הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אולימפיאדת טוקיו ננעלה בטקס סיום מרהיב: המדליסטית הטרייה לינוי אשרם נשאה את דגל ישראל
המשחקים האולימפיים ה-32 ננעלו מוקדם יותר השבוע, והמשלחת הישראלית יצאה מטוקיו עם הישגי שיא: 4 מדליות, ביניהן שתי מדליות זהב; ארה"ב סיימה ראשונה בדירוג מדליות הזהב וסך המדליות. יו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי: "ניתן היה להרגיש, לחוות, לראות ולשמוע עד כמה הספורטאים נהנו להתחרות ביחד"

לאחר שבועיים וחצי מלאים בתחרויות קשות, דרמה ושבירת שיאים, אולימפיאדת טוקיו ננעלה באופן רשמי כאשר ביום ראשון האחרון התקיים טקס הסיום באצטדיון בטוקיו.

בדומה לטקס הפתיחה המרהיב וכל התחרויות בשבועות האחרונים, גם טקס הסיום היה מעט שונה מהרגיל והתקיים ללא קהל. במקום להיכנס לפי סדר המדינות, כלל המשלחות נכנסו לאצטדיון האולימפי יחדיו, כמחווה לערכים האולימפיים של אחווה ורעות.

אחד הרגעים המרגשים ביותר התרחש כאשר לינוי אשרם, האלופה האולימפית הטרייה בהתעלמות אמנותית, נשאה את דגל ישראל במהלך הטקס.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


טקס הסיום של המשחקים האולימפיים, ביום ראשון בטוקיו (צילום: Getty Images)

 

כזכור, המשחקים האולימפיים ה-32 אומנם נקראו "טוקיו 2020", אולם הם התקיימו במהלך 2021 לאחר שהוחלט לדחות את אירוע הענק בעקבות התפרצות נגיף הקורונה אשתקד.

השנה שקדמה למשחקי טוקיו הייתה מאתגרת ביותר עבור הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC), הוועד האולימפי היפני (JOC) ורשויות הבריאות המקומיות. דחיית המשחקים אשתקד הובילה לתסכול רב, אולם אז הגיעו החיסונים לקורונה שגרמו למעט אופטימיות בקרב מארגני המשחקים (שאפילו סברו בשלב מסוים שניתן יהיה להכניס קהל לכלל התחרויות).

אלא שאז הגיע הווריאנט 'דלתא' של נגיף הקורונה, וכבר בחודש מרץ התקבלה החלטה סופית לפיה לצופים זרים לא תינתן האפשרות להגיע לתחרויות. שבועות בודדים לפני פתיחת המשחקים, התקבלה החלטה נוספת לפיה כלל האירועים והתחרויות יתקיימו ללא קהל.

 

לינוי אשרם, שזכתה במדליית זהב בטוקיו (צילום: AP)

 

במבט היסטורי, סביר להניח שתמונות של אצטדיונים ריקים וספורטאים עם מסכות יהיו הזכורות ביותר מהמשחקים האולימפיים. עם זאת, משחקי טוקיו היו מלאים בסיפורים מרתקים נוספים, לרבות הפרישה המפתיעה של המתעמלת סימון ביילס, שהספיקה את השתתפותה בתחרות הקבוצתית במהלך מקצה הגמר, ובהמשך גם הסירה את השתתפותה גם מהתחרות האישית (בסופו של דבר היא השתתפה בגמר הקורה וזכתה במדליית הארד).

לא פחות מעשרים שיאים אולימפיים נשברו במהלך השבועיים וחצי האחרונים, אך עבורנו הישראלים, אין ספק שרגעי השיא הגיעו עם הזכייה בארבע מדליות - שתיים זהב ושתיים ארד. 

הזכייה הישראלית הראשונה נרשמה ב-24 ביולי, כאשר אבישג סמברג הפכה לישראלית הראשונה שזוכה במדליה בענף הטאקוונדו (זכתה בארד בתחרות של עד 49 ק"ג). סמברג בת ה-19 היא גם הישראלית הצעירה ביותר שזוכה במדליה אולימפית.

 

אבישג סמברג זכתה במדליית ארד בטאקוונדו (צילום: Getty Images)

 

נבחרת ישראל בג'ודו זכתה במדליית ארד (צילום: Getty Images)

 

שבוע לאחר מכן גם נבחרת ישראל בג'ודו זכתה במדליית ארד (בתחרות הקבוצתי מעורב), ולמחרת המתעמל ארטיום דולגופיאט זכה במדליית זהב בתרגיל הקרקע בהתעמלות מכשירים. בכך הפך לישראלי הראשון שזוכה במדליה אולימפית בענף ההתעמלות ולאלוף האולימפי הישראלי השני בהיסטוריה.

לינוי אשרם, שכאמור נשאה את דגל ישראל במהלך טקס הסיום, זכתה במדליית זהב בתחרות הקרב-רב אישי (ובכך הצטרפה לדולגופיאט וגל פרידמן כשלושת הזוכים היחידים במדליית זהב מאז קום מדינת ישראל).

אשרם עלתה לגמר מהמקום השלישי לאחר ציון של 103.100 נקודות במוקדמות בשקלול ארבעת המכשירים, ובגמר היא סיימה במקום הראשון עם ציון כולל של 107.800 (27.550 בתרגיל החישוק, 28.300 בתרגיל הכדור, 28.650 בתרגיל האלות ו-23.300 בתרגיל הסרט) לפני דינה אוורינה מהוועד האולימפי הרוסי שסיימה שנייה (107.650) ואלינה הרנסקו מבלארוס שסיימה שלישית (102.700).

 

ארטיום דולגופיאט זכה במדליית זהב בהתעמלות מכשירים (צילום: AP)

 

לינוי אשרם זכתה במדליית זהב בתחרות הקרב-רב אישי (צילום: Getty Images)

 

כ-11,000 ספורטאים השתתפו במשחקים האולימפיים, ומרביתם ישובו למדינותיהם כגיבורים לאומיים. מעבר לכבוד העצום שמגיע עם הזכייה במדלייה אולימפית, רוב הספורטאים זוכים למענק כספי.

כך לדוגמה, בארצות הברית הוועד האולימפי הודיע שישלם 37,500 דולר לזוכים במדליית זהב, 22,500 דולר לזוכים במדליית כסף ו-15 אלף דולר לזוכים במדליית ארד. לשם השוואה, באולימפיאדה הקודמת שהתקיימה בריו דה ז'ניירו שבברזיל, הוועד האולימפי האמריקאי העניק 25 אלף דולר, 15 אלף דולר ו-10 אלף דולר לזוכים במדליות השונות.

ארצות הברית סיימה את המשחקים האולימפיים בראש דירוג מדליות זהב וסך המדליות, שכן הספורטאים האמריקאים זכו ב-113 מדליות שונות (39 זהב, 41 כסף ו-33 ארד). כלומר, הוועד האולימפי של ארצות הברית ישלם לספורטאים מענקים בסך 2.88 מיליון דולר.

לעומת זאת, בוועד האולימפי הישראלי החליטו להציע מענקים כספיים גבוהים במיוחד עבור מדליסטים: 500 אלף שקל (כ-151 אלף דולר) לזוכים במדליית זהב, 400 אלף שקל (כ-121 אלף דולר) לזוכים במדליית כסף ו-250 אלף שקל (כ-76 אלף דולר) לזוכים במדליית ארד.

אשרם ודולגופיאט יזכו לקבל את המענק הגדול ביותר, כחצי מיליון שקלים, וסמברג תזכה במענק בגובה רבע מיליון שקלים. לא ברור כיצד המענק בגובה 250 אלף שקלים יחולק בין 11 חברי נבחרת ישראל בג'ודו.

 

יו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך, במהלך טקס הסיום בטוקיו (צילום: AP)

 

בשל הנסיבות המיוחדות של קיום המשחקים האולימפיים במהלך מגפה עולמית, מהרגע הראשון לא היו ציפיות גבוהות מדי. אפילו תומאס באך, יו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי, הביע חשש מכך שהמשחקים יהפכו ל"אולימפיאדה ללא נשמה". אך ביום שישי האחרון, כ-48 שעות לפני טקס הסיום, בארך כבר נשמע אחרת לגמרי.

"המשחקים התקיימו בצורה שונה לחלוטין ממה שציפינו", הסביר באך, "ניתן היה להרגיש, לחוות, לראות ולשמוע עד כמה הספורטאים נהנו להתחרות ביחד".

עבור רבים, המשחקים האולימפיים - שהתקיימו ביפן לראשונה מאז המשחקים ב-1964, בהם המדינה "הציגה את עצמה מחדש" לאחר מלחמת העולם השנייה - התקיימו בזמן שהעולם מתמודד עם תקופה היסטורית.

טקס הסיום המרשים שיקף את המעמד ההיסטורי, כאשר אלפי ספורטאים צעדו באצטדיון הריק - חלקם עם מסכות וחלקם בלי. מארגני הטורניר אילצו את הספורטאים לעזוב את המדינה בתוך 48 שעות מרגע סיום השתתפותם, וכתוצאה מכך מתנדבים רבים נשאו את דגלי המדינות במהלך הטקס (כאמור, ישראל בחרה להעניק את הכבוד לאשרם, שזכתה במדליית זהב יומיים קודם לכן).

 

נערכים לקראת אולימפיאדת פריז ב-2024 (צילום: Getty Images)

 

אלפי הספורטאים נאלצו להשתתף במשחקים האולימפיים כשהם נמצאים ב"בועה" - בה הם מנותקים מהעולם החיצוני כדי למנוע הידבקות בקורונה. על אף החששות שהועלו, אלפי בדיקות הקורונה שבוצעו בכל יום הניבו 400 תוצאות חיוביות בלבד במהלך שבועיים וחצי.

מדובר בהישג אדיר של הוועד האולימפי הבינלאומי ומארגני הטורניר, שכן תחלואת הקורונה ביפן משתוללת בשבועות האחרונים (רק בשבוע שעבר נקבעו שיאי תחלואה בטוקיו ובכל יפן).

באופן רשמי, המשחקים האולימפיים ננעלו עם ההכרזה הרשמית של יו"ר הוועד האולימפי באך, ודגל צרפת - המדינה שתארח את המשחקים הבאים ב-2024 - הורם. עם זאת, נדמה שדחיית משחקי טוקיו תיצור "צפיפות אולימפית", שכן בעוד פחות מחצי שנה צפויה להיפתח אולימפיאדת החורף, שתתקיים בעיר בירה אסייתית נוספת - בייג'ינג.

אולימפיאדת החורף אמורה להיפתח ב-4 בפברואר 2022, ורבים מעריכים שהמשטר הסיני יקיים את המשחקים בכל מקרה, ללא כל קשר להתפרצות הקורונה. השאלה הגדולה היא האם ארצות הברית תשתתף במשחקים הללו, שכן בחודשים האחרונים דווח על כך שגוברים הקולות להחרים את האולימפיאדה, וזאת על רקע הטענות הרבות בנוגע להפרת זכויות אדם ע"י סין.

כזכור, בחודש מרץ האחרון דיווחנו לראשונה שארגונים לקידום זכויות אדם ואפילו מספר מחוקקים בקונגרס מפעילים לחץ כדי לגרום להחרמת המשחקים, צעד שכביכול יהווה מסר תקיף וברור לסין. כחודש לאחר מכן, דובר משרד החוץ האמריקאי נד פרייס התייחס לסוגיה לראשונה כאשר נשאל לגבי תוכניות הממשל: "החרמת המשחקים האולימפיים, במשותף עם מדינות אחרות, זה בהחלט נושא שבו נדון", הוא הסביר והדגיש ש"חייבים לפעול בגישה מתואמת, שתשרת לא רק את האינטרס שלנו, אלא גם של בנות הברית שלנו בעולם".

תמונת המצב צפויה להתבהר במהלך החודשים הקרובים, והחרמת המשחקים ע"י ארה"ב עלולה להוביל לתגובה דומה מצד סין, שכן האולימפיאדה ב-2028 תתקיים בלוס אנג'לס. בין לבין, כאמור, בבירת צרפת כבר נערכים לקראת ה-26 ביולי 2024, היום שבו יתקיים טקס פתיחת המשחקים האולימפיים ה-33.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE