הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
עונש מוות או מאסר עולם? סימני שאלה רבים מרחפים מעל משפטו של מבצע הטבח בתיכון מרג'ורי סטונמן דאגלס
ביום ראשון ארצות הברית תציין שלוש שנים מאז הטבח במחוז בראוורד, במהלכו נהרגו 17 אנשים, ביניהם 15 תלמידים צעירים. על אף הזמן הרב שעבר מאז, משפטו של ניקולס קרוז תקוע ממספר סיבות, לרבות מגבלות הקורונה והמחלוקת שקיימת על העונש הראוי לרוצח

יותר מאלף ימים עברו מאז שנער חמוש ברובה סער נכנס לתיכון בדרום פלורידה ופתח באש לכל עבר. כתוצאה מהירי נהרגו 17 בני אדם - 15 תלמידים ו-2 אנשי צוות, ו-17 נוספים נפצעו.

ביום ראשון הקרוב, ה-14 בפברואר, ארה"ב תציין שלוש שנים מאז הטבח בתיכון דאגלס, מצפון למיאמי, אך סימני שאלה רבים מרחפים מעל משפטו של היורה, ניקולס קרוז, כיום בן 22.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מעצרו של קרוז לאחר אירוע הירי הקטלני (צילום: רויטרס)

 

ישנן סיבות רבות שהובילו לדחיות חוזרות במשפטו של קרוז, בראש ובראשונה משבר הקורונה. מאז פרוץ המגפה, בתי משפט ברחבי ארצות הברית עושים מאמץ לצמצם את פעילותם ככל הניתן, ומרבית הדיונים מתנהלים בצורה מקוונת בלבד. במקביל, הרשויות הגבילו את גישתם של עורכי הדין של קרוז למתקן הכליאה שבו הוא שוהה, ועל כן ביהמ"ש נאלץ לדחות את הדיונים מספר פעמים.

סיבה נוספת שבגינה המשפט נדחה פעם אחר פעם היא שמדובר בתיק מורכב מאוד, שבו יש מאות עדי ראייה. אך מעל הכל, קיימת מחלוקת גדולה ביותר על צורת הענישה שמגיעה לקרוז.

חשוב לזכור כי עורכי דינו של היורה טענו פעם אחר פעם שקרוז מוכן להודות באשמה ולקבל מאסר עולם, אך במשרד התביעה ממשיכים לדרוש להטיל עונש מוות.

 

17 נרצחי הטבח בדרום פלורידה (צילום: רויטרס)

 

"אנחנו מתחייבים לכך שהצדק ייעשה, ובהתאם לכך אנו עושים מאמץ גדול כדי לוודא שהמשפט יתחיל מהר ככל הניתן", מסר מוקדם יותר השבוע הרולד פריור, מי שנבחר לתפקיד התובע הכללי של מחוז בראוורד (שבו התרחש הטבח) בנובמבר האחרון.

באופן מעניין ביותר, פריור החליף בתפקיד היוקרתי את מייקל שץ, שביקש להישאר כאחד מעורכי הדין בתביעה. לדבריו של שץ, גורלו של קרוז צריך להיקבע ע"י חבר מושבעים בפלורידה, ולא ע"י קבלת הסדר טיעון.

בזמן שאנשי משרד התביעה נחרצים בדעתם כי יש להטיל עונש מוות על קרוז, נדמה כי ההורים שאיבדו את ילדיהם בטבח עדיין חלוקים בדעותיהם.

 

תלמידים ששרדו את הטבח בדרום פלורידה (צילום: Getty Images)

 

בתו של טוני מונטלטו, ג'ינה בת ה-14, נהרגה באירוע הירי הקשה, והוא הפך לנשיא ארגון 'Stand with Parkland' שהוקם ע"י ההורים. בעיניו, אין ספק שלקרוז מגיע עונש מוות:

"האפשרות לחיות חיים ארוכים נגזלה מהילדים שלנו ביום הארור הזה. כחברה, עלינו לדרוש שמי שתוקף את האוכלוסייה הפגיעה ביותר שלנו, ילדינו, במקום שבו הם לומדים, צריך לשאת באחריות לכך. אנחנו המשפחות כבר שילמנו את המחיר הכבד ביותר", הוא אמר.

לעומת זאת, מייקל שולמן - אביו של המורה ומאמן הספורט סקוט ביגל אשר נהרג בזמן שהגן על תלמידיו - כתב לאחרונה טור דעה בעיתון מקומי בפלורידה, בו הביע התנגדות להטלת עונש מוות:

"הדרישה להוציא את היורה להורג לא תשיב את יקירינו לחיים, ולא תרפא את הפצעים הפיזיים של אלו ששרדו את הירי", הוא כתב והמשיך, "למעשה, זה רק יאריך את הטראומה עוד יותר וימנע מאיתנו לסגור מעגל".

ככל הנראה, שולמן התייחס בדבריו לאפשרות שעורכי דינו של קרוז יכולים להגיש ערעור במידה שהיורה יורשע ויוטל עליו עונש מוות - תהליך שעלול להיגרר מספר שנים, יתכן אפילו יותר מעשור. יתרה מכך, במקרה הגרוע בית המשפט לערעורים יכול להורות על קיומו של משפט חוזר, והעדים ובני משפחתם של ההרוגים יתבקשו למסור עדות בשנית.

 

קרוז בבית המשפט לפני כשנתיים (צילום: AP)

 

חשוב לזכור כי עורכי דינו של קרוז אינם טוענים לחפותו, והם מתרכזים בעיקר בלמנוע הטלת עונש מוות נגדו. 

גם לאחר מעצרו של קרוז, הוא המשיך להסתבר עם החוק: בנובמבר 2018, חודשים ספורים לאחר אירוע הירי ומעצרו של הצעיר, קרוז תקף סוהר ואף ניסה לגנוב ממנו את כלי הנשק.

לפי הדיווחים שפורסמו בזמנו בתקשורת המקומית בדרום פלורידה, קרוז תקף את סמל ריימונד בלטרן והוא צפוי לעמוד לדין על מספר סעיפים חדשים, לרבות תקיפה בנסיבות מחמירות של שוטר ושימוש בכלי נשק אלקטרוני כנגד שוטר.

סעיפים אלה מצטרפים כמובן ל-17 סעיפים הרצח שעליהם יועמד לדין, כמו גם פציעתם של 17 סעיפים של ניסיון לרצח (בעקבות 17 הפצועים מן האירוע). מדו"ח האירוע עולה כי קרוז תקף את הסוהר לאחר שבלטרן דרש ממנו להזרדז בתור לאחת הארוחות. קרוז, בתגובה, הפנה לעברו אצבע משולשת, רץ לעברו וחבט בו.

השניים החלו להיאבק באופן פיזי, וקרוז הצליח להשתלט על אקדח הטייזר של הסוהר. בדו"ח נכתב כי אקדח הטייזר נורה לפחות פעם אחת, אבל לא צוין מי מבין השניים עשה זאת. האירוע הסתיים רק לאחר שבלטרן הצליח לחבוט בפניו של קרוז, שהתיישב על הרצפה עד שהגיעו שאר הסוהרים.

 

בית הספר מרג'ורי סטונמן דאגלס בדרום פלורידה (צילום: Getty Images)

 

נכון להיום, טרם נקבע מועד לפתיחת משפטו של קרוז, אך בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון בנושא.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE