הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"זה יהיה המקום להתחיל בחיים חדשים ובטוחים"
השבוע הגיעו דרי הרחוב הראשונים לביתם הזמני החדש בפרויקט שהוקם בלב הוואלי. מעבר לכך שהם מקבלים מקום לישון, ההומלסים יקבלו אוכל ושירותים שיסייעו להם למצוא מקום עבודה ודיור קבוע. בכיר בארגון שמפעיל את האתר: "זה יעזור לכולם, אך בעיקר לנשים שנפלו קורבן להתעללות. נוכל לספק להן מקום פרטי שבו ניתן לסגור ולנעול את הדלת"

בשנים האחרונות לוס אנג'לס מתמודדת עם משבר גדול בתחום הדיור, שבתגובה הוביל למשבר חסר תקדים וזינוק חד באוכלוסיית דרי הרחוב בעיר.

לדעת רבים, אין פתרון אחד שיוביל לסיומו של המשבר, אך השבוע נרשם צעד משמעותי בכיוון הנכון: נפתח 'כפר המיני בתים' החדש בנורת' הוליווד.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


'כפר המיני בתים' שנפתח השבוע בנורת' הוליווד

 

האתר החדש נפתח ביום שני האחרון, ה-1 בפברואר, בין שד' צ'נדלר לנתיב התחבורה הציבורית שחוצה את הוואלי, בסמוך למרכז הבילוי של נורת' הוליווד (North Hollywood Recreation Center).

בעבר היו תוכניות להקים במקום בית ספר חדש, אך בסופו של דבר הוחלט להקצות את השטח לטובת המאבק בתופעת ההומלסים. כעת, ב'כפר' ישנם 40 מבנים ארעיים בגודל 64 רגל רבוע (פחות משישה מ"ר). בכל אחד מהמבנים הקטנטנים יש שתי מיטות ושולחן כתיבה, ובכל בית הותקנו גופי חימום וקירור.

"מרבית האנשים שמגיעים לכאן הם כאלו שהתגוררו באוהלים או מתחת למחלפים של כבישים מהירים. הם רגילים להיות בחוץ - בין אם מדובר בקור, חום או גשם", מסביר קן קראפט, מנכ"ל ארגון Hope of the Valley Rescue Mission - מלכ"ר שמסייע לדרי הרחוב בלוס אנג'לס מזה שנים רבות.

עוד הסביר קראפט: "כשהם נכנסים למקום שהוא שלהם, שיש בו ארבעה חלונות ובריזה נעימה, פתאום הם מבינים שהם יכולים לישון במקום חם בלילה. וכאשר יהיה חם יותר, הם יוכלו להדליק את המזגן ולישון במקום קריר".

מעבר למבנים עצמם, ב'כפר' מספקים לדרי הרחוב מקום להתקלח, אוכל, גישה לשירותי בריאות הנפש וסיוע בחיפושים אחר מקום עבודה. לעומת זאת, קיים איסור על הכנסת אלכוהול למתחם, ולדרי הרחוב הוסבר כי הם יכולים להתגורר במקום ללא עלות וללא הגבלה, כל עוד הם "נמצאים בכיוון חיובי ופועלים כדי להוציא את עצמם מהמצב".

למעשה, כל דרי הרחוב מעל גיל 18 הנמצאים ברדיוס של שלושה מייל (כ-5 ק"מ) מה'מיני כפר' יכולים לעבור להתגורר באתר: "אני חושב שאתרים כאלה יסייעו לכלל דרי הרחוב, אך בייחוד לנשים שנפלו קורבן להתעללות וכתוצאה מכך סובלות מטראומה", המשיך קראפט, "כעת נוכל לספק להן מקום פרטי שבו ניתן לסגור ולנעול את הדלת. אני מאמין שזה המקום שבו הן יכולות להתחיל בחיים חדשים ובטוחים".

 

"זה המקום שבו נשים רבות יכולות להתחיל בחיים חדשים ובטוחים": קן קראפט, מנכ"ל הארגון שמפעיל את ה'כפרים'

 

אלכסנדריה שור היית אחת מ-11 דרי הרחוב הראשונים שנכנסו לכפר המיני בתים בנורת' הוליווד השבוע, ובשיחה לתקשורת המקומית בעיר היא חשפה את סיפורה:

"אני במקור מניו יורק, והייתי במערכת יחסים שבה נפלתי קורבן להתעללות, שנמשכה קרוב לשלוש שנים. בסופו של דבר מצאתי את עצמי גרה ברחוב כדי לברוח ממנו, והגעתי [לקליפורניה]. קשה מאוד להשיג עזרה כי אני לא מפה ולא מכירה אף אחד, וכל המשפחה שלי נמצאת במרחק של אלפי קילומטרים", היא סיפרה.

שור המשיכה והסבירה שביתה החדש נותן לה תקווה חדשה: "קודם כל אני יודעת שזה מקום שבו אני אשאר 'נקייה', ומקום שבו אוכל לישון ולחשוב בשקט. הכי טוב זה שכל השירותים נמצאים פה, אני לא צריכה לחשוב לעצמי, 'איך אני משיגה 5 דולר כדי לכבס את הבגדים שלי היום?'. אני לא צריכה להסתובב כשאני מלוכלכת, או לחפש מקלחת או לדאוג אם יהיה לי כסף לקנות אוכל. אני מאוד אסירת תודה".

עבור קן קראפט, אלכסנדריה היא בדיוק סוג הבן אדם שזקוק למקום מגורים ב'כפר': "פה אנחנו יכולים לספק להם את כל מי שהם צריכים כדי שלא יהיו הומלסים. אצלנו הכל מחולק למחלקות. יש אנשים שיכולים לעזור לדרי הרחוב להשיג את התעודות הנדרשות, למשל תעודה מזהה או מספר סושיאל סקיוריטי, שמרבית מקומות העבודה יבקשו לראות. יש לנו אנשים שמסייעים להם למצוא מקום עבודה, ולאחר מכן גם דירות מוזלות. כל מה שהם צריכים, זמין כאן בכפר", הוא הסביר.

עוד מסר קראפט: "המטרה שלנו היא, עם כל בן אדם שמגיע לפה, למצוא לו מקום עבודה ומקום מגורים בתוך ארבעה עד שישה חודשים".

 

נדרשת פחות משעה כדי להקים את המבנה, שעלותו נאמדת ב-7,500 דולר

 

כאמור, ארגון Hope of the Valley Rescue Mission - אחראי על הפעלת האתר, אולם מי המימון לפרויקט השאפתני הגיע מרשות השירותים להומלסים בלוס אנג'לס (LAHSA). עלות ההקמה של 'מיני בית' אחד נאמד ב-7,500 דולר, כולל חומרי הגלם והרכבתו, כך שבפועל הקמת האתר עלתה יותר מ-600 אלף דולר.

המבנים עצמם סופקו ע"י חברת Pallet Shelters, ואחד היתרונות הבולטים של המוצר הוא שניתן להשלים את עבודות הבנייה של המבנים הקטנים בתוך פחות משעה.

השבוע נפתח 'כפר המיני בתים' הראשון במחוז, אולם זו רק ההתחלה: בחודש אפריל יפתח מתחם נוסף בנורת' הוליווד, בפארק אלכסנדריה הנמצא בסמוך לצומת השדרות לורל קניון ו-וויקטורי. כפר זה יהיה גדול יותר מזה שנפתח השבוע, והוא יכיל יותר מ-200 מיטות ב-103 מבנים.

לפחות שלושה אתרים דומים נמצאים בשלבי תכנון סופיים: כפר אחד ייפתח בחודש מאי, גם הוא בנורת' הוליווד, ויהיו בו 75 מבנים ו-150 מיטות. שני כפרים נוספים יוקמו ברסידה וצפויים להיפתח בחודש אפריל.

 

המשבר עדיין רחוק מסיומו, אך מדובר בצעד בכיוון הנכון (צילום: Shutterstock)

 

קל לשכוח בגלל משבר הקורונה, אך למעשה התוכניות להעביר אלפי דרי רחוב מאוהלים למבנים גובשה כבר בחודש מאי האחרון, וזאת בתגובה לפסיקת בית המשפט הפדרלי בדרום קליפורניה, שקבע כי על הרשויות במחוז למצוא פתרון הולם במהלך המגיפה העולמית.

התוכנית, שהוצגו במשותף ע"י רשויות המחוז והעירייה, ובמסגרתה כ-6,000 הומלסים יפונו מאזורים שיוגדרו כ"בעייתים" - בעיקר מאהלים צפופים, וכאלה שמתגוררים מתחת למחלפים של כבישים מהירים. עם זאת, התוכנית רלוונטית גם עבור המתגוררים במקלטים השונים ברחבי המחוז.

מחד, ברור לחלוטין שמשבר ההומלסים הינו בעיה דחופה שיש לספק לה פתרון ראוי, אחרת היא רק תלך ותחריף. מאידך, הדעה הרווחת בקרב תושבי לוס אנג'לס, בייחוד בוואלי שבו מרבית הכפרים מוקמים, היא שישנם חסרונות רבים לתוכנית.

בראש ובראשונה, חשוב להבהיר כי התוכנית מספקת מענה לחלק קטן מכלל דרי הרחוב. נתוני LAHSA מצביעים על כך שבשנת 2019 נרשמה עלייה של 12.7% בכמות דרי הרחוב במחוז לוס אנג'לס, שעלתה ל-66,400 בני אדם. כלומר, הקמת הכפרים תספק מענה ל-10% מדרי הרחוב בלבד.

יתרה מכך, מדובר בספירה שנערכה בסוף 2019 ופורסמה בקיץ הקודם - אך אלו הנתונים העדכניים ביותר שקיימים. כזכור, לפי החוק הפדרלי, על המחוז לבצע ספירה חדשה בכל שנה, וזאת במטרה  לדעת כיצד לחלק את המשאבים בין הרשויות המקומיות. בפועל, בחודש דצמבר הודיעו ראשי LAHSA שהם נאלצים לבטל את הספירה לאור החשש שלא ניתן לעשות זאת בצורה בטוחה או מדויקת בשל משבר הקורונה.

כאשר נזכרים במגמות שנרשמו בשנתיים האחרונות (עלייה של 12.7% בדרי הרחוב ב-2019, ועלייה דומה ב-2018), ניתן לשער שבמהלך השנה החולפת נרשמה עלייה נוספת, בייחוד לאור המשבר הכלכלי שפוקד את ארצות הברית. דהיינו, יתכן כי בפועל ישנם הרבה יותר מ-66 אלף דרי רחוב.

כאמור, המשבר עדיין רחוק מסיומו - אך זה בהחלט צעד בכיוון הנכון.

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE