הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מגמה של הקפאת ביציות מאז תחילת המגיפה על רקע חששות להרות בתקופה של אי ודאות: הריון בתקופת קורונה, כל הפרטים
פחדים מהריון בתקופת המגיפה מציתים עליה בהקפאת ביציות, והסיבות מובנות, מה ממליצים המומחים בתחום, האם כדאי להמנע? ומה בכלל עושים בתקופת ההיריון כדי להזהר ומה הסיכונים הכרוכים בלידה

בעוד מגפת נגיף הקורונה ממשיכה לשבש תוכניות לאנשים ברחבי העולם, נשים חושבות על עתיד הפוריות שלהן ולוקחות את תכנון המשפחה לידיים.

בחצי שנה האחרונה ראויים מגמה של נשים רבות שפנו להקפאת ביציות. במרכז הפוריות לנגון של אוניברסיטת ניו יורק, יש כבר עלייה של 32% בנשים מקפיאות את ביציהן מאז יוני. זה כמובן נובע מהחשש של השפעת הנגיף על גופם במהלך ההיריון והלידה, על העוברים בהיותם ברחם, ועל היילודים מיד לאחר הלידה, כמו גם כמובן על שאלת ההנקה בזמן התפרצות הנגיף, או מי שנדבקו בו במהלכה, ולא לשכוח את נושא החיסון שכרגע גם לא אפשרי לנשים בהריון.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

"אני חושבת שאנשים מבינים שיש דרכים רבות להורות וזה סוג של מיושר כעת עם מגפה זו, כי אנשים לא נאלצים אלא פוטנציאל דחף יותר לרדוף סוג של הורות חלופית", אמרה ד"ר מייגן סמית, רופאת נשים מוסמכת בקליפורניה המתמחה בפוריות.

הקפאת הביצה אינה מבטיחה כי אחד יהיה בהצלחה ללדת בעתיד, אבל זה יכול לשפר את הסיכויים להיכנס להריון.

"אתה צריך להיות מציאותי," מסבירה ד"ר ג'ניפר אשטון, רופאת נשים מוסמך. "זו לא ערובה ללידה או למשפחת חלומותיך בהמשך הדרך. אבל זה חלק אחד חשוב מהתהליך, וזה נהדר שעכשיו אנחנו מתחילים לראות שינוי בפרדיגמה, מפגישה בנושא אי פוריות למגמה של פרואקטיביות לגבי פוריות".

אחת הסיבות לכך שנשים פונות להקפאת ביציות היא האופן שבו המגפה משפיעה על אנשים מבחינה כלכלית. עם רבים שאיבדו ועדיין מאבדים את עבודתם במהלך תקופה זו, הרעיון של ללדת תינוק או הקמת משפחה יכול להיראות כמשהו שכדאי לדחות.

אבל עבור אחרים שנשארו מועסקים, הם אולי הצליחו לחסוך יותר כסף בגלל פחות הוצאות לדברים כמו נסיעות אז עכשיו הם יכולים להרשות לעצמם את התהליך היקר, שנע סביב $8,000 או יותר.

ואם נשים רווקות, קשה לדעת מתי הן ימצאו בן זוג עם הימנעות מקרבה חברתית, שאין ספק שהיא גורם בעייתי במציאת זוגיות בימים טרופים אלו, מה שדוחף את התוכניות אחורה כמה שנים עבור רבות במיוחד אם הם נמצאות בגיל מתקדם כדי להיות אימא.

"אני חושבת שעכשיו זה לא זמן אופטימלי לצאת לדייטים", מוסיפה סמית'. "זה די קשה עם ההתנתקות החברתית והפחדים של הקורונה, ולכן אני חושבת שנשים פשוט החליטו שהן עייפות מזה כרגע".

בעוד התהליך של שליפת ביצות דורש זמן רב, שלא לומר תובעני פיזית ורגשית בשל ההורמונים שנשים נאלצות לקחת כזריקות, אבל נשים שעובדות מהבית במיוחד בתקופת הקורונה כעת מוצאות לכך זמן פנוי.

"יש להם את הגמישות והזמן הפנוי עכשיו למעשה ללכת למרפאות פוריות ולקבוע תורים לייעוץ להקפאת ביציות או אפילו לעשות את התהליך עכשיו למעשה כמו שאצלנו בקליניקה עושים- בזום," אמר סמית.

האם כדאי לוותר על מעקבי הריון, לצורך הורדת סיכון לחשיפה?
מעקבי הריון הינם בעלי חשיבות רבה, סיכונים הכרוכים בהעדר מעקב סדיר יכולים לסכן את ההריון באותה מידה כמו תחלואה במחלה זיהומית. לאור זה, המלצתי הינה להתייעץ עם רופא מטפל בקשר לתוכנית מעקב הריון.

אשטון מציינת שללא קשר למצבן, נשים צריכות לגשת לתהליך הקפאת ביציות כשהן מודעות לכל מה שכרוך בכך.

"את צריכה להיות מסוגלת להתחייב לכמות משמעותית של זמן לתהליך זה," היא מוסיפה. "ברור שאתת צריכה להיכנס לזה מודעת למתחים הכלכליים, הרגשיים והפסיכולוגיים".

 

 

בעוד הפחד מהתעברות בזמן המגיפה מובן, יש לתת על הדעת שהפחד לא מבוסס על נתונים שמצדיקים אותו, דווחו עד עתה בספרות הרפואית לגבי מהלך ההיריון תוך כדי נשיאת נגיף הקורונה סה"כ 56 נשים בהריון, נשים כמובן צריכות לשמור על אותם כללים של התכוננות מהנגיף, אך עד כה לא נרשמה פגיעה מיוחדת באוכלוסייה הזאת מבחינה רפואית, והסיבה היא לרוב נשים בהריון הם מתחת לגיל ה40 והם ריאות ולא מעשנות ולרוב ללא מחלות רקע, וכידוע הנגיף פוגע בעיקר באוכלוסיות החלשות: קשישים, מחלות רקע מעשנים בשרשרת וכ"ו. כמו כן, נכון להיום, אין עדות לכך שהנגיף חוצה את השלייה ומדביק את העובר. אם כי זה לא נבדק מהסיבות הברורות, בצורה נרחבת.

אפילו הלידה עצמה לא מהווה סכנת הדבקה לעובר במידה והאימא נדבקה בנגיף, היא לא מסכנת את העובר בהדבקה בעת המעבר בתעלת הלידה. אם זאת לפי המחקרים שיעור גבוה מאוד מהנשים החולות בקורונה ילדו בניתוח קיסרי, וזאת מ־2 סיבות: ראשית, החשש כי הנשים החולות לא יעמדו בתלאותיה של לידה רגילה והועדף עבורן ניתוח קיסרי ושנית, שיעור גבוה יותר של מצוקה עוברי בקרב הנשים החולות שהוביל לניתוח קיסרי דחוף.

סה"כ ההנחיות למיגון לנשים בהריון לא חולות הינו בדומה לכלל האוכלוסיה- ריחוק פיזי וכללי היגיינה בהתאם להנחיות של משרד הבריאות.

אך בגדול רצוי לנשים הרות להימנע מחשיפה למחלה. קיים מעט מאוד מידע על נשים הרות שחלו בנגיף הקורונה אך מתוך המידע המועט שיש נראה, כי נשים בהריון אינן חולות בנגיף הקורונה יותר מאשר נשים באותו גיל, שאינן בהריון. נשים הסובלות ממחלות רקע כגון: יתר לחץ דם, סוכרת, או איידס, נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות והפיקוח עליהן יהיה הדוק יותר מאשר נשים הרות אחרות. אם הבדיקות יעלו חיוביות לנגיף הקורונה קרוב לוודאי שתטופלי בבית אלא אם הסימפטומים יחמירו. טיפול דחוף בחולה שמצבה מחמיר הוא הדרך הטובה ביותר למנוע בעיות חמורות יותר לאם או לעוברה לפיכך, יש צורך לנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי לוודא שהטיפול בך ייעשה בצורה בטוחה ככל האפשר.

 

האם צפוי בייבי בום עקב המגיפה? ואילו הפעם כתוצאה מגל מהקפאת ביציות

 

כחלק מהבדיקות הנדרשות, ייתכן ויציעו לך לבצע בדיקת רנטגן. אם הם יודעים שאת בהריון, עליהם לנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי לוודא שהבדיקה תעשה בצורה בטוחה ככל האפשר. אימהות חולות מאוד שנזקקות לאשפוז, נמצאות בסיכון גבוה ללידה מוקדמת. דעו שאקמול היא תרופה בטוחה בהריון אם יש לך חום.

לרוב תקופת ההיריון היא תקופה שמחה ומלאת אושר אך יכולה להיות גם תקופה לחוצה, בין אם בשל השפעת ההורמונים ובין אם בשל ההתרגשות לקראת חווית ההורות - הראשונה או החוזרת. אצל חלק מהנשים חרדה, מתח וסטרס לא הופיעו דווקא בהריון אלא החמירו בו, ואצל חלק מהנשים מדובר בתופעה חדשה שהן לא הכירו טרם לכן. דברים נוספים המגבירים את הלחץ הן הבדיקות החוזרות במהלך ההיריון. הבדיקות מזכירות להורים עד כמה הם אינם שולטים במצבו של העובר, ופעמים רבות נוצרת מסכת דאגות חוזרות עקב סטיות קטנות של מדידות באולטרא סאונד או בבדיקות אחרות.
יחד עם זאת חשוב לדעת כי לעיתים פחד ודאגה טבעיים הופכים לחריגים. במקרה כזה, מומלץ לבדוק את מקור הדאגה ובאלו דרכים ניתן להקל עליה. פגישת ייעוץ או סדרת פגישות עם פסיכולוג יכולה לסייע במתן כלים אלו ובהפיכת תקופת ההריון לחוויה מהנה.

חוסר השליטה ואי הוודאות מביאים לכך שקשה להתאפק מלחשוב כל הזמן על הבעיות שאולי התגלו בבדיקות, ומחשבות חוזרות אלו יכולות להביא בסופו של דבר להפרעות חרדה של ממש.

קודם כל - הדאגה בעת ההיריון מובנת, יחד עם זאת חשוב לדעת כי לעיתים פחד ודאגה טבעיים הופכים לחריגים. במקרה כזה, מומלץ לבדוק את מקור הדאגה ובאלו דרכים ניתן להקל עליה. פגישת ייעוץ או סדרת פגישות עם פסיכולוג יכולה לסייע במתן כלים אלו ובהפיכת תקופת ההיריון לחוויה מהנה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE