הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דו"ח: הסיכון לצעירים ללקות במיוקרדיטיס כתוצאה מהחיסון - גבוה מהסיכון לפתח "תסמונת פוסט קורונה" חמורה
הורים רבים מודאגים מ"תסמונות פוסט קורונה" • "מועצת החירום הלאומית למשבר הקורונה", המורכבת מד"ר, פרופ' ואנשי מדע בכירים מישראל הוציאה דו"ח המפרט את הסיכונים ללקות ב"לונג קוביד", "תסמונות פוסט קורונה" או תופעות ארוכות טווח אחרות כתוצאה מהקורונה לעומת הסיכון מהחיסון •  "התסמונות המאוחרות של וירוס הקורונה הן נדירות, אינן שונות מהותית מתסמונות פוסט-נגיפיות מוכרות וניתנות לטיפול"

ישנה מחלוקת באשר להשפעות ארוכות הטווח של הקורונה אל מול החיסון. האם יש דבר כזה "תסמונת פוסט קורונה", "לונג קוביד" או תופעות אחרות? - והאם תופעות אלה מסוכנות או פוגעות באיכות החיים? "מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה", המורכבת מכ-100 רופאים ישראלים, ד"ר ופרופ' בכירים, ענו על השאלות הנ"ל בדו"ח מפורט. 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


האם יש תסמונות פוסט קורונה? האם החיסון יעיל נגד ילדים בחישובים של נזק מול תועלת? // צילום: SHUTTERSTOCK

"מסקנתנו היא כי התסמונות המאוחרות של וירוס הקורונה, הכוללות את ה-MISC/PIMS והלונג-קוביד, הן נדירות, אינן שונות מהותית מתסמונות פוסט-נגיפיות מוכרות, ניתנות לטיפול ובעלות פרוגנוזה* מצוינת", לשון הדו"ח.

 

האם החשש של ההורים מצדיק חיסון ילדים?

עוד צוין בשורת המסקנות כי על פי הידע הקיים היום, הסיכון לילדים ללקות בהן קטן מהסיכון לתופעות לוואי חמורות מהחיסון. בדו"ח נכתב כי אחד החששות המרכזיים של הורים רבים סביב הקורונה הם סיבוכים מאוחרים או ארוכי טווח של המחלה בילדים, שמכונים לעיתים "תסמונת פוסט-קורונה". בקרב הורים רבים נוצרו התלבטויות וחששות מובנים, בין היתר סביב השאלה אם החשש מסיבוכים אלו מצדיק חיסון ילדים נגד קורונה.

 

על מנת לתת לכך מענה, פורסם נייר עמדה מגובה במקורות עדכניים על ידי מועצת החירום הלאומית לקורונה, להלן תקציר הדברים:

 

המושג "פוסט קורונה" בילדים – מתייחס לשתי תסמונות עיקריות:

 

  1. דלקת רב-מערכתית (PIMS/MIS-C) – תסמונת נדירה שהסיכון ללקות בה מושפע ככל הנראה ממצבי רקע כגון עודף משקל ומהשתייכות לקבוצות אתניות מסוימות בארה"ב. בטיפול נכון - ניתן להגיע להחלמה מצוינת.

 

  1. לונג קוביד – תסמונת שנכון להיום כוללת תסמינים לא ספציפיים, שאינם מסכני חיים, וחופפים לתסמונות פוסט נגיפיות אחרות שחולפות ברובן המכריע מעצמן (עייפות, כאבי ראש, קשיי ריכוז, וכיו"ב). השכיחות אינה ידועה. מחקרים אחרונים מראים שתסמינים אלו חולפים תוך שבועות ספורים ברוב המכריע של המקרים, ותוך חודשים ספורים בשאר המקרים.

 

החיסון לא עבר את כלל שלבי המחקר הקליני

החיסון לילדים (וגם למבוגרים) טרם עבר את כל שלבי המחקר הקליני, וייתכן שתופענה תופעות לוואי חמורות שטרם התגלו, כפי שקרה עם דלקת בשריר הלב שעודכנה כתופעת לוואי חמורה רק ביוני האחרון. 

 

הסיכון לנער לפתח מיוקרדיטיס לאחר חיסון גבוה מהסיכון שלו ללקות בתסמונת הדלקת הרב מערכתית (pims). הסיכון למיוקרדיטיס לאחר חיסון בילדים מתחת לגיל 16 עדיין לא ידוע, ונמצא בבדיקה.

 

יש לקחת בחשבון את תופעות הלוואי האפשריות של החיסון, וביניהם דלקת בשריר הלב // צילום: SHUTTERSTOCK

 

שיעור תופעות הלוואי שהוגדרו כחמורות במהלך המחקר של פייזר בילדים הוא גבוה בהרבה מהסיכון של ילד ללקות בתסמונת הדלקת הרב מערכתית (pims). מעבר לכל זאת, אין עדות שהחיסון מונע תסמונות אלו, כיוון שאינו מונע הדבקה. כל אלו מתווספים לנתונים הקיימים לגבי מחלת הקורונה בילדים:

 

  1. הסכנה לילדים מקורונה קטנה יותר מאשר מחלות חורף אחרות.
  2. לילדים אין תרומה משמעותית להפצת המחלה (מה גם שלא ידוע אם חיסון ילדים מונע הפצה של הנגיף).

 

מכאן עולה כי אין מקום להמליץ על חיסון ילדים בכדי למנוע תסמונת לונג קוביד או PIMS/MIS-C.

 

הסיכון מדלקת רב מערכתית

כמו כן, ישנה תסמונת נדירה ביותר הנקראת "דלקת רב מערכתית". רוב הלוקים בתסמונת זו לרוב נמצאים בעודף משקל או משתייכים לקבוצות אתניות ספציפיות. באמצעות טיפול מתאים ניתן להחלים ולחזור לתפקוד מלא. 

 

תסמונת לונג קוביד

תסמונת נפוצה יותר, המכונה "לונג קוביד", באה לידי ביטוי בתסמינים הדומים לשפעת. למשל כמו: חולשה, ירידה בכושר, קשיי ריכוז, עייפות ועוד. עם זאת, מחקרים חדשים מפריכים את הטענה שמדובר בתופעות לוואי ארוכות טווח או כרוניות. במרבית המקרים, תסמינים אלו חולפים תוך מספר שבועות או חודשים לכל היותר. 

 

באשר לחיסון, מדובר בתכשיר נסיוני שעדיין לא נחקר לטווח הרחוק. לא ניתן לשלול את הסיכון לתופעות לוואי קשות שעדיין לא התגלו. ביוני האחרון, התגלתה תופעה הנקראת "מיוקרדיטיס". מדובר כאן בדלקת בשריר הלב שעלולה להיות מסכנת חיים. 

 

סטטיסטית, לצעירים סיכוי גבוה יותר לפתח מחלה זו מאשר לחלות בדלקת רב מערכתית. נוסף על כך, אין שום הוכחה או ראיה שהחיסון מונע תופעות אלו. החיסון גם אינו מונע הדבקה.

 

* מונח רפואי שמשמעותו התחזית של הרופא באשר להתפתחות מחלתו של החולה ובאשר לסיכויי החלמתו.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE