הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ביהמ"ש נתן אור ירוק: האם ארה"ב תוציא להורג אישה בפעם הראשונה מזה 70 שנה?
מועד ההוצאה להורג נדחה לאחר ששני עורכי דינה של ליסה מונטגומרי נדבקו בקורונה, וביהמ"ש פסק נגד משרד המשפטים וטען שלא ניתן לקבוע את המועד החדש עד תום הליך הערעור. אלא שאז התערב בית המשפט הפדרלי וסלל את הדרך לקראת ביצוע העונש כבר בשבוע הבא, ימים ספורים לפני כניסתו לבית הלבן של ג'ו ביידן, שצפוי להורות על הפסקת ביצוע העונש ברמה הפדרלית

בית המשפט הפדרלי לערעורים הפך החלטה קודמת של ערכאה משפטית נמוכה יותר, ובכך סלל את הדרך להוציא להורג אישה בפעם הראשונה מזה 70 שנה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ליסה מונטגומרי. האם היא תוצא להורג ב-12 בינואר? (צילום: רויטרס / AP)

 

הפסיקה פורסמה ביום שישי האחרון ע"י ועדה מיוחדת של בית המשפט הפדרלי לערעורים, בה השתתפו שלושה שופטים שקבעו שבית המשפט המחוזי בוושינגטון די. סי. שגה כאשר דחה את ההוצאה להורג של ליסה מונטגומרי.

כזכור, הוצאתה להורג של מונטגומרי תוכננה ל-8 בדצמבר, אולם בסוף חודש נובמבר בית המשפט הפדרלי בוושינגטון די. סי. נענה לבקשת הדחייה לאחר ששני עורכי דינה חלו בקורונה. השניים ביקשו זמן נוסף כדי לבקש מהנשיא טראמפ להמתיק את עונשה, והם מבקשים להטיל עליה מאסר עולם במקום עונש מוות.

שופט בית המשפט הפדרלי, רנדולף מוס, הורה למשרד המשפטים שלא להוציא את מונטגומרי להורג עד ה-31 בדצמבר. בתגובה נקבע מועד חדש, ה-12 בינואר, ימים בודדים לפני שהנשיא הנבחר ביידן ייכנס לתפקיד. אלא שבשלב זה, מוס שוב פסק נגד משרד המשפטים וטען שאסור לאנשיו לקבוע את המועד החדש לביצוע העונש עד שעורכי דינה של מונטגומרי יסיימו את תהליך הערעורים.

המטרה העיקרית של מונטגומרי ועורכי דינה הייתה לדחות את ההוצאה להורג לאחרי ה-20 בינואר, שכן הם מקווים שג'ו ביידן יורה על הפסקת ביצוע עונשי מוות ברמה הפדרלית עם כניסתו הלבן בתאריך זה.

כאמור, שלושת השופטים בוועדה המיוחדת של בית המשפט הפדרלי לערעורים הפכו את הפסיקה האחרונה של מוס, והחליטו כי משרד המשפטים אכן יכול לקבוע את מועד ההוצאה להורג. יתרה מכך, יתכן שמשרד המשפטים יבקש לבצע את העונש במועד המתוכנן, כלומר ביום שלישי הבא, ה-12 בינואר.

 

בית הכלא באינדיאנה שבו אמורה להתבצע ההוצאה להורג של מונטגומרי (צילום: AP)

 

מונטגומרי בת ה-52 הורשעה בשנת 2007 בעקבות רצח שביצעה שלוש שנים קודם לכן. במקרה מזעזע ביותר, מונטגומרי חנקה למוות את בובי ג'ו סטינט, שהייתה בחודש השמיני להריונה. בעזרת סכין, מונטגומרי הוציאה את התינוק מרחם אמו, ולמרבה הפלא התינוק שרד את האירוע הקשה.

עורכי דינה של מונטגומרי אינם טוענים לחפותה, אך מבקשים להמתיק את עונשה מכיוון שהיא סובלת מבעיות נפשיות ונפלה קורבן למעשי פשיעה קשים, לרבות אונס מצד אביה החורג וחבריו כאשר הייתה ילדה.

"על אף ההידרדרות במצבה הנפשי ולמרות ההבנה שהיא עברה חיים טראומטיים, הממשל הפדרלי רוצה להרוג אותה", מסרה סנדה בבקוק, עורכת דינה, "אף אישה לא הוצאה להורג בנסיבות דומות כי התובעים הבינו שזהו תוצר של טראומה ובעיות נפשיות".

אם יוחלט בסופו של דבר לבצע את העונש ב-12 בינואר, מונטגומרי תהפוך לאישה הראשונה שמוצאה להורג ע"י הממשל הפדרלי מאז 1953, אז הוצאה להורג בוני הדי לאחר שהורשעה בחטיפה ורצח של ילד בן 6 בקנזס סיטי.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE