הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הרוצח השקט: לחץ דם גבוה ואיך לנטרל אותו
מכנים אותו גם המחלה שלא מרגישים בקיומה ולא בכדי. יתר לחץ דם הוא אחת המחלות הידועות המסוכנות ביותר והא עלול לגרום לסיכונים בריאותיים משמעתיים, ביניהם התקף לב, אי ספיקת לב, נזק לכליות, שבץ והפרעות נוספות

לחץ דם גבוה מהווה גורם סיכון מרכזי למחלות לב וכלי דם, לרבות התקפי לב, אי ספיקת לב, שבץ מוחי ומחלת כלי דם היקפית. ככל שערכי לחץ הדם עולים, כך הסיכון גדל למחלות לב וכלי דם ולאי ספיקת כליות.

לפי הנחיות עדכניות של החברה ליתר לחץ דם בישראל שיצאו לאור בשנת 2013 מטעם ההסתדרות הרפואית ובשיתוף עם איגודים וחברות רפואיות נוספות, בהתאם לערכים המקובלים בהנחיות דומות בעולם מוגדרים ערכי לחץ הדם הרצויים כלחץ דם סיסטולי אשר נמוך מ-120 ממ"כ ולחץ דם דיאסטולי הנמוך מ-80 ממ"כ. ערכי לחץ דם סיסטולי של 139-120 ממ"כ ולחץ דם דיאסטולי של 89-80 ממ"כ מוגדרים גבוליים. כל מצב של לחץ דם סיסטולי מערך של 140 ממ"כ ומעלה ודיאסטולי מערך של 90 ממ"כ ומעלה מוגדר כיתר לחץ דם, וקיימות דרגות חומרה שונות למצב רפואי זה.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


Those with high blood pressure are at a greater risk for Covid-19. Here's  what you need to know to protect yourself

 

 

ללחץ דם גבוה עשויות להיות סיבות רבות. עם זאת, אצל רוב הבוגרים עם יתר לחץ דם לא ניתן להצביע בבירור על הגורם ללחץ דם גבוה, ומצב זה קרוי ברפואה 'יתר לחץ דם ראשוני' (Primary Hypertension) - מצב שלרוב מתפתח בהדרגה עם העלייה בגיל. עם זאת, אצל חלק מהאנשים עם יתר לחץ דם מתפתח לחץ דם גבוה על רקע מחלה כלשהי, ומצב זה קרוי ברפואה 'יתר לחץ דם משני' (Secondary Hypertension). לדברי ד"ר אנה בסוק גלוסקין, נפרולוגית בכירה ביחידה ליתר לחץ דם במרכז הרפואי סורוקה ובשירותי בריאות כללית, "רוב האנשים מפתחים יתר לחץ דם מעל גיל 45, ולחץ דם בגילים צעירים יותר נחשב לנדיר. לכן אם מישהו יפתח לחץ דם גבוה בגילי העשרים או השלושים לחיים – נחפש סיבות משניות כמו מחלות הורמונאליות (אנדוקריניות) או סיבוכים בכליות או בכלי הדם".

מדריך זה סוקר את הסיבות המרכזיות שעלולות להוביל להתפתחות יתר לחץ דם, לרבות גורמי סיכון ללחץ דם גבוה ראשוני ומצבים רפואיים שעלולים להוביל ללחץ דם משני.

לרוב מתחילות תופעות של לחץ דם גבוה בין הגילים 30 ל-60. הוא יימשך כל החיים וכמעט תמיד הוא מתחיל בהדרגה וגורם לנזק מצטבר במהלך השנים, מכאן החשיבות הרבה לגילוי מוקדם, לטיפול ולמעקב.

הגורמים שיכולים להביא לעלייה בלחץ הדם הם רבים.

 

בתמונה: מה לדעת בקיצור

 

גורמי סיכון ללחץ דם גבוה הקשורים לאורח חיים

השמנת יתר:
משקל עודף - במיוחד כשהשומן מרוכז באזור הבטן (שומן בטני) - מהווה גורם סיכון מרכזי ליתר לחץ דם. נתונים ממחקר המעקב האמריקאי "מחקר האחיות" שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, כפי שפורסם עוד בינואר 1998 בכתב העת Annals of Internal Medicine, העלו כי ירידה של 5 עד 10 ק"ג במשקל מפחיתה ב-15% את הסיכון לפתח יתר לחץ דם, וירידה של 10 ק"ג ומעלה מפחיתה ב-26% את הסיכון לתופעה, בעוד שעלייה של 5 עד 10 ק"ג במשקל מעלה ב-74% את הסיכון ליתר לחץ דם ועלייה של 25 ק"ג ומעלה כבר מגדילה פי 5.21 את הסיכון ללחץ דם גבוה.

ככל שהגוף נושא יותר שומנים, כך יש צורך ביותר דם כדי לספק חמצן ורכיבים תזונתיים לרקמות השונות, וכך – ככל שנפח הדם שזורם בכלי הדם גדל, כך גם עולה לחץ הדם כנגד הקירות הפנימיים של כלי הדם.

מעבר לכך, יתר לחץ דם הקשור בהשמנה עשוי לנבוע מלחץ פיזיולוגי על הכליות על ידי שומן שמצטבר מסביב לכליות ובעיקר מהפעלה מוגברת של המערכת רנין-אנגיוטנסין: מערכת הורמונאלית שאחראית על הבקרה של לחץ הדם הכוללת את שחרורו של האנזים רנין עם הירידה בלחץ הדם או בנפח הדם, מה שמוביל להיווצרותו של אנזים בשם אנגיוטנסין, אשר אחת מנגזרותיו משפיעה בהמשך על בלוטת יותרת הכליה (הקרויה גם בלוטת האדרנל) להפרשה של ההורמון אלדוסטרון – המוביל לספיגה חוזרת של נתרן לדם, עלייה בנפח הדם ועלייה בלחץ הדם. כמו כן, לחץ דם כתוצאה מהשמנה גם עשוי להיגרם על רקע פעילות יתר של מערכת העצבים הסימפטטית, על רקע הפעלה של קולטנים הקרויים 'אנדרנרגיים' מסוג 'אלפא 1' ו'בטא'.

עישון:
עישון סיגריות הוכח כבעל פוטנציאל להשפעה על הרעה בערכי לחץ הדם. מעבר לכך, עלייה בלחץ הדם תועדה בעבודות בקרב מעשני סיגריות בזמן העישון עצמו. בין השאר עישון גורם לפגיעה בשכבת האנדותל הפנימית של כלי הדם, לנוקשות של כלי הדם, דלקתיות, טרשת עורקים מוגברת ותהליך מחמירים של קרישיות יתר בדם, ובכך מעלה את הסיכון ללחץ דם גבוה כמו גם למחלות לב ושבץ מוחי.

מתח- סטרס:
מחקרים שונים מזהים כי רמות גבוהות של לחץ ומתח נפשי עשויים להוביל לעליה זמנית בלחץ הדם. כמו כן, מתח נפשי קבוע עלול להוביל להתפתחות מצב כרוני של יתר לחץ דם.

השפעותיו הזמניות של לחץ על לחץ הדם הן תוצר של הפרשת הורמונים מוגברת במצבי לחץ, המובילים לפעילות מואצת של הלב המשפיעה על האצה של דופק הלב והצרת כלי הדם.

מחקר בינלאומי שבוצע ב-19 מדינות ומחוזות, ובכללן ארה"ב וישראל, ופורסם בחורף 2013, העלה כי בנטרול גורמים מתערבים - לרבות גיל ועודף משקל, להם השפעה מוכרת על התפתחות יתר לחץ דם - דיכאון, חרדה והפרעה ביפולארית (מאניה דיפרסיה) העלו ב-40% את הסיכון ליתר לחץ דם. כמו כן, מו כן הסיכון לפתח יתר לחץ דם עלה ב-50% כתוצאה מחרדות ספציפיות (פוביות) ועלה ב-40% כתוצאה מפוסט טראומה.

תרופות וסמים:
טיפולים תרופתיים שונים ומגוונים עלולים להוביל לעלייה בלחץ הדם ובשימוש ממושך גם ליתר לחץ דם. בין התרופות שמשפיעות על עלייה בלחץ הדם נכללות גם תרופות ללא מרשם, לרבות תרופות לצינון והתקררות, תרופות מקבוצת 'מכווצי ריריות' לטיפול בגודש באף, גלולות למניעת היריון, משככי כאבים שונים – לרבות משככים מקבוצת NSAIDs הנמכרים ללא מרשם רופא, וכן תרופות מרשם - לרבות סטרואידים, תרופות המשפיעות על מערכת העצבים הסימפטטית וחומרים פעילים נוספים. גם סמים לא חוקיים שונים לרבות קוקאין ואמפתמינים עלולים להוביל להתפתחות יתר לחץ דם.

השפעתן של תרופות לעלייה בלחץ הדם עשויה להיגרם על רקע פגיעה בתפקוד הכליות, למשל בשימוש מתמשך במשככי כאבים מקבוצת NSAIDs, ולעתים על רקע פעילות הורמונאלית או עצבית כלשהי.

חוסר פעילות גופנית:
אנשים שאינם פעילים גופנית נוטים לפתח קצב לב מהיר יותר, וככל שגדל קצב הלב, כך הלב צריך לפעול בעוצמה גבוהה יותר כדי להתכווץ והוא מפעיל כוח רב יותר על העורקים - מה שמוביל לעלייה בלחץ הדם. העדר פעילות גופנית גם מעלה את הסיכון לעודף משקל, המהווה כאמור כשלעצמו גורם סיכון נוסף ללחץ דם גבוה.

עבודות רבות חידדו ברבות השנים את הקשר בין פעילות גופנית סדירה לירידה בלחץ הדם. כך, מטה אנליזה של חוקרים מבלגיה שכללה 15 מחקרים מבוקרים ופורסמה באפריל 2013 בכתב העת Journal of Hypertension העלתה כי פעילות אירובית קבועה למשך ארבעה שבועות לפחות, המבוצעת מספר ימים בשבוע בהליכה, ריצה, שחייה או רכיבה על אופניים, תורמת להפחתה ממוצעת של 3.2 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי ולהפחתה של 2.7 מ"מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי. מטה אנליזה נוספת של הצוות מבלגיה שפורסמה בנובמבר 2011 בכתב העת Hypertension זיהתה תרומה דומה גם לפעילות אנאירובית באמצעות אימוני משקולות ומכשירים.

צריכת אלכוהול מוגזמת:
שתיית אלכוהול מופרזת לאורך זמן מובילה לפגיעה בפעילות הלב, מה שעלול לגרום לפעילות יתר של הלב ולעומס יתר על כלי הדם – כשאלה עשויים להתבטא בעלייה בלחץ הדם.  

ארגונים רפואיים שונים הגדירו שתיית אלכוהול המסוכנת להתפתחות לחץ דם גבוה כשתייה קבועה של מעל לכוס משקה אלכוהולי אחד ליום לנשים ומעל לשתי כוסות משקה אלכוהולי ליום לגברים. באשר למי שכבר פיתח יתר לחץ דם, לדברי ד"ר בסוק גלוסקין, "מומלץ להימנע גם משתייה קבועה של כוס יין, שאולי מיטיב עם רמות הכולסטרול, אך לא משפיע לטובה על ערכי לחץ הדם".

צריכה מרובה של או מזון עשיר בנתרן:
תזונה לקויה נקשרה בעבודות שונות לעלייה בלחץ הדם, ובהקשר זה הוכחה בעיקר השפעתה של תזונה עתירה במלח (נתרן) שמעודדת התפתחות יתר לחץ דם. ככלל, הכליות משתמשות בנתרן ואשלגן להוצאת נוזלים עודפים מהגוף דרך דרכי השתן, וכשרמות הנתרן בגוף גבוהות על רקע צריכת יתר של מלח, כלי הדם בגוף אוגרים כמות גבוהה יותר של נוזלים, ולחץ הדם עלול לעלות.

מיעוט אשלגן בתזונה:
לא רק רמות נתרן בדם, אלא גם רמות האשלגן משפיעות על לחץ הדם. במחקרים מסוימים הוכח כי דיאטה עשירה באשלגן עשויה לסייע להורדת לחץ דם. צריכה גבוהה של אשלגן לא טובה לחולים עם אי ספיקת כליות.




בווידאו- יתר לחץ דם: מאפיינים, גורמים ושכיחות

 

סיבות נוספות להתהוות יתר לחץ דם כמו:
היסטוריה משפחתית של לחץ דם גבוה

תזונה לא מאוזנת.

דום נשימה בשינה.

מחלת הסוכרת.

שימוש בתרופות משככות כאבים ממשפחת התרופות NSAIDS.

יתר לחץ דם יכול להיות תסמיני או א-תסמיני. כשלחץ הדם גבוה עלולים להופיע תסמינים כגון כאבי ראש, לחץ בעורף, טשטוש ראייה, קוצר נשימה ואף כאבים בחזה.

 

גורמי סיכון ללחץ דם גבוה שאינם ניתנים לשינוי

גיל ומגדר:
עלייה בגיל מהווה גורם סיכון מרכזי להתפתחות יתר לחץ דם. זאת מאחר ועם השנים כלי הדם בגוף מתעבים ומתקשחים, ושינויים אלו מובילים לעלייה בלחץ הדם הזורם בהם. עד גיל 64, השכיחות של יתר לחץ דם גבוהה יותר אצל גברים, ואילו מגיל 65 ומעלה – לנשים סיכון גבוה יותר לפתח יתר לחץ דם, בין השאר מאחר ותוחלת החיים של נשים גבוהה יותר. ככלל, מעל גיל 45 רוב האנשים (80%) יפתחו לחץ דם בשלב כלשהו בחיים, וככל שעולה הגיל – הסיכון עולה. לאנשים שנולדו כפגים יש סיכון לפתח יתר לחץ דם במהלך החיים.

אתניות:
מחקרים אפידמיולוגים העלו כי בארה"ב לאנשים ממוצא אפרו-אמריקאי יש סיכון מוגבר לפתח לחץ דם בהשוואה לאמריקאים לבנים והיספאנים, וגם סיכון גבוה יותר לפתח מצב זה בגיל צעיר יותר, וכפועל יוצא לאנשים ממוצא אפרו-אמריקאי גם סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בגיל צעיר.

 גנטיקה:
מחקרים במשפחות ובקרב תאומים מצביעים על כך שגם לגנטיקה יש חלק כלשהו בהתפתחות יתר לחץ דם. מחקרים שונים זיהו מספר רב של שינויים גנטיים שניתן לייחס לעלייה בלחץ הדם, ולפי עבודות חדשות שינויים מסוימים במטען הגנטי (הדי.אנ.איי) עשויים להיות קשורים ליתר לחץ דם בהמשך החיים. לפי עבודות, גם נטייה גנטית לרגישות יתר לנתרן (מלח) עשויה להוות סיבה להתפתחות יתר לחץ דם.

 

Ventricle Pressure Stock Vector Illustration And Royalty Free Ventricle  Pressure Clipart

מה המדדים הקריטיים?

 

בלי לחץ- הורדת לחץ דם גבוה

ניתן לאזן ולשמור על לחץ דם תקין באמצעות שמירה על אורח חיים בריא:

תזונה- צריכה של מזונות דלים בשומנים וריבוי של פירות וירקות

ירידה במשקל- לבעלי משקל עודף ניכר מומלצת התאמת תוכנית תזונה לירידה במשקל, בעוד שלבעלי משקל תקין מומלץ להקפיד ולשמור עליו.

גמילה מעישון- מעבר ליתרונות הברורים של הפסקת עישון במישורים רבים, מומלץ להפסיק לעשן כדי למנוע עלייה בלחץ הדם.

נתרן- הפחתה של צריכת מלח. ההמלצה למבוגרים היא צריכה מקסימלית של כ- 6 גר' מלח ביום, בלבד. כמות זו מכילה כ-2.5 גר' נתרן שהוא החומר המעלה לחץ דם המצוי במלח.

אלכוהול- ההמלצה היא לצרוך לא יותר ממנת אלכוהול אחת ביום. (מנה=כוס יין, כוסית משקה חריף, פחית בירה).

פעילות גופנית- תורמת רבות להורדה ואיזון לחץ דם גבוה, או מניעה שלו. מומלץ לבצע פעילות אירובית, לפחות 4 פעמים בשבוע, כארבעים דקות לפחות בכל אימון.

טיפול ביתר לחץ דם המבוסס על הרפואה הסינית, מתחיל באבחון ותשאול מקיף של המטופל. בשל הקשר ההדוק של גוף ונפש, נבדקים גם מצבו הרגשי של המטופל, אורח חייו והרגלי התזונה שלו, זאת לצד בדיקת מצבו הגופני. בהתאם לאבחון מתגלה התמונה הרחבה של מצב המטופל, שעוזרת לאפיין את הסיבות לחוסר האיזון הבריאותי שלו במערכות השונות בגוף, על פי התפיסה ברפואה הסינית.

טיפול טבעי בלחץ דם גבוה:

הטיפול הטבעי נמצא כאחת מהדרכים האפקטיביות ביותר להורדת לחץ דם ולשמירה על לחץ דם מאוזן. הרפואה הסינית מטפלת הן במקור הבעיה והן בסימפטומים, ובכך מאפשרת טיפול יעיל ומאוזן. טיפול טבעי מתאים הן למטופלים שכבר נוטלים תרופת להורדת לחץ דם, והן למי שמעוניין למנוע מראש עלייה בלחץ הדם, או שכבר יש לו לחץ דם גבוה ומעוניין לטפל בו באופן טבעי, או למנוע התדרדרות במצבו. הטיפול הטבעי אינו סותר את הטיפול התרופתי, אינו מפריע לו ואין בו תופעות לוואי או כל סכנה למטופל.

תוכנית הטיפול הטבעי לרוב כוללת כמה אפיקים:

שינוי תזונתי- ברור מאליו

אורח חיים- המלצות לתרגילי הרפיה, מדיטציה יוגה וכיוצ"ב. בנוסף, התאמה של פעילות גופנית בהתאם, הכוונה לשעות שינה מספקות וניהול מתחי

דיקור סיני- משמש ליצירת איזון בגוף והמערכות השונות בו, להזרמת אנרגיה באופן מיטבי ולהרגעה כללית הדיקור מסייע בהרחבת כלי הדם, הפחתת לחץ דם ושיפור איכות השינה.

צמחי מרפא- מטרתם לאזן ולחזק את הגוף, להוריד את לחץ הדם ולאזן אותו. הפורמולות נרקחות אישית לכל מטופל, בהתאם לאבחון אינדיבידואלי.

טיפול טבעי של רפואה סינית ביתר לחץ דם מותאם אישית לכל מטופל, שכן הגורמים לעליית לחץ דם שונים מאדם לאדם. כך לדוגמא, יתר לחץ דם בבחור צעיר העובד שעות רבות תחת מתח ולחץ נפשי, וישן מעט שעות, שונה בתכלית מיתר לחץ דם אצל מבוגר בגיל הזהב, שגמישות כלי הדם נפגעה אצלו.

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE