשת גדל. לכן, האינטרס של יצרניות המשחקים הוא לשכלל את הכלים המעודדים התמכרות.

 

בני זוג בילו זמן בנפרד מרותקים למסך הקטן וחלקם אף חוו פרידות בגלל חוסר יכולת של הפרטנר לבלות זמן איתם מפאת ההתמכרות



לכאורה, לא היה שום דבר מיוחד בקנדי קראש. זה בסך הכל משחק התאמת צבעים סטנדרטי למדי, עם סוכריות במקום האבנים הבוהקות של משחק הטטריס הישן. אלא שאם מסתכלים היטב בפנים, רואים שקנדי קראש הוא מנגנון משומן היטב של מאמץ ותגמול, שיודע ללחוץ על כל הנקודות הנכונות בנפש האדם.

במקרה הטוב, אנשים משקיעים בו קצת יותר מדי זמן לתקופה מסוימת, לפני שהם עוברים לדבר הבא. במקרה הרע, זה יכול להסתיים בפרידה מאלפי דולרים בחשבון הבנק.

כיום בסוף שנת 2020, מספיק שתגלול בפיד של הפייסבוק שלך או אינסטגרם או אפילו אתרים אחרים של צריכת תוכן, ותותקף בפרסומות מפתות של דמויות משעשעות וחביבות שמנסות לפתור אתגרים באנימציה קוסמת שמפעילה את יצר הסקרנות שלך ובתת מודע נותנת לך אתגר שאתה רוצה לפתור, הכפתור להורדת האפליקציה מונגש ישר מתחת לפרסומת הכיפית והכה מגניבה, ברגע שהורדת את האפליקציה הדרך קצרה להילכד במנגנון הפיתוי וההתמכרות, וההצעות לרכוש אפשרות לעזרה ל"ניצחון" לא מאחרות להגיע.

קחו לדוגמא את המשחק הלהיט התורן: גארדן סקייפ, שאחריו הגיע משחק ההמשך הום סקייפ שהפכו ללהיט ברחבי העולם והם מהווים דוגמא קלאסית לשיטת הפרסומות הלו ותוכן משחק שלוכד אותך, כך שבקלות תוך שבוע אתה יכול למצוא את עצמך מבזבז 100 דולר כאשר זה נעשה במנות קטנות של דולר פה, חמש דולר שם עבור חבילות סיוע וירטואליות.

 

המשחק הפופולרי הומסקייפ גרם לרבים להפרד ממאות ואף אלפי דולרים בזמן קצר



הרשת מוצפת בדיווחים על אותם פרסומות "מעצבנות" שגורמות לך להוריד את המשחק אך בפועל המשחק עצמו לא מספק לך שאת מה שהצית לך את הדמיון בפרסומת.



דוגמא לפרסומות המשעשעות של המשחק הומסקייפ, שקופצות בזמן גלישה באינטרנט, בפועל כשמתקינים את האפליקציה אנימציות חביבות ונחשקות אלו מהוות אולי 5 אחוז מזמן המשחק במקרה הטוב


עוד משחק מובייל שידוע באגרסיביות הפרסום והטעיית הצרכן בפרסומות הוא רייד: אגדות הצללים (raid shadow legends), עד כדי כך שגיימרים רבים פרסמו סרטוני התקפה שבו הם מראים לפרטים את הטעייה לציבור בפרסומות כמו כן מתארים את נציגי המכירות שפונים אליהם בצורה אגרסיבית מסוכנויות מכירות שונות עבור מכירה של המשחק, מה שמדהים זה היקף הפרסומות המרשימות שניכר שהשקיעו בהם תקציב רב שלא יביישו טריילרים של סרט הוליוודי, הם מלאים בשנינות וקסם עדכני שגורם לך רק לרצות לראות עוד מהפרסומות הללו.

השקעה מדהימה בפרסומות מתוחכמות ברמה של תעשייה הוליוודית כאשר בפועל המשחק מובייל הוא אנימציה דלה ולא מרשימה בעליל



אז אם לאחרונה חווית תסמינים אופייניים לגמילה כאשר אתה לא משחק במשחקים בטלפון או משחקי הימורים באינטרנט, זה סימן לכך שאתה עלול לסבול מהתמכרות רצינית.

בעוד התמכרות קשורה בדרך כלל מסורתית עם חומרים כמו אלכוהול, סמים וכיוצא בזה, דפוסי התנהגות אנושית מסוימים יכולים להיות גם הם ממכרים, לפעמים יותר מדי.

הפרעת גיימינג באינטרנט או הפרעת הימורים הם מה שנקרא התמכרויות לתהליכים. ועם כל כך הרבה אנשים תקועים בבתיהם עכשיו, המאבקים האלה מוגברים.

"אנשים מבודדים עם עצמם בבית", אמר ד"ר סקוט טיטלבאום, פרופסור לפסיכיאטריה ומדעי המוח באוניברסיטת פלורידה של המכללה לרפואה ומנהל רפואי של UF בריאות פלורידה התאוששות מרכז, הוא מספר שהוא נפגש עם יותר אנשים בגלל התמכרויות כאלה.

"החיים קשים, ואנשים תמיד מחפשים משהו להרגיע את עצמם, ויש אנשים שיש להם בעיית הקשרות פתולוגית", הסביר.

ג'ון גילן , מנהל בית המשפט קסיוברי ומרכז גמילה מסמים ואלכוהול בבריטניה, אף הוא דיווח כי הוא ראה עלייה בהתמכרויות אלה בשנים האחרונות, והמגיפה רק החריפה אותם.

אז איך ההתמכרויות לתהליכים מתרחשות ומה המומחים אומרים?

התמכרויות לתהליכים הן התנהגויות שמפעילות את מרכז הגמול של המוח באופן שבו חומרים כימיים מסוימים עושים זאת, הסביר ד"ר לורנס ויינשטיין, קצין הרפואה הראשי במרכזי ההתמכרות האמריקאיים בסנט פטרסבורג, פלורידה.

"לקחת חלק בהתנהגות מסוימת זו תגביר את רמת הדופמין במוח, ואת ההנאה המתקבלת מהתנהגות זו רק מחזקת את הסיכוי כי האדם יעסוק בהתנהגות שוב בעתיד," הוא הסביר. "הפרעות הכרוכות בהאכלה, אכילה, קניות ופעילות גופנית הן דוגמאות להתמכרויות לתהליכים".

כאשר הסגר וההשבתות של המשק הפכו למציאות החדשה באפריל, המועצה הלאומית להימורים בעייתיים הזהירה כי אנשים עם בעיות הימורים עלולים להיות מושפעים באופן חמור ביותר על ידי המגפה בשל סיכונים בריאותיים אישיים מוגברים, שינוי העדפות הימורים, וקיצוצים במימון לשירותים מהממשלה.

ויינשטיין הוסיף ואמר כי עלייה בהפרעות בתהליכים כמו משחקים מקוונים והימורים נובעת מההשלכות הרבות של בריאות הנפש של מגפת הקורונה.

"בשני המקרים, בידוד חברתי כתוצאה מהתנתקות חברתית, דאגות כלכליות, קשיים בתעסוקה וסיבות אחרות ללחץ עלולים לגרום לאנשים לפנות למשחקים/הימורים מקוונים כהקלה על מתחים שזה בעצם מחריף את ההתנהגות הבעייתית הקיימת".

לדבריו "הנסיבות של להיות מרותק לבית עם כמות מוגבלת של פעילויות זמינות יוצר קרקע בשלה למשחקים מקוונים בגלל היכולת שלהם לשמור על תקשורת מהנה וחברתית.

"משחקים מקוונים אפילו עודדו כפעילות רצויה בשלבים המוקדמים של מגפה עם קמפיין משותף בין ארגון הבריאות העולמי לתעשיית משחקי הווידאו.

חוסר הוודאות של זמנים קשים מבחינה כלכלית אלה יכול להיות גורם מניע בעלייה של הימורים מקוונים, הוסיף ויינשטיין.

"עם כמות האינטראקציה החברתית שפחתה בחיינו עקב הנגיף המשתולל, אנשים מחפשים דרכים נוספות לקיים אינטראקציה וגם לקבל חיזוק חיובי עבור האינטראקציה החברתית שהם מסוגלים לעשות", אמר ד"ר דניס גודווין אנטואן, מנהל יחידת התנהגויות מוטיבציה בבית החולים ג'ונס הופקינס במרילנד ופרופסור לפסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות. "אני חושב שיש הזדמנות למשחקים מקוונים להגדיל את האינטראקציה החברתית".

לסיכום, בעוד חלק מהמומחים לא שוללים לגמרי פעילות זו ומציינים שזה יכול לתרום לחוויה חיובית, אלו שיבחרו למלא את זמנם הפנוי באותם משחקים שקורצים מכל עבר ומעבירים את הזמן בתקופה ייחודית זו, בד בבד הם יצטרכו לשים לב לקו הדק שמפריד בין התמכרות פתולוגית לכיף בריא ומשחרר כמו כן, להיות מודעים לכך שמשחקים מסוימים תוכננו להפריד בינם לבין היתרה בחשבון הבנק שלהם.

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE