הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שבועיים לפני שישוגר לחלל: ג'ף בזוס סיים את תפקידו כמנכ"ל אמזון
האיש העשיר בעולם ימשיך להיות בעל השפעה רבה על החברה כיו"ר בכיר, אך מעתה יתמקד בעיקר ביוזמות אחרות, ביניהן 'בלו אוריג'ין' והוושינגטון פוסט

ג'ף בזוס מסיים היום (שני) את תפקידו כמנכ"ל חברת אמזון, אשר הוקמה לפני למעלה משני עשורים כפלטפורמה מקוונת למכירת ספרים, והפכה לחברה בשווי 1.75 טריליון דולר. את מקומו יתפוס אנדי ג'סי, מי שעבר לצד בזוס כשהחברה הייתה עוד בחיתוליה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ג'ף בזוס (צילום: Getty Images)

 

בפרבואר האחרון הודיעה אמזון כי בזוס יעזוב את תפקידו כמנכ"ל החברה ויעבור להיות יו"ר בכיר, וזאת לאחר שהביע את רצונות להשקיע יותר זמן במיזמים אחרים, כמו הוושינגטון פוסט, חברת החלל שלו בלו אוריג'ין ופילנתרופיה.

אך למרות שכבר לא ישמש כמנכ"ל, לבזוס עדיין תהיה השפעה מאוד גדולה לאורך שנים על החברה, וזאת מעצם היותו בעל המניות הגדול ביותר, מנטור ותיק למנכ"ל הנכנס ומייסד החברה.

"סביר להניח שהוא עדיין יישאר מעורב, אם כי לא יתמקד בעבודה היום יומית, אלא ביוזמות גדולות יותר ובמוצרים ושירותים חדשים", אמר דניאל אלמן, אנליסט טכנולוגיה בחברה. "אי אפשר להפריז בכישוריו האישיים ובזיהוי ההזדמנויות בעלות ערך רב... ולכן זה יהיה הגיוני שאמזון תשחרר אותו מהתפקיד המבצעי כדי למקסם את אותם תחומים".

עזיבתו של בזוס את התפקיד מגיעה בשעה קריטית עבור החברה. מגפת הקורונה יצרה ביקוש מסיבי לשירותים שלה, מה שהוביל לזינוק ברווחים ובצורך בעובדים רבים נוספים. אך הצמיחה הזו רק מגבירה את תשומת הלב של הרגולטורלים, שחלקם סבורים שאמזון נהייתה גדולה מדי.

מכאן, העובדה שבזוס, האיש העשיר בעולם, לא יעמוד יותר בראש החברה – יכולה לעזור לאמזון להתמודד טוב יותר עם חלק מהביקורות, ותסייע לבזוס עצמו להישאר רחוק מהביקורת של המחוקקים. כמו כן, לאחרונה התמודדה אמזון עם ביקורת על התייחסותה לעובדי המחסנים, דבר אשר בזוס התחייב לטפל בו כשיהיה יו"ר.

ג'יימס ביילי, פרופ' לפיתוח מנהיגות באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, חושד כי תשומת הלב על החברה גרמה לבזוס לעזוב. "אני די בטוח שמישהו בדרך ראה את תשומת הלב של הרגולטורים ואמר, 'הנה, עוד יתרון בתזמון הזה'".

הפרישה של בזוס, כאמור, ממחישה שויתור על תואר המנכ"ל לא מחייב איבוד כוח והשפעה. גם מייסדי גוגל, למשל, שינו את תפקידם בשנת 2019 על רקע הבדיקה הרגוטלטורית המתגברת על החברה, אך הם נותרו בדירקטוריון והם מחזיקים במניות שמעניקות להם שליטה רבה.

לבזוס לא תהיה את אותו כוח הצבעה, אך הוא נשאר בעל המניות הרב ביותר באמזון, ובפער. נכון לחודש שעבר, בזוס החזיק ב-51.2 מיליון מניות, כ-10%, הרבה מעל בעל המניות השני בחברה – ואנגארד גרופ, שמחזיקה בסביבות ה-6.5%. פירוש הדבר הוא שאם בעלי מניות יוזמים שינוי משמעותי בחברה, כוח ההצבעה של בזוס הוא מאוד משמעותי.

נוסף לכך, מייסד אמזון צפוי להיות יד ימינו של המנכ"ל הנכנס ג'סי. השניים עבדו בצמוד מאז ימיה הראשונים של החברה, ובראשית שנות ה-2000, ג'סי כונה "הצל" של בזוס.

כאמור, בזוס משקיע את זמנו ביוזמות אחרות, ביניהם חברת האווירונאוטיקה שהקים, 'בלו אוריג'ין', אשר עובדת כבר שנים רבות על מנת לפתוח את החלל לתיירות. בעוד כשבועיים, בזוס צפוי להמריא עם החללית "ניו שפרד" לחלל, במסע שייערך כעשר דקות.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE