הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
קורונה, הגירה והתחממות גלובלית: ביידן חתם על צווים נשיאותיים מיד לאחר השבעתו
מרבית המהלכים נועדו לבטל או להפוך החלטות של הממשל הקודם, למשל ביטול הפרישה מארגון הבריאות העולמי וחזרה להסכם האקלים ("הסכם פריז"). לעומת זאת, ההסכם האיראני עדיין לא עלה לסדר היום, לפחות לא באמצעות צו

הנשיא ביידן העביר את שעותיו הראשונות כנשיאה ה-46 של ארה"ב במשרדו החדש בבית הלבן, החדר הסגלגל. ביידן לא המתין, ועם הגעתו לבית הלבן הוא מיד החל לחתום על 15 צווים נשיאותיים שנועדו לבטל או לשנות החלטות של הממשל הקודם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא ביידן בעת החתימה על הצווים, מוקדם יותר היום בבית הלבן (צילום: AP)

 

"אין יום טוב יותר להתחיל לעבוד מאשר היום", הסביר הנשיא ביידן רגע לפני שחתם על הצו הראשון, "אני מתכוון לעמוד בהבטחות שנתתי לעם האמריקאי".

בין היתר, הנשיא הורה להפסיק את עבודות הבנייה של החומה בגבול הדרומי; לבטל את הצו הנשיאותי 13769 ("הגנה על האומה מפני כניסת טרוריסטים זרים לתוך ארצות הברית"), שהגביל אזרחים מ-12 מדינות בעלות רוב מוסלמי באפריקה ובמזרח התיכון להיכנס לארה"ב; הצטרפות מחדש להסכם פריז וביטול פרישת ארה"ב מארגון הבריאות העולמי (WHO).

הנשיא ביידן חבש מסכה כאשר הוא חתם על הצווים, שכן צו אחד הפך את חבישת המסכות לחובה בתוך בניינים פדרליים כמו הבית הלבן. צו זה יישאר בתוקף במשך 100 ימים, לכל הפחות.

לעומת זאת, בשלב זה הנשיא לא חתם על צו כלשהו המורה על החזרת ארה"ב להסכם הגרעין האיראני.

 

 

צו נוסף שעליו חתם הנשיא נוגע לקו צינור קיסטון, ובאופן ספציפי לשלב הרביעי שלו המוכר תחת השם "Keystone XL". עקב נזק סביבתי מוערך, בממשל אובמה החליטו לבטל את התוכניות, אולם עם כניסת הממשל הקודם, הנשיא לשעבר טראמפ חתם על היתר הסולל את הדרך לקראת בניית השלב הרביעי. 

אלא שאז התערבה מערכת המשפט וביטלה את ההיתר, וטראמפ בתגובה חתם על צו נשיאותי העוקף את ההחלטה במרץ 2019. כאמור, כעת צו נשיאותי נוסף יביא לביטול הפרויקט.

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, הביע אכזבה על כך, שכן הצינור עובר בין קנדה לארה"ב: "מוקדם יותר היום ג'ו ביידן הושבע כנשיא ארצות הברית. אנו אומנם מברכים את הנשיא על המחויבות שלו להיאבק נגד שינוי אקלים, אך אנחנו גם מאוכזבים מכך שהוא אכן עומד בהבטחה שלו בנוגע לקו צינור קיסטון. שוחחתי על כך עם הנשיא כבר בחודש נובמבר".

 

הנשיא ביידן בחדר הסגלגל (צילום: AP)

 

במהלך היומיים הקרובים, הנשיא ביידן צפוי לבקש מהקונגרס להתחיל לקדם חקיקת חירום נוספת, שבין היתר תספק תשלומים ישירם בגובה אלפיים דולר (או 1,400 עבור מי שכבר קיבל 600 דולר במסגרת חקיקת החירום הקודמת).

אך במקביל, הנשיא מנסה לקדם הצעת חוק חסרת תקדים שתעניק אזרחות אמריקאית ל-11 מיליון מהגרים שנמצאים במדינה באופן בלתי חוקי.

ראוי להזכיר כי בדומה לחקיקת החירום לטיפול בקורונה, גם רפורמת ההגירה תצטרך לזכות באישור של שני בתי הקונגרס לפני שתהפוך לחוק. עם זאת, בשונה מחקיקת החירום, יתכן שתירשם התנגדות רפובליקנית למהלך, דבר שעלול לטרפד את החקיקה כולה.

במסגרת רפורמת ההגירה, כל מי ששוהה בארה"ב באופן בלתי חוקי ב-1 בינואר 2021, יוכנס למסלול בן 5 שנים. אם אותו שוהה בלתי חוקי יעמוד בבדיקות הרקע, ישלם מסים ויעמוד בשאר הקריטריונים הנדרשים (למשל, היעדר עבר פלילי), לאחר חמש שנים הוא יזכה למעמד של תושבות קבע ("גרין קארד"). עם קבלת מעמד זה, מחזיק הגרין קארד יוכל להגיש בקשת אזרחות מלאה בתוך שלוש שנים.

מסגרת הזמנים לקבלת האזרחות צפויה להתקצר משמעותית עבור חלק מן השוהים הבלתי חוקיים, בעיקר מאות אלפי הצעירים המשתייכים לתוכנית "דאקה", או בשמה המלא, "Deferred Action for Childhood Arrivals, או DACA" (לעיתים משתתפי התוכנית נקראים "חולמים").

כאמור, ביידן הציג היום צווים נוספים, ולפי ההערכות במהלך הימים הקרובים הוא צפוי לחתום על עשרות צווים חדשים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE