הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
השר לביטחון המולדת הודיע: הממשל הפדרלי פועל כדי לבטל את מדיניות 'הישארו במקסיקו'
על אף שהודה בכך שהמדיניות שגובשה ע"י ממשל טראמפ הביאה לירידה במספר המהגרים שנעצרו בגבול הדרומי, השר מיורקס הסביר שהיא "גובה מחיר אנושי משמעותי". מוקדם יותר השנה ביהמ"ש פסק נגד הממשל וחייב אותו להמשיך במדיניות

הממשל הפדרלי מחדש את הניסיונות לבטל את מדיניות ההגירה שגובשה ע"י ממשל טראמפ, במסגרתה מהגרים המבקשים לקבל מעמד של פליט בארה"ב נדרשים להמתין במקסיקו עד הדיון שנערך בעניינם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

באופן רשמי, מדיניות זו מכונה "הפרוטוקולים להגנה על המגרים" (Migrant Protection Protocols, או MPP), אך רבים מכירים אותה בשם "מדיניות הישארו במקסיקו".

במסגרת המדיניות, כל מהגר המגיע לארה"ב במטרה לקבל מעמד של פליט נדרש לשוב למדינה האחרונה שבה שהה באופן חוקי. בפועל, היות שאותם מהגרים מגיעים פיזית לגבול הדרומי של ארצות הברית, המדינה האחרונה שבה הם שהו באופן חוקי היא מקסיקו (ולכן הכינוי של המדיניות).

 

 

הממשל הפדרלי החל לעשות שימוש במדיניות זו ב-2019, תחת הנשיא לשעבר טראמפ, אך הנשיא ביידן ביטל את מדיניות זו עם כניסתו לבית הלבן מוקדם יותר השנה.

בעקבות זאת, טקסס ומיזורי הגישו תביעה כנגד הממשל הפדרלי בדרישה להחזיר את המדיניות. בחודש אוגוסט האחרון בית המשפט הפדרלי בטקסס פסק בעד המדינות ואילץ את הממשל הפדרלי להמשיך במדיניות.

 

פליטים מהאיטי ממתינים במקסיקו כדי לקבל מעמד של פליט בארה"ב, מוקדם יותר החודש (צילום: רויטרס)

 

בהודעת המשרד לביטחון המולדת של ארצות הברית (DHS) שפורסמה הבוקר הוסבר כי הממשל הפדרלי יפעל לפי פסיקת בית המשפט. עם זאת, השר לביטחון המולדת, אלחנדרו מיורקס, הודיע כי בכוונתו לפנות לבית המשפט בדרישה לבטל את המדיניות באופן סופי.

השר מיורקס אומנם הודה בכך שהמדיניות הביאה לירידה במספר המהגרים שחצו את הגבול הדרומי של ארה"ב במהלך ממשל טראמפ, אך לדבריו המדיניות "גובה מחיר אנושי משמעותי" מאלפי מהגרים: "התועלת של מדיניות ה-MPP מתגמדת בהשוואה לחסרונות שלה. המדיניות חותרת תחת היכולת של הממשל הפדרלי ליישם שינויים נחוצים למערכת ההגירה, אך היא גם מונעת מאיתנו לספק תהליך הוגן והגנות בסיסיות".

חשוב להדגיש כי עד כה בתי המשפט בארה"ב מנעו מהממשל הפדרלי להפסיק לעשות שימוש במדיניות 'הישארו במקסיקו', כך שיתכן שגם הפעם בתי המשפט יבחרו להתערב כנגד הממשל.

 

מעבר הגבול בדרום קליפורניה במרץ 2020 (צילום: Getty Images)

 

למעשה, שינוי המדיניות מצטרף לזה שהוכרז אתמול ע"י השר מיורקס, שהורה לרשויות ההגירה הפדרליות שלא לבצע מעצרים ופעילויות נוספות במה שמכונה "אזורים מוגנים", למשל בבתי חולים או מוסדות לימוד.

כפי שדיווחנו אתמול, המדיניות החדשה נכנסה לתוקף באופן מיידי וחלה על שתי הרשויות הפדרליות שאחראיות על אבטחת הגבולות: סוכנות אכיפת מכס והגירה (ICE) וסוכנות המכס והגנת הגבולות (CBP).

לסוכני בשתי הרשויות הללו הוסבר כי נאסר עליהם לבצע מעצרים או חיפושים ב"אזורים שבהם מהגרים מקבלים או משתתפים בשירותים או פעילויות חיוניים".

בין היתר, רשימת "האזורים המוגנים" כוללת בתי ספר, אוניברסיטאות, מכללות, בתי חולים, מרפאות, אתרי בדיקות קורונה, אתרי חיסונים, בתי תפילה ומקומות שבהם נמצאים ילדים, למשל גנים וגני שעשועים.

כמו כן, אכיפת חוקי ההגירה לא תתאפשר במקלטים להומלסים, מקלטים לנשים מוכות, מוסדות גמילה מסמים או אלכוהול, הלוויות, הפגנות ומצעדים. עם זאת, ב-DHS הסבירו שבמקרים חריגים כן יתאפשר לבצע מעצרים באזורים מוגנים, אך רק כאשר קיימת סכנה לביטחון הלאומי.

100% לא
0% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE