הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מפתיע: תרופה לערמונית מורידה את הסיכון למחלת הפרקינסון
לכאורה אין כלל קשר בין שני הדברים, ומדובר בשתי תופעות שונות לחלוטין, אך מחקר בינלאומי על כ-300 אלף איש מצא ממצאים מפתיעים המקדמים את תחום המחלות הניוויות

אף שמדענים עדיין לא יודעים מה גורם למחלת הפרקינסון, מחקרים חדשים מראים קשר בין תרופה שלוקחים גברים לטיפול בערמונית מוגדלת לבין סיכון מופחת לחלות במחלה.

הצוות, בהובלת מדענים מאוניברסיטת איווה, בשיתוף פעולה עם חוקרים בדנמרק ובסין, מצאו כי התרופה טרזוזין ותרופות דומות עשויות למנוע או לעכב את המחלה הניוונית.

החוקרים מצאו כי גברים הנוטלים טרזוזין היו בסבירות נמוכה יותר של בין 12% ל-37% לפתח מחלת פרקינסון בתקופת המעקב מאשר גברים הנוטלים תרופה אחרת לערמונית מוגדלת הנקראת טמסולוזין.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

"אין לנו באמת שום דבר שיכול להאט או למנוע את התקדמות המחלה", אמר החוקר ג'ייקוב סיממרינג, פרופסור במכללה לרפואה באוניברסיטת איווה, באיווה סיטי. "אין לנו טיפולים. ניסינו דברים ושום דבר לא ממש

עבד בניסויים בבני אדם עד כה. באמת יש צורך קריטי שיהיה משהו שיוכל להאט מצב זה, לא רק כדי להקל על חלק מהתסמינים, אלא למעשה לשפר את חייהם של אנשים", הוסיף סימרינג.

המחקר השתמש במאגרי מידע מארצות הברית ודנמרק כדי לחקור את הנושא - הנתונים כללו כמעט 150,000 גברים שהתחילו זה מכבר בטרזוזין והתאימו אותם לכ-150,000 גברים שהחלו ליטול טמסולוזין. השימוש בנתונים משתי המדינות השונות ע"מ להביא תמונה שלמה יותר, המשיך סיממרינג.  הנתונים הם בין השנים 1996 ל-2017 בדנמרק ו-2001 עד 2017 בארצות הברית.

צוות המחקר גילה מוקדם יותר כי טרזוזין יכול למנוע או להאט את מחלת פרקינסון בבעלי חיים. וזאת בעוד לטמסולוזין לא היה ייצור אנרגיה תאית זהה לזה של טרזוזין.

ייצור אנרגיה תאית משופר הוא חשוב בהשפעות המגן של טרזוזין, על פי המחקר.

אפקט מגן זה גדל ככל שעשו יותר שימוש בתרופה.  סימרינג אמר כי יותר אנשים מאובחנים כחולי פרקינסון מכפי שניתן להסביר על ידי עלייה באוכלוסייה המזדקנת. מחלת פרקינסון פוגעת בכ-1% מהאוכלוסייה מעל גיל 60, מה שהופך אותה למחלה ניוונית נפוצה ביותר אחרי אלצהיימר.

ג'יימס בק, מנהל מדע ראשי בקרן פרקינסון, הזהיר מלחשוב שמחקר זה יביא לפיתרון מהיר של מחלת פרקינסון.

"אנשים לא הולכים לקחת את התרופה הזו בתקווה שהיא תפסיק או תרפא או תמנע את מחלת הפרקינסון", אמר בק. "זה מספק אור מנחה למדענים שבאמת יכולים לעקוב ולהבין מדוע הם רואים משהו ברמת האוכלוסייה.  "אנחנו עדיין לא מודעים מה גורם לפרקינסון. אנחנו עדיין לא יודעים לרפא את זה, אצל 80% או 85% מאלה שמפתחים מחלת פרקינסון, אנו לא יודעים מדוע הם מפתחים את המחלתם", ...אמר בק.

המחקר מומן בחלקו על ידי המכון הלאומי לבריאות בארה"ב ופורסם באינטרנט בפברואר 1 ב-JAMA Neurology.

אף על פי שמחקר ראשוני זה לא כלל נשים מכיוון שהרבה פחות נשים נוטלות את התרופות המיועדות לטיפול בערמונית מוגדלת, זו תרופה שנשים יכולות לקחת ולקחו ליתר לחץ דם, ציין סימרימינג.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE