הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תמך בדאעש ותכנן פיגוע ירי בבית כנסת: 20 שנות מאסר הוטלו על צעיר מאוהיו
קרוב לשלוש שנים עברו מאז שחקירה סמויה של ה-FBI הובילה למעצרו של דיימון ג'וזף, אולם רק השבוע נקבע כי הצעיר שרצה לחקות את הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג יעביר את שני העשורים הבאים מאחורי סורג ובריח. בכירה במשרד המשפטים: " נמשיך לחקור ולהעמיד לדין את כל מי שפוגע בחופש הדת"

צעיר תושב אוהיו נידון השבוע ל-20 שנות מאסר בכלא הפדרלי, וזאת לאחר שהודה בכך שיצר קשר עם ארגון טרור ואף תכנן לבצע פיגוע ירי המוני באחד מבתי הכנסת במדינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


דיימון ג'וזף, לצד בית הכנסת 'בני ישראל' בטולדו (צילום: משרד המשפטים / מתוך ויקיפדיה)

 

החשוד - דיימון ג'וזף בן ה-23, תושב העיירה הולנד (מערבית לעיר טולדו) - נעצר ע"י ה-FBI בדצמבר 2018, ומוקדם יותר השנה הוא הודה בכל המיוחס, לרבות שיצר קשר עם גורמים במדינה האסלאמית (או בשמה הקודם דאעש) ותכנן לבצע פיגוע ירי בהשראת הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג (פיגוע שאירע שבועות ספורים לפני מעצרו).

בלשי ה-FBI החלו לחקור את ג'וזף, הידוע גם בשם "עבדאללה עלי יוסוף", בשנת 2018, וזאת לאחר שהוא פרסם תמונות רבות ברשתות החברתיות, בהן הוא מחזיק בכלי נשק שונים ומביע תמיכה בדאעש. כמו כן, לפחות תמונה אחת שהנאשם פרסם בחשבון שלו הופצה ע"י מחלקת הדוברות של ארגון הטרור.

 

 

"הנאשם קיבל השראה מדאעש ותכנן לבצע פיגוע טרור קטלני בבית כנסת באוהיו", מסר מארק לסקו, בכיר במשרד המשפטים, "הוא רצה לבחור מועד שבו יהיו הרבה מתפללים בבית הכנסת, כדי שמניין הקורבנות יהיה גבוה במיוחד. כעת, הוא יעביר את 20 השנים הבאות בכלא".

גם קריסטין קלארק, בכירה נוספת במשרד המשפטים (במחלקת זכויות האזרח), התייחסה למאסר שהוטל על ג'וזף: "הנאשם רצה לפגוע בחברי הקהילה היהודית בטולדו באמצעות פשע שנאה פדרלי אלים. 20 שנות המאסר שהוטלו עליו צריכות לשמש כמסר ברור לכל מי שמחפש לפגוע באנשים בגלל הדת שלהם: נמשיך לחקור ולהעמיד לדין את כל מי שפוגע בחופש הדת".

 

החשוד, דיימון ג'וזף, לאחר מעצרו לפני כשלוש שנים (צילום מסך מתוך יוטיוב)

 

כאמור, ג'וזף החל למשוך את תשומת לבם של חוקרי ה-FBI בתחילת 2018, כעשרה חודשים לפני שנעצר, כאשר העלה תמונות של כלי נשק לחשבונותיו ברשתות החברתיות. דבר זה הוביל למגעים מרובים בין החשוד לבין סוכני FBI סמויים.

במהלך מגעיו עם הסוכנים הצהיר ג'וזף על תמיכתו בדאעש, שלח לאחד הסוכנים סרטוני וידאו שהכין בתקווה שישמשו לגיוס פעילים לארגון הרצחני, והתלונן על כך שהאימאם במסגד המקומי שלו ביקורתי כלפי דאעש. הוא הביע שנאה כלפי אמריקאים באופן כללי, וכלפי יהודים, גאים, וקתולים במיוחד. 

ג'וזף הצהיר כי יהיה מוכן להשתתף בהתקפות ומבצעים אלימים. כך למשל הביע ב-21 באוקטובר תמיכה ב"מבצעי שהידים" והצהיר: "מה שחייב להיעשות, חייב להיעשות" ו"תמיד יהיו קורבנות במלחמה". בתחילת דצמבר 201 ג'וזף העביר לסוכנים הסמויים מסמך המפרט את תוכניותיו למתקפה, תוך שהוא מכנה את עצמו "עבדאללה אבו יוסוף". במייל זה הוא מתאר תוכניות לתקוף במקום בו מרוכזים אנשים רבים ככל האפשר, לגרום לאבידות המוניות בנפש ולוודא שאיש לא יימלט.

ג'וזף ציין כי אינו רואה בכך בהכרח מבצע התאבדות, שכן תוכניתו כללה נתיב מילוט והביאה בחשבון עימות אלים עם רשויות החוק. בארבעה בדצמבר הודיע ג'וזף כי הוא מנסה להכריע בין שני בתי כנסת, על סמך "באיזה יהיו יותר אנשים, באיזו שעה ובאיזה יום. לך על גדול או לך הביתה".

למחרת נפגש ג'וזף עם סוכן FBI סמוי ודן בביצוע ירי המוני בבית כנסת. ג'וזף חשף בפני הסוכן את שני בתי הכנסת באזור טולדו רבתי ביניהם התלבט, ודן בסוגי הנשק שלדעתו יסייעו לגרום לאבידות המוניות בנפש. ג'וזף רשם את דגמי הנשק שרצה ומסר את הפתק לסוכן. ברשימת הקניות: רובי AR-15 וקלצ'ניקוב (AK-47), אקדחי גלוק ותחמושת.

 

ג'וזף רצה לבצע אירוע ירי המוני בדומה לטבח בבית הכנסת בפיטסבורג (צילום: Shutterstock)

 

ימים ספורים לאחר מכן, נפגש ג'וזף עם סוכן חשאי באזור טולדו והסביר שעל אף שיהיה אידיאלי לתקוף שני בתי כנסת במקביל, כנראה שיהיה מציאותי יותר להסתפק באחד. ג'וזף גם ציין שהוא רוצה במיוחד להרוג את הרב בבית הכנסת. באותו יום רשם ג'וזף את כתובת בית הכנסת בו בחר כיעד. הוא ציין שבדק מתי חלה השבת כדי שיותר אנשים יהיו נוכחים. ג'וזף הציג תצלומים של פנים בית הכנסת ואמר כי ברצונו לפתוח בטבח באולם התפילה. ג'וזף אמר לסוכן הסמוי כי יחביא שניים מרובי ה-AR-15 בביתו לאחר שהסוכן ירכוש אותם.

מאוחר יותר הודיע הסוכן לג'וזף כי רכש את הרובים למתקפה, והשניים נפגשו למחרת. ג'וזף קיבל תיק ובו שני רובי דמה, ובהמשך הערב נעצר.

אתמול, לאחר שנקבע שג'וזף יבלה מאחורי סורג ובריח במהלך שני העשורים הקרובים, הפדרציה היהודית המקומית פרסמה הודעה: "אנחנו מבקשים להודות לבית המשפט, ל-FBI, לרשויות החוק המקומיות ולמשרד התביעה הפדרלית שדאגו להעמיד את מר ג'וזף לדין ולשמור על הקהילה שלנו".

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE