הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
פתיחת שוק הכשרות לתחרות חופשית: מה שעובד בארה"ב יעבוד בישראל
כיהודי שומר שבת וכשרות, אני מצהיר: הגיע הזמן שהמדינה תוציא את ידיה הארוכות מחיינו - גם בנושא הכשרות • מדינת ישראל מחתנת, מגרשת, מפנדקת (מלשון פנדקאות) ומחליטה מה כשר ומה טרף • הגיע הזמן להגיד מילה אחת - חלאס! • טור דעה

הרפורמה של השר מתן כהנא (ימינה) - הגיע הזמן לקול שפוי והגיוני בפוליטיקה הישראלית. ראשית חשוב לי לציין, אני שומר שבת וכשרות, כך שלא מדובר כאן בטור דעה שנכתב על ידי חילוני שמנסה להתנגח בדת, אלא בקול של רבים שטוענים שהכפייה רק מרחיקה יהודים מהדת ומהקסם של היהדות, ולא להפך. מדינת ישראל מחתנת, מגרשת, מפנדקת (מלשון פנדקאות) ומחליטה מה כשר ומה טרף. הגיע הזמן להגיד מילה אחת - חלאס!

מה הרעיון של השר כהנא, שיאומץ בשתי על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו)? חשוב לציין שאת הרעיון השמיע לראשונה באופן פומבי הח"כ ויו"ר "זהות" לשעבר משה פייגלין, שכיום חזר למפלגת "הליכוד". פייגלין ציין בעבר כי "כיום בעידן הטכנולוגי, ניתן לבדוק על רב מסוים שעומד בראש תאגיד כשרות בגוגל ולבדוק האם אתה סומך עליו או לא".

השר כהנא טען בסרטון שפרסם על החוק, שצפוי להיכנס לספר החוקים הישראלי במסגרת חוק ההסדרים כי "מערך הכשרות של ישראל חייב לעבור התייעלות משמעותית. הרפורמה גם תשפר את הכשרות וגם תוזיל עלויות לבתי עסק. מערך הכשרות הנוכחי סובל מבעיות איכות. רק השנה התוודענו לאירוע טראגי בו בת 22 (אלרגית לחלב) נפטרה לאחר שאכלה קינוח חלבי במסעדה בשריח כשרה.

"לאזרחי ישראל מגיעה כשרות טובה יותר. המהפכה שאני מוביל תחזק את הכשרות בישראל ותייצר תחרות שתשפר את איכות הכשרות ותוזיל מחירים. עסקים יוכלו לבחור בין כשרויות שונות".

הרבנות תהפוך לגוף רגולטורי

על פי ההצעה, פרטיים שיספקו תעודת כשרות במקום הרבנות הראשית, שתהפוך לגוף רגולטורי, תעודת כשרות מקלה באמצעות מהלך עוקף רבנות ובשורה על כך שלראשונה בתולדות המדינה תיפתח אפשרות להעניק תעודת כשרות לבתי עסק שפתוחים בשבת מטעם המדינה, זאת בהתאם לסטנדרטים הלכתיים שיקבעו. אלו עיקרי רפורמת הכשרות שאותה הציג שר הדתות - ושצפויה לשנות לחלוטין את כל מבנה הכשרות כפי שאנו מכירים במדינת ישראל בעשרות השנים האחרונות.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שר הדתות מתן כהנא מנסה לפרק את מונופול הכשרות של הרבנות // צילום: מתוך ויקיפדיה


"מסתבר שבתוכנית שלי אין שום חידוש. למה? כי זו בדיוק השיטה בה משתמשת הרבנות לאישור כשרות למזון מיובא מחו"ל. כל מוצרי המזון המיובאים מחו"ל מקבלים את הכשרות שלהם מתאגידי כשרות הפועלים (גם) למטרות רווח. ותבדקו, על כל המוצרים האלה כתוב שהם באישור הרבנות הראשית לישראל".

כהנא הוסיף כי: "בתוכנית שלי להבראת מערכת הכשרות, יוקמו תאגידי כשרות בישראל, עם רבנים ישראלים שנבחנו והוסמכו ע"י הרבנות הראשית לישראל. בנוסף, יוקם גוף פיקוח עם סמכויות נרחבות שיוודא שגופי הכשרות עושים את מלאכתם נאמנה. והכל כאן בארץ ולא במרחק אלפי ק"מ".

לסיום הדגיש השר לשירותי דת: "אף אחד לא אוהב שינויים. כשעלתה ההצעה לפתוח את אזורי הרישום לנישואין, מועצת הרבנות הראשית התנגדה באופן נחרץ. היום כולם מודים שזה היה מהלך מאוד מוצלח". יצוין כי גדולי ישראל והרבנים הראשיים מתנגדים גם בימים אלו לפתיחת אזורי הרישום תוך קביעה כי המהלך הוביל לנזק בתחום.

ב-11 לאוגוסט הממשלה בחנה את ריכוך הרפורמה של השר כהנא, כאשר הכשרות תופרט, אך גם הרבנות הראשית תשתתף בישראל. השר ספג ביקורת חריפה ובעקבותיה החליט שגם לרבני הערים תהיה את האפשרות להעניק שירותי כשרות בתנאים מסוימים, כאשר המועצות הדתיות יתחרו בתאגידים הפרטיים.

זו, לעניות דעתי, דרך המלך. כך נדע באמת כמה בעלי העסקים והצרכנים סומכים על הרבנות הראשית לישראל, ואיך גוף מדינתי מתמודד בתחרות מול השוק החופשי.

טור דעה של עמית מזרחי (הדעות נכתבות על דעת הכתבים ולאו דווקא משקפים את דעת המערכת).

23% לא
77% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE