הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ההצעה שצפויה לעורר סערה: מעוניינים בצ'ק סיוע בסך 1,500 דולר? רק אם תתחסנו נגד הקורונה
חבר קונגרס לשעבר הציג את תוכניתו, במסגרתה כל תושב שיסכים להתחסן יזכה לסיוע כספי ישירות מהממשל. "המטרה שלנו היא להגיע למצב שבו 75% מהתושבים קיבלו את החיסון", הוא הסביר. עלות הפרויקט נאמדת ב-400 מיליארד דולר

עשרות מיליוני אמריקאים ממתינים לראות האם הממשל הפדרלי יצליח לאשר חקיקת חירום נוספת שתכלול תשלומים ישירים לתושבים, במקביל לכך שהממשל הפדרלי נערך לקראת הפצת החיסון בקרב כ-330 מיליון תושבים. מדובר בשתי משימות קשות ביותר, ועל כן יש מי שקורא לשלב ביניהן.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה

 

ג'ון דילייני ייצג בקונגרס את המחוז השישי של מרילנד במשך 6 שנים, מ-2013 ועד תחילת שנה שעברה. הוא אף היה אחד מעשרות הדמוקרטים שהתמודדו על מועמדות מפלגתם לקראת הבחירות, והוא נאלץ לפרוש מהמירוץ בינואר.

בראיון שהעניק לרשת CNBC, דילייני הסביר שיש לשלם 1,500 דולר כדמי סיוע לכל תושבי ארצות הברית שיסכימו להתחסן נגד הקורונה: "המטרה שלנו היא להגיע למצב שבו 75% מהתושבים קיבלו את החיסון", הוא הסביר והוסיף, "ברגע שנעבור את הקורונה, הכלכלה שלנו תחזור לשגרה".

למעשה, דילייני העלה את הצעתו בפעם הראשונה כבר בחודש שעבר. "התוצאה תהיה שיותר אנשים יבחרו להתחסן, זה יציל חיים ויסייע לאנשים בפן הכלכלי. העלות של זה, 400 מיליארד דולר, יתקזז עם ה'בוסט' למשק מסיומו של המשבר", הוא כתב בטוויטר.

 

 

בפועל, לתוכנית של דילייני יש מספר מכשולים מרכזיים, בראש ובראשונה העובדה שחקיקת החירום שהוצגה השבוע בקונגרס כלל לא מכילה גל נוסף של תשלומים ישירים לתושבים. למעשה, כספי הסיוע חולקו רק פעם אחת, כאשר אחת מחקיקות החירום הראשונות אושרה בחודש מרץ.

 

ג'ון דילייני, לשעבר חבר קונגרס מטעם מרילנד (צילום: Getty Images)

 

ככל הנראה, חברי הקונגרס מתרכזים כעת אך ורק במימון נוסף לתוכניות החירום השונות - הטבת האבטלה השבועית, תוכניות האבטלה לעובדים עצמאיים וכדומה - כך שסוגיית התשלומים הישירים כלל לא נמצאת על הפרק, לפחות לא בשלב זה.

דילייני הצביע על סקר של גאלופ שפורסם ב-17 בנובמבר, בו 58% מהמשיבים טענו שהם חוששים לקבל את החיסון, כהוכחה לכך שקבלת החיסון הפכה להיות סוגיה פוליטית, ולא בריאותית: "לדעתי, אנחנו חייבים ליצור תמריץ שיזרז את התהליך ויוביל לכך שיותר אנשים יסכימו להתחסן", הוא אמר.

עוד הסביר דילייני כי לא יחייב אף אזרח להתחסן: "אם אתה בכל זאת מפחד או חושש להתחסן ואתה מסרב לעשות זאת, זו זכותך המלאה. אתה פשוט לא תשתתף בתוכנית", הוא אמר והוסיף, "אבל האמת היא שגם מי שלא משתתף בתוכנית ירוויח ממנה, כי כולם מרוויחים מכך שארה"ב תתאושש מהר יותר".

 

קבוצה דו-מפלגתית של חברי קונגרס הציגו את חקיקת החירום השבוע, ללא שליחת צ'קים לתושבים (צילום: רויטרס)

 

מכשול נוסף שעלול לצוץ הוא נושא התקצוב של התוכנית. לפי ההערכות, כדי לממן 1,500 דולר לכל מי שיתחסן, הממשל הפדרלי ייאלץ להוציא 380 מיליארד דולר. לשם השוואה, בעת שליחת הצ'קים מוקדם יותר השנה, הממשל הפדרלי הוציא 270 מיליארד דולר.

עם זאת, דילייני סבור שמדובר במחיר משתלם: "הפגיעה למשק גדולה, ויתכן ש-400 מיליארד דולר זה המחיר שצריך לשלם כדי לסיים את המשבר". עוד הסביר דילייני כי ניתן לצמצם את העלויות ע"י שינוי סכום התשלום לאלף דולר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE