הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שליחת כספי הסיוע מתקרבת לסיומה: האם ארה"ב בדרך לאשר גל תשלומים נוסף?
על אף שבבית הלבן מתרכזים כעת בחקיקת התשתיות של הנשיא ביידן, גוברים הקולות בקונגרס הקוראים לאשר גל תשלומים נוסף, או אפילו תשלום חודשי קבוע עד תום המשבר. ולמרות הנכונות בקונגרס, בממשל סבורים שמבצע החיסונים המוצלח יתרום להתאוששות הכלכלית יותר מאשר כספי סיוע

יותר מ-156 מיליון אמריקאים הספיקו לקבל את כספי הסיוע מרשות המסים (IRS), ובמהלך השבוע הקרוב כ-25 מיליון נוספים צפויים לקבל 1,400 דולר באמצעות צ'ק, כרטיס דביט או הפקדה ישירה.

חרף העובדה שטרם הסתיימה שליחת כספי הסיוע, כבר עתה מחוקקים מסוימים קוראים לאשר גל תשלומים נוסף.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

מתחילת משבר הקורונה, הממשל הפדרלי אישר שליחת כספי סיוע בגובה 3,200 דולר לכל אדם בוגר בארצות הברית: 1,200 דולר במסגרת חקיקת החירום הראשונה מחודש מרץ, 600 דולר מחקיקת החירום שאושרה בשלהי 2020, ו-1,400 דולר במסגרת חקיקת החירום הנוכחית.

ראוי לציין שבני זוג ומשפחות עם ילדים קיבלו סכומים גדולים יותר, ומאידך גם חשוב לזכור שהיו משפחות רבות שלא קיבלו כספי סיוע כלל וכלל (חלקם לאור רמת הכנסתם הגבוהה, חלק בשל מעמדם החוקי בארה"ב).

למרות הסיוע הכלכלי, עשרות מיליוני אמריקאים עדיין נמצאים במצוקה פיננסית קשה, ובסקר שפורסם לאחרונה נחשף ש-40% מתושבי ארה"ב מרוויחים כיום פחות מאשר בימים שלפני המשבר. אגב, מגמות אלו גם באות לידי ביטוי בנתוני האבטלה שמפורסמים מדי שבוע ע"י משרד העבודה בוושינגטון.

 

בבית הלבן מתרכזים כעת במבצע החיסונים וחקיקת התשתיות (צילום: AP)

 

בסוף חודש מרץ, 21 סנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית פנו לבית הלבן ולנשיא ביידן, והציעו להפוך את הסיוע הכלכלי לקבוע - לפחות עד שהמשבר יחלוף.

"שישה מכל עשרה אמריקאים הזכאים לקבל תשלום במסגרת חקיקת החירום השלישית, טוענים שהסכום שהם יקבלו יספיק לפחות משלושה חודשים", כתבו הסנאטורים, שלא נקבו בסכום ספציפי שאותו הם מעוניינים לחלק לתושבים בכל חודש.

למרות ההבנה מצד המחוקקים שיש לאשר גלי תשלומים נוספים וחרף הנכונות של חלק מהסנאטורים לעשות זאת, נראה שהסיכויים לכך נמוכים ביותר. יש סיבות רבות לכך, אך נדמה שהמרכזית ביותר היא העובדה שבבית הלבן מתרכזים כעת באישור 'חקיקת התשתיות', כפי שהנשיא ביידן הציג בשבוע שעבר (יממה לאחר שקיבל את מכתבם של הסנאטורים).

"אמרנו את זה גם אחרי הגל השני, אבל אני חושב שהסבירות שגל תשלומים נוסף יאושר הם קלושים ביותר", מסביר אד מילס, כלכלן בכיר בחברת ריימונד ג'יימס פייננשל.

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

סיבה אפשרית נוספת היא ההתקדמות שנרשמת במבצע החיסונים, וההבנה שיש קשר ישיר וברור בין כמות המחוסנים לבין ההתאוששות הכלכלית.

"בזכות חקיקת החירום שאושרה השנה, ביחד עם חקיקת התשתיות הפוטנציאלית, הצלחת מבצע החיסונים ותחושת אופוריה מסוימת סביב סיומה של המגפה, אני מאמין שהכלכלה אמריקאית תהנה מתקופת שגשוג מרשימה", הצהיר לאחרונה ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי פי מורגן צ'ייס, "שגשוג זה יכול להימשך אל תוך 2023 בקלות".

במקביל, בשבוע שעבר פורסם דו"ח של אוקספורד אקונומיקס, בו נטען ששיעור האבטלה עשוי לרדת ל-4.3% עד סוף השנה הנוכחית.

או במילים אחרות, אם התחזיות הללו אכן יתממשו, יתכן שבכלל לא יהיה צורך בחקיקת חירום נוספת.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE