הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מהפך רפובליקני או שמירה על הסטטוס קוו? קליפורניה בוחרת מושל
לאחר חודשים ארוכים של המתנה וציפייה, הקלפיות נפתחו באופן רשמי. מיליונים כבר הצביעו בדואר ובהצבעה מוקדמת, אך מיליונים נוספים צפויים לעשות זאת במהלך היום. הסקרים מראים שהמושל הדמוקרטי זוכה לתמיכה נרחבת, אך הרפובליקנים ינסו להפתיע בכל זאת

מיליוני מצביעים בקליפורניה יגיעו היום (שלישי) לקלפיות כדי להכריע האם המושל גאווין ניוסאם צריך להמשיך בתפקידו, או שמא אחד מיריביו הרבים יזכה להזדמנות בסקרמנטו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


המושל ניוסאם (משמאל) והמועמד הרפובליקני המוביל, לארי אלדר (צילום: AP / Getty Images)

 

על אף שתושבים רבים כבר הספיקו להצביע בדואר או באמצעות הצבעה מוקדמת, יום הבחירות הרשמי חל היום והקלפיות תישארנה פתוחות עד השעה 8:00 בערב.

למעשה, במהלך השבועיים האחרונים, כלל הסקרים המרכזיים שפורסמו העידו על תמיכה רחבה במושל ניוסאם והישארותו בתפקיד (מרבית הסקרים מצביעים על יתרון של כ-10%, חלקם יותר).

עם זאת, המועמדים הרפובליקנים השונים מקווים לנצל את העובדה שהבחירות מתקיימות בשנה חריגה (כלומר, שאין בה בחירות לנשיאות או קונגרס) ולחזור לשלוט בקליפורניה בפעם הראשונה מאז תחילת 2011.

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

כזכור, מזה למעלה משנה מתקיים קמפיין כנגד המושל הדמוקרטי, בו מתנגדיו מנסים לגרור בחירות חוזרות, או "ריקול". מארגני עמותת "ריקול לגאווין ניוסאם" דורשים לקיים בחירות חוזרות בעקבות הנחיות הקורונה שפרסם המושל, ובפרט סגירתם של עסקים רבים במדינה. עם זאת, נדמה שהזעם הציבורי בעיקר נובע מכך שניוסאם תועד כשהוא סועד במסעדה יוקרתית בשיא המשבר.

בהתאם לחוק בקליפורניה, כדי בכלל להגיע למצב של בחירות חוזרות, המארגנים נאלצו להשיג את כמות החתימות הנדרשת (12% מסך המצביעים בבחירות האחרונות, או במקרה הזה 1,495,709 חתימות). בסופו של דבר הושגו למעלה מ-1.6 מיליון חתימות, והבחירות עצמן נקבעו להיום, ה-14 בספטמבר.

חשוב להבהיר שעצם קיומן של בחירות חוזרות אינה בהכרח מהווה "הדחה" של ניוסאם, שכן בריקול הבוחרים יישאלו שתי שאלות: האם להדיח את המושל, ומי המועמד המועדף להחליפו. אם פחות מ-50% מהמצביעים עונים "לא" לשאלה הראשונה, ניוסאם נשאר בתפקיד המושל והשאלה השנייה אינה רלוונטית.

לעומת זאת, במידה שיותר מ-50% מהמצביעים יענו "כן" על השאלה הראשונה, מי שיקבל את מרבית הקולות בשאלה השנייה - לאו דווקא מעל 50% - יהפוך למושל קליפורניה הבא. למען הסר ספק, שמו של ניוסאם אינו יכול להופיע תחת השאלה השנייה.

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

בסקר האחרון שפורסם אתמול (שני) ע"י מכללת אמרסון, נמצא כי 60% מהתושבים מתכוונים להצביע נגד ההדחה, ואילו רק 40% העידו כי בכוונתם לתמוך בהדחת ניוסאם. לשם השוואה, אותו סקר בדיוק שנערך בסוף חודש יולי חשף כי שרק 48% מתנגדים להדחה, ו-43% תומכים בה.

כלומר, בין סוף חודש יולי לתחילת ספטמבר, שיעור המצביעים שמתכוונים להצביע כנגד הדחת המושל עלה ב-12%.

בנוסף, יש לציין שמדובר בסקר הראשון של מכללת אמרסון שבו שיעור התמיכה במושל גבוה ב-48%, ושיעור המתנגדים בסקר - 40% - הוא הנמוך ביותר במערכת הבחירות הנוכחית. בסקר השתתפו כאלף משיבים, כולם תושבי קליפורניה ומצביעים רשומים (מושג זה, "registered voters", מתייחס למצביעים שנרשמו לבחירות - בהתאם לחוק האמריקאי).

חשוב לציין כי בחירות ריקול הן נדירות ביותר, בייחוד עבור תפקיד זה, וניוסאם הוא מושל קליפורניה השני בלבד שנאלץ להתמודד עם הדחה אפשרית. הפעם הקודמת הייתה בשנת 2003, כאשר המושל דאז גריי דיוויס הודח בבחירות ריקול.

מי שהחליף אותו אז היה ארנולד שוורצנגר (שנבחר בשנית ב-2006, ולמעשה זו הייתה הפעם האחרונה שבה מועמד רפובליקני בקליפורניה הצליח להיבחר לתפקיד כלשהו ברמת המדינה).

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE